Annons

Stabiliserad Sigma 50-150/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Puff.

Fler som är intresserade av denna nya Sigmazoom?

Den första versionen av 2,8/50-150mm som jag hade var mycket fin.
Den behövde justeras till min Canon. Först skickade jag bara in objektivet och trodde att allt var frid och fröjd. Men så märkte jag efter ett tag att den felfokuserade på långa avstånd trots allt.
Efter en justering tillsammans med huset (även det på garantin) så fungerade den jättebra.
En mycket skarptecknande och smidig zoom med bra ljusstyrka.

Just nu har jag ingen telezoom så det få bli ett vakande öga på denna nya med stabilisering.
 
Vad är fördelen med 50-150 mot 70-200?
Är det en APS-C anpassning för 70-200 vars spec är designat för fulformat eller det finns andra tekniska och optiska fördelar?

EDIT: Slöfocken öppnade länken och såg i första meningen att den var anpassad efter APS-C senorn ;)

/Stefan
 
50-150 är ett rätt lagom omfång på en aps-c-kamera men tyvärr verkar Sigma ha gjort det här objektivet lika stort som ett 70-200. Synd
 
50-150 är ett rätt lagom omfång på en aps-c-kamera men tyvärr verkar Sigma ha gjort det här objektivet lika stort som ett 70-200. Synd

Är det verkligen så? Ett 70-200 är ju inte lika stort som ett 70-200 så... vilket menar du?

Här är en jämförelse mellan föregångaren utan OS och Nikon 70-180 Micro samt Nikon 80-200 ED.
http://www.pbase.com/cvanlang/image/70448467

Och här är föregångaren tillsamans med Canons 70-200/2.8L IS samt 70-200/4L IS
http://www.pbase.com/lightrules/image/71853922

Är det nya betydligt större?
 
Jag hoppas verkligen på det. Det gamla var bra men hade tydligen en del brister. Om detta är större borde det ju även vara bättre och då kan det vara ett riktigt fint objektiv.

Nu återstår att se pris och lanseringsdatum.
 
Uppgifterna om storleken stämmer kanske inte (kanske en förväxling av data)
Frontlinsen är förmodligen inte större än på versionen utan OS.
Däremot tycker jag att objektivet ser lite längre ut.

Sigma har utlovat en prissänkning på det dyra 2,8/70-200 mm OS.
 
Uppgifterna om storleken stämmer kanske inte (kanske en förväxling av data)
Frontlinsen är förmodligen inte större än på versionen utan OS.
Däremot tycker jag att objektivet ser lite längre ut.

Sigma har utlovat en prissänkning på det dyra 2,8/70-200 mm OS.

Det verkar stämma trots allt, i alla fall om man skall lita på en forummedlem på dpreview:

"I have talked to Sigma Japan, and confirmed the size is indeed correct. It's the same size as 70-200mm to achieve higher optical performance. Weight is not yet determined as it was a development announcement. Ie not finished."

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1000&thread=37678674

Fördelen med det är att de kan använda samma delar som till 70-200 och få ner produktionskostnaden. Om glaselementen får samma storlek som i 70-200 kan objektivet bli riktigt bra, men dyrt och onödigt tungt.
 
Briljans?

Det är välkommet om man prioriterar hög optisk kvalitet.
Att objektivet tecknar skarpt och rent redan på full öppning och alla brännvidder. Även på alla avstånd. Vanligtvis så blir ju en zoom någon form av kompromiss.
Om priset är för högt så avskräcker det. Om objektivet blir stort och klumpigt så är det en nackdel men optisk kvalitet tycker jag har högsta prioritet.

Brännviddsomfånget tycker jag är helt suveränt.
Kombinationen APS-C, 2,8/18-50mm och 2,8/50-150mm känns som en gedigen grundbult i utrustningen.

Så, om man jämför med "gamla" 2,8/50-150mm som var riktigt bra i det korta spannet, så får gärna det nya objektivet hålla högsta standard även i ändläget 150mm och på närgränsen.
 
Jag tycker att den gamla versionen blivit undervärderad och lite styvmoderligt behandlad på fotosajterna. Visst finns det lovord också men ganska många "sågningar".
Det kan väl delvis bero på att det är ett "tredjparts"-objektiv och då är det bekvämt för märkestrogna att klanka lite extra.
Det är absolut inte kul att köpa ett objektiv som felfokuserar och som omedelbart måst in för kalibrering tillsammans med kamerahuset. Men det kan även drabba originalobjektiv och då står där ingen och ropar "köp Sigma i stället".
Personligen blir jag mer förtretad när ett originalobjektiv strular eller när äldre objektiv inte längre fungerar så bra tillsammans med nyare kamerahus.

Vi får avvakta och se vad prislappen hamnar på här i Svedala.
Konkurrensen är stentuff.
 
Är oxå intresserad av det här objektivet. Det lilla jag hört om pris är att det troligtvis hamnar runt 10 000:- Men allt är ju egentligen gissningar. Så om någon har någon bättre info så är jag intresserad
 
Jag fick tag på ett begagnat Canon 70-200/f IS USM så jag hoppar nog över sigmat. Det är både smidigt och skarpt och bländare 2,8 kan jag leva utan.
 
Sigma har väl börjat sänka priset på 70-200mm OS, kanske för att kunna konkurrera med Canons utmärkta zoomar.

Om objektivet blir för klumpigt och dyrt så avskräcker det nog en del.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.