Annons

SSD, Photoshop och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Jag tänkte ge mig själv en 256 GB SSD-disk i julklapp och funderar på hur man gör bäst med Photoshops scratchfiler och Lightrooms katalogfil och preview data. Det finns säkert nämnt i någon tråd, men jag hittar ingen bra samlad info.

Idag med mekaniska diskar kör jag Photoshops scratchdisk på en liten separat disk. Anledningen till att man gör så är för att PS inte ska skriva till disken samtidigt som operativsystemet och slöa ner systemet. Med en snabb SSD borde inte det vara något problem längre, eller?

Samma fråga med LR. Katalogfilen och previewfilerna borde väl ligga på SSD-disken och bildfiler och backuper på separata diskar?

Lägger ni något av programmen PS och/eller LR direkt på SSD-disken tillsammans med operativsystemet och i så fall, vad tjänar man på det, förutom uppstarttid?
 
Jag har gjort så att jag har två SSD-diskar. En för systemet, där har jag Windows och Lightroom installerat.

Sedan har jag en där jag lägger Lightrooms katalaogfil (och då hamanr ju previews där också). Jag har också Camera Raw cahcen på denna disk. Dessutom lägger jag årets bilder här, när året är slut flyttar jag dem till en mekanisk disk.

Det tycker jag har fungerat bra och givit goda prestanda.

Kanske 2 x 128 är ett alternativ?

Fast egentligen vet jag inte om det lika bra kunde ha funkat att ha allt på en disk...
 
Jag har precis samma uppläg som Anders. Men från början hade jag bara en SSD, och där hade jag Win7, program och LR's katalog (och därmed även previews). Nu har jag en till SSD (eftersom utrymmet började ta slut på den första) och på den har jag endast LR's katalog (och previews). Nån prestandaskillnad har jag inte märkt av detta, men jag har inte mätt heller.
 
Tack för input!

Hmm, tyvärr blev man ju inte speciellt motiverad att slänga ut drygt 2000 kr på en SSD-disk när man läste Ian Lyons slutsatser:

"Overall, installing Lightroom (includes catalog, previews and Camera Raw cache) on an SSD will result in the application feeling more responsive than is the case with a conventional disk drive. However, as the various tests have demonstrated, SSDs are not the magic bullet that some would have you believe."
 
Nu har jag inte något att jämföra med, eftersom jag alltid haft SSD i denna dator, men LR's ständiga skrivande och läsande till katalog och previews borde ju rimligen dra nytta av en SSD.
 
SSD är aldrig fel. Sedan jag bytte har datorn blivit i princip ljudlös och startar program otroligt snabbt jämfört med tidigare. Just Lightroom hade jag inte innan jag skaffade SSD så där har jag inget att jämföra med.
 
Jag har precis beställt en tredje SSD på 240GB som c: så jag får plats med lite andra program än windows, eftersom c-disken börjar bli full. Jag har idag en 80 GB SSD för operativ och annat och en 80GB enbart åt LRs kataloger osv. Jag har heller inget att jämföra med eftersom jag aldrig har kört LR utan SSD.

SSD gör att mycket går snabbare, men jag inbillar mig att mycket RAM-minne påverkar hastigheten mer, eftersom SATA-gränssnittet till hårddiskarna ändå begränsar hastigheten.

Det som är lite störande är att alla snurrdiskar går ner i viloläge när man jobbat på SSD:n en stund, vilket iofs ger en väldigt tyst drift, men det dröjer då ett par sekunder innan de vaknar igen när man behöver något nytt därifrån.
 
Jag har precis beställt en tredje SSD på 240GB som c: så jag får plats med lite andra program än windows, eftersom c-disken börjar bli full. Jag har idag en 80 GB SSD för operativ och annat och en 80GB enbart åt LRs kataloger osv. Jag har heller inget att jämföra med eftersom jag aldrig har kört LR utan SSD.

Det lär ju få plats rätt mycket. Jag använder 75 GB ungefär på en 180 GB:s SSD (167 GB som operativet räknar). Då är 30 GB spel, som jag i och för sig inte kör särskilt mycket. 12 GB är vilolägesfilen (hibernate) och 4 GB är växlingsfilen. Dock tog jag till så att det inte skulle vara smockfullt, samt att det skulle få plats några virtuella maskiner osv som inte kommit dit ännu. Fast det betyder att de vanliga programmen och Windows inte tar upp mer än 30 GB. Dock har jag ju inte Lightroom, utan det är bara cachen från Bridge som förpestar den hårddisken. Jag är lite kluven till Lightroom och än går det ingen nöd på mig så jag kan vela ett tag till. :)

SSD gör att mycket går snabbare, men jag inbillar mig att mycket RAM-minne påverkar hastigheten mer, eftersom SATA-gränssnittet till hårddiskarna ändå begränsar hastigheten.

Jo, visst går det snabbare med SSD, men det är ju framför allt om mycket utspridd data ska läsas samtidigt. Sedan ska man komma ihåg att på senare versioner av Windows så är det framför allt första gången data läses som det blir skillnad om man har mycket ledigt minne. Operativsystemet låter ju data ligga kvar i internminnet om minnet inte behövs till annat.

Det som är lite störande är att alla snurrdiskar går ner i viloläge när man jobbat på SSD:n en stund, vilket iofs ger en väldigt tyst drift, men det dröjer då ett par sekunder innan de vaknar igen när man behöver något nytt därifrån.

Det är ju för att du har det inställt så, vilket förvisso brukar vara standard. Alla mina hårddiskar går hela tiden.
 
Jag är lite kluven till Lightroom och än går det ingen nöd på mig så jag kan vela ett tag till. :)
.

Och priserna går ju åt rätt håll så ju längre man kan "vela" :).

Jag har bara 4GB kvar på c: så jag måste göra något eftersom den varnar då och då och snart blir det nog ett till hobbyprogram som kräver plats.
 
Lånar tråden lite :)

Har också beställt en SSD till en ny dator jag ska bygga ihop. Dels undrade jag lite över det alfin frågade om men det är nästan avklarat.

Då till min fråga:
Jag har en mekanisk disk nu med allt på, fast på olika partitioner. Tanken är sen att ha SSD'n som System och LR disk. Hur gör jag för att katalogen ska se ut som den gör nu? Har för mig att jag läst att man bara kopierar katalogen och för över den till den nya disken. Men hur blir det om bilderna kanske hamnar på fel enhet. T.ex. om de nu är på D: och de sedan hamnar på E:?

Kanske ganska enkelt att åtgärda genom att jag bara flyttar bilderna eller får LR fnatt då?

Bäst att fråga innan man börjar plocka isär datorn :)

/Staffan
 
Katalogfilen är bara att flytta.

Om bilderna flyttas från t ex C till E så kommer förstås inte Lightroom at hitta dem. Du kommer att få en massa "?-tecken" på dina mappar och bilder första gången du öppnar LR i den nya setupen.

Du kan då använda funktionen "Locate missing folder" och peka ut var bilderna ligger nu.

Detta är alltså väldigt enkelt gjort - under en förutsättning: att du redan i dag har en Lightroom setup där dina bilder har EN (eller åtminstone ett fåtal) toppmappar. Har du väldigt många mappar högst upp i trädet kommer du få upprepa proceduren för varje mapp vilket är lite jobbigt.

Har du inte den setupen idag, så se till att fixa det innan du mekar om datorn. Det finns en funktion som gör det ganska lätt "Show Parent folder"
 
Aah, fint.

Så enkelt var det ja :)

Jodå, alla mina bilder ligger under en mapp så då blir det ganska enkelt.

Tack för hjälpen :)

/Staffan
 
Tänka också på att om du kommer att ominstallera Lightroom och har egna presets för redigering, utskrift mm så måste du se till att kopiera dem från den gamla till den nya installationen.

Inne i Lightroom kan du se var de lagras.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.