Advertisement

Annons

Större sökarokular?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pleym

Medlem
Hej, när man ska ta bilder manuellt så kan det vara svårt att se om objektet är i skärpa genom det lilla sökarokularet, min fråga är följande:

finns det något man kan göra för att kunna se objektet på en större yta och därmed kunna ställa in skärpan bättre?
Mvh
Tony

Jag var tidigare importör av KPS förstoringsmusslor, som jag tyckte fungerade bra. Men, om du har glasögon kan det vara svårt att se hela sökarbilden. Så, om du har glasögon är det bra att testa innan köp.

Själv tyckte jag dom fungerade bra på "crop"-kameror, men att sökarbilden blev FÖR stor på FF (samt där var det gränsfall att man såg hela sökarbilden även utan glasögon).

Man tar bort det vanliga okularet och sätter dit det förstorande i stället. Det är ett enkelt handgrepp och man behöver inte öppna kameran.

Tack så mycket för informationen, jag ska kolla på min Nikon D5200 om det är lika lätt, jag är ganska ny på detta med att greja med kamera så vi får se :D

Precis så var det på min med bara dra bort org och trycka dit det nya inte ens verktyg behövdes och tog ca 30 sek att skifta ;-)

Tack så mycket för informationen, jag ska kolla på min Nikon D5200 om det är lika lätt, jag är ganska ny på detta med att greja med kamera så vi får se :D

Jag var tidigare importör av KPS förstoringsmusslor, som jag tyckte fungerade bra. Men, om du har glasögon kan det vara svårt att se hela sökarbilden. Så, om du har glasögon är det bra att testa innan köp.

Själv tyckte jag dom fungerade bra på "crop"-kameror, men att sökarbilden blev FÖR stor på FF (samt där var det gränsfall att man såg hela sökarbilden även utan glasögon).

Jag har KPS på både min 1,6x crop och 1,3x crop och är mycket nöjd med resultatet. Kan man byta okularet bör det vara bättre. KPS sitter ju utanpå - man tar bort ramen runt okularet och sätter på en yttre lins. Utan glasögon blir det bra. Med skulle jag kanske inte använda KPS(?). Då får man "uggla runt" för att se ut i alla hörn. Större sökarbild är alltid bättre tycker jag. Som med större dataskärm eller större tv. Lusten att avbilda det man ser ökar för det ser bättre ut.

Jag har KPS på både min 1,6x crop och 1,3x crop och är mycket nöjd med resultatet. Kan man byta okularet bör det vara bättre. KPS sitter ju utanpå - man tar bort ramen runt okularet och sätter på en yttre lins. Utan glasögon blir det bra. Med skulle jag kanske inte använda KPS(?). Då får man "uggla runt" för att se ut i alla hörn. Större sökarbild är alltid bättre tycker jag. Som med större dataskärm eller större tv. Lusten att avbilda det man ser ökar för det ser bättre ut.

Tack för ditt svar Gunnar,
Jag är ganska ny på detta med kamera så jag undrar vad betyder förkortningarna som skrivs:

KPS och 1,6 crop?

Bra att frågar, det var inte meningen att vara svår. Andra har rett ut det men jag lägger till lite till här nu.
Att jag angav sensorstorleken på de kamerahus jag har var för att möta kommentaren att StaffanW tyckte att KPS passade sämre till FF (full-format, även kallat FX = det vanliga småbildsformatet 24x36mm på analogtiden). 1,6crop är det som kallas APS-C, den allra vanligaste sensorstorleken bland oss amatörer. (Crop=beskärning, APS-C är 1,6 ggr mindre än FF) (Nikon m.fl. anger 1,5crop för sina APS-C, i stort sett samma) 1,3crop är en APS-H sensor. I storlek mellan FF och APS-C, ganska ovanlig, Canon 1D (men inte Ds) har den.

Bilderna visar orginal ögonmussla på min Canon. Fram och baksida. Den tar man bort och sätter i stället på, i detta fall KPS, ögonmussla med en lins. Den ena har en stor gummitratt medan den andra är platt. Båda fungerar utmärkt för mig.

Bilagor

• kps_stor_mussla.jpg
    kps_stor_mussla.jpg
    186.2 KB · Visningar: 57
  • kps_platt_mussla.jpg
    kps_platt_mussla.jpg
    194.7 KB · Visningar: 58
  • canon_mussla_fram.jpg
    canon_mussla_fram.jpg
    110.7 KB · Visningar: 66
  • canon_mussla_bak.jpg
    canon_mussla_bak.jpg
    142.9 KB · Visningar: 41
Kan man få en DX-sökare att "kännas" som en FX?

Kan man med en sådan få en DX-sökare att upplevas mer som en sökare på ett FX-hus? (Gick det där att förstå?...)
Vilken förstorning bör jag i sådana fall ha?

Jag skulle säga "mer som" men inte ända fram. Jag jämförde nu sökaren på min 1,3crop (Canon 1D) med den gamla Minolta 7000i som ju är FF (film). Ganska lika sökarupplevelse men Minoltan känns aningen större.
Sedan blir det ytterligare lite mindre sökare med min 1,6crop (Canon 40D). Båda Canon med KPS ögonmussla med nånstans 1,35 förstoring.
Inte ända fram men förstoringen är absolut värd att använda tycker jag.
Måste man använda glasögon så är jag mer tveksam. Man når då inte tillräckligt långt in med ögat för att se ut i alla hörn samtidigt. Prova!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar