Annons

stativ igen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte älta det här med stativ nu igen även om det har varit uppe på forumet många gånger innan...

Är på jakt efter ett stativ som är lämpligt att ta med på längre resor, fjällvandringar osv. Tre kilosstativ upplever jag är för mycket såväl i vikt som den plats de tar i packningen. Kanske inte på en stugvandring men med tält känns det som att det är droppen som får bägaren att rinna över.

Så jag frågar istället, hur hade ni själva gjort??? Jag läste en intressant artikel på Photo.net där man hade haft med sig ett 600 grams slikstativ på en resa och det hade funkat bra. Man får kanske komprommissa bort den bästa stabiliteten och vara nöjd med de kort man trots allt kan ta...

Eller vad tror ni förresten om LPL-stativet som finns på Photax hemsida??? Väger 1,85 kg komplett och har en maxhöjd på 1,27 m...

roypeter skrev:
Eller vad tror ni förresten om LPL-stativet som finns på Photax hemsida??? Väger 1,85 kg komplett och har en maxhöjd på 1,27 m...

säger bara en sak, manfrotto... sök på manfrotto i forumet.. så hittar du..

Jag använder ett Gitzo G01 när jag vill ha så låg vikt som möjligt. Det väger 1 kg, är 122 cm långt med mittpelaren i högsta läget (något jag inte rekommenderar för något lättviktsstativ) och 97 cm i lägsta. Lägg till vikt och höjd för huvud.

Jag tror att det är svårt att hitta ett stadigare metallstativ i den här storleken/viktklassen. Tyvärr är det, som alla Gitzo, ganska dyrt.

Vad sägs om Stabils Makro-stativ i trä? Det är visserligen bara dryga halvmetern högt, men det räcker långt. Läs mer här.

Ulf, hade uppe den tråden för ett litet tag sen om hur just detta stativ skulle fungera rent allmänt till bland annat landskapsfotografering. Jag har ingen större erfarenhet av fotgraferande med stativ men rent intutivt känns det ju som att det borde funka för det mesta. Står man och tittar ut över en oändlig vidd i fjällen någonstans borde man kunna få med det mesta oavsett höjd... Ändå tyckte de flesta att maxhöjden är på 48 cm är alldeles för låg?

Vad använder du förresten för kulled/panaoramplatta till ditt stabilstativ???

Har alla stativ samma gänga så att man i princip ska kunna fästa vilken kulled/platta som helst på dem???

Jag använder två Manfrotto-kulleder, den mindre 168 oftast till småbild, den större 268 oftast till mellanformat. Om jag skulle plåta småbild i fjällen så skulle jag välja en ännu mindre kulled, för viktens skull.

Du har helt rätt i att ett lågt stativ räcker långt när man plåtar i öppna vidder, typ fjällen. Hellre lågt och stadigt än högt och rangligt. Ett lågt stativ blir oxå mindre vindkänsligt.

Sen är ju Makro-Stabilen dessutom perfekt för fjällblommorna i marknivå.

Jag har för mig att Makro-Stabilen har en vändbar gängad tapp med två diametrar, så den funkar nog ihop med de flesta kulleder. Har tyvärr inte stativet i närheten just nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar