Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starkt solljus = Inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag tycker att det är svårt att få bra bilder direkt ur kameran när det är kanonväder ute.
Som igår på fotbollen så hade jag sol med klar himmel emellanåt och ena laget helvita dräkter och det andra laget helsvart
Och sedan senare på dagen lite moln men sprack upp ibland.
Körde på 1/1000 och 1/2150 i tid prövade alla 3 ljusmätningsmetoderna
Men jag fick ändå över expon. 0.3-0.7 för att kunna se ansiktena
Finns det något annat trix eller tips vid starkt solljus?

Starkt solljus är sällan "bra fotoljus". Skarpa skuggor och hög kontrast. Ibland får man välja vad som är viktigast i en bild:
- är det viktigt att det finns detaljer i det vita?
- är det viktigt att det finns detaljer i skuggan?
Och så får man exponera därefter. Och kanske jobba lite i efterbehandlingen. Råformat ger lite extra utrymme att t.ex. rädda delar av en bild som är utfrätt i JPG.

Jag kör bara i RAW så det fixar sig ok ändå, men jag vill ju ha så bra bilder som möjligt för att få så lite jobb som möjligt efteråt.
Bara att köra vidare då :)

Finns det något annat trix eller tips vid starkt solljus?

Det "enda trixet" jag känner till är ju att använda blixt, men det blir ju ganska svårt om spelet sker på andra kortsidan. Men prova gärna hur långt blixten når, mina SB-900 når hyfsat långt. Vill du nå riktigt långt finns ju alltid speciallösningar; http://www.youtube.com/watch?v=cP6a47BQA70

I starkt solljus märker inte spelarna heller att du använder blixt lika tydligt, men du kan ju undvika närblixt vid straffläggning ;)

Men om man använder blixt så får man ju tänka på kamerans slutartid för blixtsynk. Är det då starkt solljus så blir man oftast hänvisad till high-speed-sync vilket sänker blixtens effekt en hel del så den räcker inte så långt.

Jag brukar sätta mig så jag har nästan rakt motljus, dock blir det inte direkt motljus då solen ofta står högt på himlen. På så sätt så får jag ansikten som är helt utan skuggor och inga problem med att solen studsar i ljusa dräkter.

Jag brukar sätta mig så jag har nästan rakt motljus, dock blir det inte direkt motljus då solen ofta står högt på himlen. På så sätt så får jag ansikten som är helt utan skuggor och inga problem med att solen studsar i ljusa dräkter.

Hmmmm.... de ska jag prova. Jag sitter altid med solen i ryggen om det går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar