Annons

Stativ med en budget på 4 000 - 5 000

skidakaren_

Medlem
Jag är på jackt efter ett stativ och efter allt jag läst runt omkring på nätet så väljer jag att lägga lite pengar på detta i stället för att köpa nått billigt som jag ångrar efter ett tag. jag har kollat lite på Manfrotto 190CXPRO4 carbon nån som prövat detta? eller har några andra tips på likartade stativ och tips på vad man ska tänka på när man köper ett?

tacksam för svar

// Gustav
 
Jag gick och köpte mig ett Velbon Sherpa Pro CF-545 och en Manfrotto 488RC4 kulled (mitt enda krav på den senare var egentligen panorama) för 3700 totalt alldeles nyss. Jag fotar inte mycket med stativ, men när jag väl gör det vill jag ha något som faktiskt funkar, och jag ville ha något som jag dessutom orkar bära på en bit. Ifall endera kriteriet inte är uppfyllt vet jag att det inte kommer att bli använt alls, så jag var villig att betala lite framför allt för låg vikt.

Totalvikten på kombinationen ovan hamnar på ca 2,1 kg (med liknande kulled fast utan panoramafunktion hade det hamnat på bara 1.7), nackdelen är att jag behöver skjuta upp "halsen" på stativet hela vägen om jag inte vill kröka ryggen (jag mäter 179,5 cm i strumplästen), vilket ger märkbart mindre stabilitet. Trots detta fick det bli 545, det var lättast jämfört med andra (något högre) i samma prisläge och stod ändå mycket stabilt.

Stativet har både gummifötter och metallspetsar, vilket kändes användbart. Krok under för att hänga stenar eller kameraväskan som vikt för extra stabilisering. Huvudet känns som att det låser direkt utan något spel när man skruvat åt det men har ändå en mjuk rörelse bara lite lossat, annars har jag inte mycket att säga än om funktionen "i fält".

Andra kanske prioriterar annorlunda, men det var så jag resonerade.
 
Eller kanske Velbon Sherpa Pro CF-635, jag är 185 lång och då hamnar min kamera med batterigrepp på i ganska lagom höjd för ögat utan att jag fäller upp mittpelarn. Jag hade ett xb190 eller vad det heter från manfrotto förut alltså inte kolfiberversionen som du tittar på utan det vanliga, hur som haver var det på TOK för kort för mig, nu vet jag inte hur lång du är men så länge du inte är under 155 så är det för kort enligt mig. Vad det gäller kulled så skulle jag titta på denna, http://www.adorama.com/AWMBZ1SPC.html?searchinfo=monoball. har inte testat den själv, men om jag skulle uppgradera mig från den kulan jag har nu så skulle det definitivt bli den.
 
http://www.adorama.com/AWMBZ1SPC.html?searchinfo=monoball. har inte testat den själv, men om jag skulle uppgradera mig från den kulan jag har nu så skulle det definitivt bli den.

"Supports 122 lbs", seriöst? Vad fraktar man 50 kilo kamerautrustning med dit man ställt upp sitt stativ, för att inte tala om att lyfta upp grejorna på kulan? Snabbfäste känns överflödigt i sammanhanget! :D

Skämt å sido, det verkar ju klart gediget, men jag hade nog backat på priset i det fallet med en budget på 4-5kkr.
 
"Supports 122 lbs", seriöst? Vad fraktar man 50 kilo kamerautrustning med dit man ställt upp sitt stativ, för att inte tala om att lyfta upp grejorna på kulan? Snabbfäste känns överflödigt i sammanhanget! :D

Skämt å sido, det verkar ju klart gediget, men jag hade nog backat på priset i det fallet med en budget på 4-5kkr.

Speccarna är ju oftast väl tilltagna, det som skiljer från de dyrare och billigare huvuden är hur dom är att använda, hur bra de låser och så vidare. Skulle inte rekomendera det huvud jag har nu som är manfrotto 488rc0, det kanske inte är så klent men det är stört omöjligt justera kulan så att man kan släppa kameran för att ta en bild, man måste verkligen låsa den ordentligt för att den ska sitta.
 
Skulle inte rekomendera det huvud jag har nu som är manfrotto 488rc0, det kanske inte är så klent men det är stört omöjligt justera kulan så att man kan släppa kameran för att ta en bild, man måste verkligen låsa den ordentligt för att den ska sitta.

Jag får hem och vicka lite mer på mitt RC4, har ju knappt hunnit testa det än, men det tycktes mig inte alls bete sig som du beskriver ditt. Med tanke på din längre erfarenhet av ett liknande kanske jag inte ska rekommendera mitt eget val av stativhuvud till trådskaparen, dock.
 
Jag får hem och vicka lite mer på mitt RC4, har ju knappt hunnit testa det än, men det tycktes mig inte alls bete sig som du beskriver ditt. Med tanke på din längre erfarenhet av ett liknande kanske jag inte ska rekommendera mitt eget val av stativhuvud till trådskaparen, dock.

Alltså det jag menar är att det inte går att låsa den "lagom" så att du fortfarande kan röra kameran frit och när du komponerat klart så stannar du den där du satt den. Antingen så ramlar kameran åt sidan när man släpper den eller så är den jättetrög och "hackig" att flytta runt. Men som sagt det är inga problem att låsa tung utrustning helt.
 
Givetvis omöjligt att rekommendera något stativ med kulled till dig, utan att veta vilken utrustning du har. Och vilken sorts fotografering det ska användas till.
 
Alltså det jag menar är att det inte går att låsa den "lagom" så att du fortfarande kan röra kameran frit och när du komponerat klart så stannar du den där du satt den. Antingen så ramlar kameran åt sidan när man släpper den eller så är den jättetrög och "hackig" att flytta runt. Men som sagt det är inga problem att låsa tung utrustning helt.

Nej, jag fattar precis vad du menar. Har inte direkt testat det, vilket kanske säger en del om min stativkompetens, men nu lär jag ju göra det snarast.
 
spec

Jag är 188 cm och min utrustning är en 50D och de tyngsta bojektiv jag använder är ett 70-200/2.8 USM med en 2x mellanring jag fotar ganska blandat mycket surf skidor men har även för intresse att börja fota mer i studio så vill ha ett lätt stativ som klarar utrustningen (carbon är nästan ett krav)

kanske kan hjälpa er lite till
 
Alltså det jag menar är att det inte går att låsa den "lagom" så att du fortfarande kan röra kameran frit och när du komponerat klart så stannar du den där du satt den.

Nu har jag testat detta på mitt 488RC4. Jag tycker det funkar finfint, det går till och med att variera motståndet i rörelsen lite med en justering på ratten och ändå stannar kameran alltid kvar i läge när jag släpper den. Hoppas det inte är något som försämras efter hand med ökad användning.

Å andra sidan har jag inga 50-kilos objektiv att hänga på min beskedliga 450D, förstås, mina behov sträcker sig än så länge bara till ett 55-250 som väl inte väger något att tala om i sammanhanget.

För att återvända till trådskaparen, vore jag 188 cm lång hade jag kanske övervägt ett 635 (vikt ~1.6 kg) istället för 545 (1.3 kg) med tanke på maxhöjden. Om nu över huvud taget vikt är intressant. :)
 
Nu har jag testat detta på mitt 488RC4. Jag tycker det funkar finfint, det går till och med att variera motståndet i rörelsen lite med en justering på ratten och ändå stannar kameran alltid kvar i läge när jag släpper den. Hoppas det inte är något som försämras efter hand med ökad användning.

Å andra sidan har jag inga 50-kilos objektiv att hänga på min beskedliga 450D, förstås, mina behov sträcker sig än så länge bara till ett 55-250 som väl inte väger något att tala om i sammanhanget.

För att återvända till trådskaparen, vore jag 188 cm lång hade jag kanske övervägt ett 635 (vikt ~1.6 kg) istället för 545 (1.3 kg) med tanke på maxhöjden. Om nu över huvud taget vikt är intressant. :)

Till den utrustningen kan jag mycket väl tänka mig att 488rc2 fungerar alldeles utmärt, min kamera med allt monterat väger väl någonstans runt två kilo och är nog lite väl mycket för den här kulan.

Till tråpdskaparen, som både jag och smilfinken sagt så är nog Velbon Sherpa Pro CF-635 ett av de alternativ som ligger bäst till med tanke på din längd och utrustning samt hur mycket du tänkt att lägga på stativet.

Men som jag sa innan så skulle jag överväga att lägga lite extra pengar på kulan, din utrustning väger en del och det går ju helt klart att använda en mindre och billigare kula men det blir mycket mer trögjobbat, tar mer tid, du måste låsa kulan hårt varje gång för att behålla komposition och sen låsa upp den, du förstår vad jag menar. Så vill du spara tid när du fotograferar så satsa på en lite finare kula, typ denna http://www.adorama.com/AWMBZ1SPC.html?searchinfo=monoball, finns självklart fler bra alterantiv men detta är det jag personligen känner starkast för.

Hoppas mitt svammel har hjälpt dig lite i alla fall :)
 
Jag köpte nyss ett Velbon CF-630 (samma som 635, fast med vridlåsning istället för spännen på benen) och måste säga att jag är riktigt nöjd. Jag ville ha en låg vikt på stativet, annars visste jag att jag inte skulle orka släpa med mig det ut och jag är verkligen glad att jag lade pengar på ett kolfiberstativ. Höjden är helt OK och mycket bra kvalitet känns det som också.
Jag valde en Cullman kulled till mitt stativ. Det var den kulleden som jag gillade mest, den kändes mjuk och fin och inte lika "hackig" som Manfrottos kulleder. Det är några hundralappar dyrare men det var det absolut värt.
Jag är supernöjd med min setup med stativ och kulled, både Velbon kolfiberstativ och Cullman kulleder rekommenderas starkt!
Jag betalade ungefär 4500kr för allt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.