Annons

Sri Lanka - Objektivval

Produkter
(logga in för att koppla)

Shootingstar16

Ny medlem
Hej!

Ska inom kort med familjen till Sri Lanka och resa runt lite och undrar om någon har några tips på lämpliga brännvidder (APS-C) att ha med sig?

Antar att något vidvinkligt är lämpligt för landskap och tempel? Sedan är någon "enklare" elefantsafari planerad och då antar jag att man vill ha något längre, men hur långt? Räcker 200 mm eller är det ändå för kort så att man lika gärna kan nöja sig med att ta med en "normalzoom"? Har inte någon jättearsenal av objektiv men om någon övertygar mig om att det är något som jag bara måste ha och jag inte äger så kan jag nog tänka mig att "lätta på lädret"!

Någon som har varit där och i övrigt har några tips att dela med sig?

Tack på förhand!

Jag var där för ett par år sedan.
Jag hade 20/1.8 och 70-200 samt V3 med 6,7-13, 32/1.2 och ft1.

För miljöer, marknader och gatufoton använde jag oftast D3X med 20/1.8. Landskapsfoton alternerade jag 20 och zoomen.
Som stativ till den hade jag bara ett litet Feisol TT-15 mk2 med kulled för arca-swiss och då fick hålla D3Xen när det behövdes.
Dock är ju inte det den mest ljuskänsliga kameran så att fota svagt belysta tempel kräver en stadig hand.

Ibland använde jag V3an med vidvinkeln eller 32:an om vi tog en promenad.

På safarin var det V3 + ft1 med 70-200 och snabb serietagning och detta hade jag på enbensatativ.
För fågel och större djur räckte det till ypperligt. För leopard hade jag gärna haft alla mm som gått att hitta.

D3X med 70-200 funkar väldigt bra för att fånga djupet i landskapen när man reser i bergen och ser alla böljande former, magiska teodlingar och läckra fruktträd.
Otroligt fina färgnyanser och stämningar som går fota.

Glöm inte bra ND-filter om du vill kunna få kortare skärpedjup. Solen är stark.

Mitt mål var fotografera på resan med familjen. Inte bara fotografera. Inte bara bada och besöka fina upplevelser utan en trevlig blandning där jag inte släpar på för mycket.

Det lyckades jag bra med.

Ursäkta sen återkoppling.

Stort tack för värdefulla synpunkter! Då det är en familjeresa med fotoinslag så tror jag nog att fotograferingen huvudsakligen kommer inrikta sig på att fånga miljöer och landskap. Tack för tipset att inte glömma ND-filter.

Något särskilt du tycker man ska ha i åtanke när det gäller klimatet och utrustningen? Förutsätter mig att det kan vara en ganska fuktig miljö på sina platser.

Har svårt att tro att Sri Lanka ställer särskilda krav på utrustningen mot vad andra varma resmål gör. Ett polariseringsfilter kan dämpa ljuset, ge lite mustigare färger och mörkare himmel, om man gillar det utseendet. Ett fickstativ kan vara praktiskt vid långa slutartider. En lättare utrustning ger behagligare resa men tillåter normalt inte alla typer av motiv. Så vad är viktigast? Resan eller att komma hem med bilder som platsar i National Geographics?
Personligen använder jag mest vidvinkel och med APS-C skulle det vara från c:a 10-12 mm och uppåt. En 70-200 skulle man förstås sakna men är också tung att bära.
Nuförtiden nöjer jag mig ofta med kompaktkameran, trots att det bär emot. :)
PS/ jag har aldrig varit på Sri Lanka /DS

När jag fotar resejobb klarar jag mig med en vidvinkel för aps-c 14mm, sedan en normalzoom 18-55 sedan en 35mm ljusstark till porträtt etc. Det är grunduppsättningen sedan kör jag en teleobjektiv. Bildkvaliten räcker till utan problem ingen större skillnad mot min D850 Nikon.
Jag brukar ha ett litet kolfiberstativ med mig samt ND filter o avtonade ND Filter i 2 o 3 steg samt polfilter. Har aldrig haft några problem med fukt etc men låter kameran (mjuka) upp i väskan. Inte bra att ta den rakt från AC rum till värme/regn. Du får kondens på linsen o kanske i kameran oxå då.
Jag använder en hel del optik väskor för midjebälte för att kunna jobba snabbt, förr i tiden gick jag runt med 2 st Dslr framme hela tiden tungt o jobbigt , idag väljer jag många gånger en fuji aps-c o två små objektiv i bältet o kan ta alla bilder jag behöver.

Med min uppsättning så har du vidvinkel för vyer,landskap sedan en porträtt optik o ett snabbjobbad normalzoom som täcker för mig 70% av mina bilder. Kör du bara (normalbilder) så räcker kanske en normalzoom o en porträtt optik.

Sedan har jag mängder med minneskort så ibland tar jag inte med dator om jag vill resa lätt o kör med minneskort bara men oftast tar jag med en lätt bärbar mac o en rugged lacie hårddisk för att kunna backa upp bilder, så man är skyddad mot stöld,rån och fel på kort etc.
Jag uppskattar mer mindre o lättare utrustning nu än förut för jag anser att skillnaden är rätt liten i dom flesta fall. Det viktigaste är att optiken är bra i motljus speciellt i länder som Sri lanka,thailand, bali osv länder med starkt solljus.

Tack för kloka insikter!
Blir nog en uppsättning objektiv motsvarande ungefär vad snap01 beskriver. Därutöver blir det ett litet kolfiberstativ och några filter (nd+pol).
Borde bli hyfsat hanterbart.

Än en gång stort tack & God jul!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar