Annons

Stabilt resestativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Jag letar efter ett stativ som är stadigt nog för att klara av en Canon EOS 450D + kitglugg som jag ska använda till att ta bilder med flera minuters exponeringstid men som ändå är tillräckligt kompakt för att få plats i ett handbagage på flyget (det vill säga för min del helst under 50cm). Finns det ett sådant stativ eller måste man kompromissa? Det gör absolut inget om man måste plocka isär mittenpinnen för att det ska bli kortare än 50cm hopfällt och om det inte säljs med huvud så har jag ett bra till mitt nuvarande objektiv. Om man kan byta huvud på stativet är det ett plus.

Om man kan få tag på stativet i Sverige är det ju givetvis ett stort plus :)

Jag kan rekommendera Manfrottos 190-serie som resestativ. Har själv ett 190XPROB för det ändamålet. Det är inte lika stabilt som ett Manfrotto 055, men det väger betydligt mindre. Jag använder själv en 5D med batterigrepp och tunga gluggar (alltså betydligt tyngre utrustning än din) och tycker att det fungerar tillfredsställande. Jag har tagit långtidsexponeringar med det med gott resultat.

Det har normal gänga för stativhuvud.

Jag upptäckte att om man plockar isär mitt nuvarande stativ så blir det precis 50 cm så Manfrottos 190 XB känns med sina 53 cm inte som något alternativt. Vet inte riktigt hur jag mätte senast men då var inte mitt stativ 50 cm :)

Velbon ULTRA LUX i - L hade onekligen en intressant storlek! Har du använt det för att fotografera med slutartider på flera minuter?

Manfrotto MY 7322YB ser lite väl klent ut för att stå stadigt under långa exponeringar. Har du använt ett sådant?

Jag upptäckte att om man plockar isär mitt nuvarande stativ så blir det precis 50 cm så Manfrottos 190 XB känns med sina 53 cm inte som något alternativt. Vet inte riktigt hur jag mätte senast men då var inte mitt stativ 50 cm :)

Velbon ULTRA LUX i - L hade onekligen en intressant storlek! Har du använt det för att fotografera med slutartider på flera minuter?

Manfrotto MY 7322YB ser lite väl klent ut för att stå stadigt under långa exponeringar. Har du använt ett sådant?

Här är bilder med stativ och ca 2 kg tyngd. De på hamnen är även tagen med mittpelaren upphöjd.
Exponeringstiderna på kvälltiden är mellan 30s och 120s

http://digitaliz.se/ahus/

Även här är tagen med stativet. Men med slutartider på 1/20-1/40 med 70 mm brännvidd.
http://digitaliz.se/kaktusar/

De flesta av makrobilderna är med avbildning 1:1 - 1:1.5 vilket gör att minsta rörelseoskärpa från kamera o stativ gör sig påmind på bilderna. Tycker alla dessa bilder är skarpa.

/Stefan

jag kör med gitzo 2541 riktigt stadigt o en vikt på ca 1,5kg. Funkar alldeles utmärkt. Det nya g lock systemet
gör det otroligt lättarbetat. Nackdel är väl priset men det som väger upp det är hållbarheten samt vikten. Jag har kört med velbon o tex manfrotto 055 inget av dom är i närheten av gitzo. Manfrottos 055 största nackdel är vikten.
Och till just resefoto så är vikten det viktigaste om du ska släpa med dig stativet större delen av dagarna.

Jag har haft ett sådant här. I mina ögon var det dels för rangligt, och dels av för låg kvalitet. Två av snäpplåsen brast efter en ganska kort tid. Jag är gammal nog att ha sett att stativ från förr i tiden normalt funkade utan problem i mer än 50 år, så jag är måttligt imponerad.

Det är inte alls lika illa med Manfrottos bättre modeller. Har själv en av deras 055-varianter, och den har det aldrig varit några problem med - förutom då att den är väl tung. Skaffade därför en Velbon Pro Sherpa CF-630, och kunde inte vara lyckligare! Ungefär samma storlek som Manfrotto 055, men MYCKET lättare, och VÄSENTLIGT stabilare (särskilt torsionsstabiliteten - uppskattar den till att vara FYRA GÅNGER bättre än 055).

Fast båda dessa stativ lär väl vara längre än dina max 50 cm hopskjutna, eftersom de är tredelade. Velbon Pro Sherpa CF-640 tror jag dock klarar din maxgräns, eftersom detta stativ är fyrdelat.

Japp - kollade upp att CF-640 blir 48 cm hopskjutet.

Senast ändrad:
---
Jag har kört med velbon o tex manfrotto 055 inget av dom är i närheten av gitzo. Manfrottos 055 största nackdel är vikten.
---
Visst är Gitzo bättre än Manfrotto, och mycket dyrare, men VILKEN modell av Velbon är det som du har kört med? De tillverkar ju en väldig massa olika varianter - från små och lätta för kompaktkameror och till stora och maffiga för pro-bruk.

velbon sherpa kolfiber kostade runt 3000 kr. Så om man går på ett gitzo på en gång o skippar billigare andra stativ så blir det ingen större skillnad i slutänden. Mina manfrotto stativ höll i ungefär två år innan dom började rasa. Visst för en amatör så skulle jag nog inte rekommendera gitzo men jobbar du som fotograf så tror jag att det lönar sig att köpa gitzo dels pga kvaliten samt att dom är ruggigt stabila samt lätta.

190 XB är EXAKT 511 mm med pelaren borttagen. Går ner i min kabinväska.

Tack för alla tips! Om man kollar på min budget och mina krav så verkar Manfrotto 190XB i kombination med mitt nuvarande huvud vara det bästa alternativet om jag skulle vilja byta ut mitt nuvarande Velbon stativ. Men efter missen med mätningen av det så får det ändå hänga med ett tag till men det verkar ju helt klart finnas bra alternativ!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto