Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ + studio = nödvändigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har sett att när man fotograferar i studio så har man oftast stativ.
När jag fotograferar hemma så kär jag på extern blixt och slutartid nere på 1/25 s på brännvidder mellan 17-85 mm på ett arbetsavstånd mellan 1 - 5 meter.

Vad är vitsen?
Kan tänka mig ha stativ om jag vill ha en posé och ta typ 100 bilder för att se vilket som blir bäst, annars vette 17.
Kan någon upplysa en som aldrig fotograferat i studiomiljö!

/Rommél

Har sett att när man fotograferar i studio så har man oftast stativ.
När jag fotograferar hemma så kär jag på extern blixt och slutartid nere på 1/25 s på brännvidder mellan 17-85 mm på ett arbetsavstånd mellan 1 - 5 meter.

Vad är vitsen?
Kan tänka mig ha stativ om jag vill ha en posé och ta typ 100 bilder för att se vilket som blir bäst, annars vette 17.
Kan någon upplysa en som aldrig fotograferat i studiomiljö!

/Rommél

Det finns många bra skäl att använda stativ, några som dök upp snabbt:

- Du får alltid bäst skärpa om kameran verkligen sitter helt still. Visst, du får oftast bra skärpa med blixt på frihand också, men har du annat ljus utöver blixtarna så kan du få små effekter från dina rörelser. Jag kör själv ofta på frihand när jag tar enkla produktbilder, det funkar det med, men vill man vara riktigt noggrann så är det stativ som gäller ...

- Skall du fota flera produkter i rad och vill få samma vinkel i alla bilderna är ett stativ ett måste.

- Bättre arbetsmiljö, varför stå och hålla i ett paket på flera kilo i timme efter timme när det finns stativ som gör det jobbet åt dig? I synnerhet om kameran skall arbeta i en höjd som är jobbig för ryggen.

- Det är inte sällsynt att använda tilt-/skiftobjektiv, jobbar du med ett sådant underlättar det enormt att ha kameran på stativ. Det blir ofta ett himla pillande och justerande innan man lagt skärpeplanet korrekt, att göra det på frihand leder bara till frustration ... ;)

- Du kan vilja köra tethered, dvs fota från datorn, och då är stativ definitivt en mycket bra idé ... Det eller en assistent :)

Skall du fota med stativ i en studiomiljö bör du ha ett riktigt bra stativhuvud, en stor och stadig kulled är väl det vanligaste.

Beror på mycket vad man fotar. Stativ är nog inte alls särskilt vanligt för olika former av modellfoto, möjligen när man plåtar med otympliga mellan- och storformatskameror, men även de moderna mellanformatarna används nog ofta handhållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar