Som "vanlig" åskådare är det största problemet att överhuvudtaget hitta ett ställe att kunna ta kort. Solvalla är ju en helt ny så några "sweetspots" är ju inte kända idagsläget.
Som motorintresserad (och glad fotoamatör) så brukar jag fota lite då och då. Ett 70-200 är ett bra allroundobjektiv på en 5D (en FF), med det kan du ta vissa bilder inom depåområden, förare och dylikt samt lämpar sig bra för panorering (för de avstånd som vanliga åskådare brukar hamna på). För closeups av bilar i de flesta kurvor brukar dock 200 vara för kort, speciellt på en FF. Ofta jag hamnar på 640 (400 på en 1.6 crop factor) i många situationer.
När det gäller inställningar för panorering så
Följande autofokus (AI-Servo)
Enpunkts-AF
Bildserie (högsta möjliga hastighet)
Slutartiden kan variera stort, men är du helt nybörjare med panorering så börja med typ 1/250 eller 1/320 och arbeta dig nedåt
Lite osäker på om ditt objektiv känner automatiskt av panorering eller om du har Mode I/II, har du Mode I/II så ska du ha det i Mode II när du panorerar (då arbetar bara bildstabilisatorn i höjdled).
När det gäller icke-panorering så är det vanligast att man fotar framifrån eller lite snett framifrån. Har du möjlighet att följa bilen en liten bit innan den passerar stället på banan där du vill fota den så kör på samma inställning som ovan (dvs följande autofokus). Annars får du låsa fokus i förväg på en punkt på banan eller precis bredvid och dra av kort när bilen är på väg att passera din fokuspunkt. Här kan typ 1/640 eller 1/800 vara lämplig som slutartid. Det beror lite på hur snabbt bilen kör och hur vinkeln mot bilen är. Målet är att få känslan av fart i bilden, så försök få bilen skarp men fälgarna lite suddiga så det inte ser ut som att bilen står still på banan. Var på banan och hur bilen kör och var man står kan också bidra till ökad "dramatik" i bilden.