Annons

Stativhuvud för 300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har en. 300/2,8L utan IS och även 70-200/2,8L utan IS som jag behöver använda en del från stativ. Jag kör dels en Manfrotto 458B Neotec med 468 MGRC5 huvud för 300 och oftast 468MGRC2 för zoomen. Har även enbensstativ med tilthuvud. MGRC5 fungerar hyffsat i bra ljus med 300an och lite sämre med 1,4TC. Nu kommer jag införskaffa en 2X TC för användning i nödfall. Tycker jag behöver ett lite stadigare huvud för 300 med komb. Har tittat lite på Benro GH 1 och GH 2 (gimballmodell) och kanske snöat in mig för mycket på det. Det som känns tryckt är att om jag släpper utrustningen kommer den inte att tippa som med en kulled man glömmer skruva åt. Sedan finns ju relativt idiotsäkra trevägshuvuden också som t ex Manfrotto 405 som låser sig då man släpper. Det blir lite fågel, lite porträtt. Gärna en lösning som funkar bra både på 300+/- TC och 70-200. Vad tycker ni?

Jag har Benro GH2 som jag är mycket nöjd med. Fotade strömstare idag och gick ner på tider runt 1/5 sekund med 300/2,8 och 2x konverter. Kameran nästan hänger fritt och är mycket rörlig. Det enda problemet med den är att den är stor och relativt tung så den åker bara med när jag verkligen skall sitta still och inte röra mig så mycket.

Annars använder jag Manfrotto 468MGRC2 och det funkar med kombon ovan men det blir svårt att få den lilla plattan att sitta fast. Jag har beställt en annan platta som egentligen skall sitta på MGRC5 och hoppas att den skall sitta ordentligt, i övrigt är kulleden den samma.

Med båda dessa behöver jag aldrig sakna något, en mindre och smidigare och en stabil för långt tele.

Jag har Benros kolfiberstativ C358 M8 som står pall för tunga grejer. Jag köpte det på fotomässan i Göteborg i våras och fick ett bra pris på paketet. /FW

Nej, jag har inte testat den. Jag kan tänka mig att konstruktionen gör att du inte får samma balans, du hittar balansen vågrätt men när du tippar kameran hänger den inte kvar i det läget utan att du skruvar åt motståndet men jag är absolut inte säker. /FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar