Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

ren

Medlem
Efter X antal månaders letande efter en digitalkamera har jag ÄNTLIGEN bestämt mig för att köpa en Nikon D70. Det är rätt lustigt, jag började mitt letande och tänkte satsa på någon kamera i DiMage A1's klass, sen blev det en ny 8-megapixlare och nu har jag bestämt mig för en D70.

Tänkte beställa från alfadigi.com och min fråga är: Vilket stativ ska man köpa till sin D70, duger något av stativen som man kan köpa där (tänker på tex hama Stativ Star 56 för 500 spänn) eller? har ingen som helst koll på stativ så jag är tacksam för inte allt för krångliga svar ;P
Och snälla, inga tips om stativ för tusentals kronor, jag har helt enkelt inte råd med nåt sånt. Runt 500 spänn är lagom tycker jag.

MVH emil
 
Skippa stativet tills du har råd med ett bra. Ägna dig åt att lära känna kameran och dess möjligheter under tiden. Det lär gå åt en hel del tid till det.
Att köpa ett billigt stativ som du efter ett tag upptäcker att det är för litet/klent är bara bortkastade pengar.
 
Om din fotografiska stil är sådan att du använder stativ ofta, lägg då hellre pengar på ett bra stativ än ett bra objektiv. Det gör mer för slutresultatet.

Efter att ha sett alla som här på fotosidan har köpt ett 500-kronors stativ för att bara månader senare byta upp sig kan jag inte rekommendera det. Det är 500 kronor i sjän, de har inget andrahandsvärde.

Femhundrakronorsstativen är inte bara instabila och dåligt byggda. De dödar också lusten genom att ha olämplig hantering för stillbild. Ofta har de förbindelser mellan benen som gör att alla ben måste stå i samma vinkel. Dessutom brukar det bara finnas en vinkel. Den minsta höjden är också i regel ganska hög. "Star 56" är inget undantag ser jag när jag kollar på Alfadigi.

Om stativ inte riktigt är din grej rekommenderar jag att du tittar på ett enbensstativ. Det kan du ha glädje av länge, även om du senare köper ett riktigt stativ. Ett 500-kronorsstativ tenderar däremot mest att förvandlas till ett dåligt samvete i garederoben.

Kan du tänka dig att lägga något mer än femhundringen rekommenderar jag dig att ta en titt på Manfrotto 190 i paket med lämpligt huvud. Det tror jag man kan få för dryga tusenlappen och är en bra inkörsport.
 
okej, tack så mycket för svaren! :)

vad har man ett enbensstativ till egentligen?
stativ har man väl för att kunna ta bilder utan att det blir suddigt pga att man råkar röra kameran lite under exponeringstiden och för att ta panoramabilder och sådär. ett enbensstativ verkar inte så stabilt? eller har jag fått allt om bakfoten?
 
Precis som du skriver så har man stativen för att minska skaket res. (rörelseoskärpan) i bilderna, så även ett enbensstativ (monopod) som ger dig fördelen att kraftigt minska skak i det vertikala planet, men även gör dig mobil.

Vad jag förstår på det du skriver så är detta din "fösta" riktiga kamera, och du har drömmar och visioner om att producera bra bilder, och detta är något som kommer med åren, som håren på låren (som mina föräldrar sa när jag var liten). Samma råd får du från mig, lär dig din nya kamera, ut och lek, och om några månader när du är familiär med den, har du förhoppningsvis fått några löner till att leka med, lägg dem på en ny glugg och ett stabilt stativ, istället för att ställa dig i en kalldusch och riva sönder en 500-lapp. Alternativt, låna ett stativ i 500-kronorsklassen och upplev vad det är vi alla försöker förklara för dig.

Peace Out.

ren skrev:
okej, tack så mycket för svaren! :)

vad har man ett enbensstativ till egentligen?
stativ har man väl för att kunna ta bilder utan att det blir suddigt pga att man råkar röra kameran lite under exponeringstiden och för att ta panoramabilder och sådär. ett enbensstativ verkar inte så stabilt? eller har jag fått allt om bakfoten?
 
tack än en gång för svaren, den här sidan är så bra för alla är seriösa och kan sina saker så bra, nästan så att man blir lite småkär.

svaren har varit väldigt entydiga så jag väntar ett tag med stativet tills jag har lärt känna kameran, har råd med nåt bra stativ och "har fått lite hår på låren" ;D.
synd bara att man inte får någon "lön" under sommaren när man går på gymnasiet ;(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.