Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ på Ebay fynd?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertRaden

Aktiv medlem
Hej
Jag letar efter ett stativ. Jag har mkt tajt budget och är även osäker på hur mycket jag egentligen kommer använda ett dylikt. Men i vissa situationer har jag saknat ett. Har läst en massa trådar om detta och rådet är som alltid: köp inte billigt bara skit - man får vad man betalar för.

Jag är också övertygad om att om jag hade en stor hög med tusenlappar så hade det varit lättare att köpa. Men samtidigt har jag när det gäller både fiskeprylar och till viss del även bildelar inte bara dåliga egenskaper av prylar från Kina/Hong Kong. Det är ju faktiskt så att man inte alltid får den värsta skiten när man köper utan en massa mellanhänder. Min fråga är nu, finns det någon som har erfarenhet av något av kolfiberstativen med kulleder som säljs på Ebay? De ser onekeligen fina ut och kullederna skall hålla 8 kg. Borde ju räcka länge till min Canon 40D utan jättetele på. Jag letar alltså inte efter proffskvalité i första hand men ett alternativ till de billiga här hemma. All hjälp mottages med största tacksamhet. Bifogar exempelbilder.

$(KGrHqR,!iYE-Yvo23ugBPwEJ,Z(4w~~60_1.jpg

$(KGrHqRHJCQE9q5g0PieBPhDy+vD,g~~60_1.jpg
 
Angående kulleder så mäter olika tillverkare på olika vis vilken vikt som kullederna klarar, det går alltså inte säga att en kulled från en tillverkare som klarar 8kg är lika stabil som från en annan tillverkare som också ska klara 8kg.
Det är oftast inte vikten på kamerautrustningen utan vilket vridmoment som uppstår med de komponenter man använder som utgör beskymmer, vilket gör vilken vikt ett kullhuvud klarar ännu mindre intressant.

Skulle chansa att den kulleden kanske fungerar OK för utrustning på upp till 1kg om man monterar fästet rakt under tyngdpunkten på sin utrustning.

Jag har en bekant med ett mycket likt kullhuvud (kan vara gjort i samma fabrik under annat namn) där plattan ser precis likadan ut och det fungerade inte alls bra utan han fick ersätta de två gummidetaljerna med en plåtbit för att få det hyffsat stabilt.

Stativet kan säkert vara OK, det är enklare att tillverka än en bra kulled.

Jag rekommenderar istället att du letar efter ett begagnat stativ och kulled från t.ex. Manfrotto eller annat känt märke.
 
Ok, ja begagnat är givetvis ett alternativ. Tror oxå att det är större skillnad på olika kulleder än stativ. Krävs ju mkt mer precision att tillverka en kulled.
//R
 
De båda kostar drygt 1000 - 1200 kr inklusive frakt men utan eventuell skatt. Känns ju som ett ok pris för ett kolfiberstativ, om man sedan eventuelllt kan byta till en bättre kulled.

:0)
 
Precis min tanke. Möjligen ser inte benet med "mudd" löstagbart ut, men annars är det väldigt likt. Jag har modellen från Tropo och stativet är grymt bra, kulleden mindre bra...
 

Ja, de ser ju onekeligen lika ut. Saken är ju den att det finns ju bara ett begränsat antal tillverkare av prylar. Jag har tittat på flytringar som man användr vid fiske. Hittade EXAKT samma modell i kina. I europa och usa marknadsförs de med exakt samma bilder bara att de trycker sin logga på. Skillnaden är dock att i Sverige kostar de ca 6000 kr. Om jag beställer från tillverkaren skulle de kosta typ 2000 inklusive frakt och skatter. Så, jag är övertygad om att det går att gör fynd på ebay (men givetvis även det motsatta).
 
Precis min tanke. Möjligen ser inte benet med "mudd" löstagbart ut, men annars är det väldigt likt. Jag har modellen från Tropo och stativet är grymt bra, kulleden mindre bra...

Men om man vill, kan man då köpa en bättre kulled från ett känt märke och komplettera med? Går säkert att hitta utbytes på ebay med olika kvalité oxå. =0)
 
Branding är ju inget nytt i andra branscher. En bra produkt är en bra produkt oavsett vad som står på etiketten. Inom klädindustrin (etc) så är ju branding oerhört vanligt.
 
Nej det är ju inget konstigt med olika namn på olika produkter, verkar vanligt från Kina. För TS tänkte jag mest att om de nu är identiska kan du ju läsa recensioner om de andra och göra en bedömning därifrån. Dock verkar Drogen påpeka en skillnad och om det nu stämmer så det kanske finns fler olikheter. Förövrigt (Lite OT) gillar jag Triopos logo som inte alls liknar ett tyskt bilmärke...
 
Nej, det är jag medveten om. Exempelvis Nike och Puma gör kläder och skor i minst två kvalitér en för Europa/USA och en för Asien marknaden. Det är ju givetvis en liten chansning att köpa något som man inte kan klämma och pilla på. Det var därför jag tänkte kolla lite här om det är någon som har erfarenhet från denna typ av inköp. =0)

//R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.