Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
SRGB eller Adobe RGB på kameran?
- Trådstartare Melmis
- Start datum
Janne H
Aktiv medlem
Vilken inställning använder ni er av?
Som jag har förstått ska man ha Adobe om det ska tryckas på papper & SRGB om det ska in på webben. Stämmer det?
Vad är den stora skillnaden på dessa om man tex använder SRGB till papper?
Adobe RGB är en större färgrymd!
Att göra om en bild till sRGB innebär att du kastar bort information, ställ därför in Adobe på kameran.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
Janne H
Aktiv medlem
Spelar aRBG vs sRGB (på/i kameran) någon roll om man fotar i raw?
Fotar du i RAW är det bara Iso du ¨låser¨i bildfilen, resten best du vid redigeringen.
Anjou
Aktiv medlem
Vilken inställning använder ni er av?
Som jag har förstått ska man ha Adobe om det ska tryckas på papper & SRGB om det ska in på webben. Stämmer det?
Vad är den stora skillnaden på dessa om man tex använder SRGB till papper?
Du märker ingen skillnad i tryck om du jobbar med sRGB eller Adobe RGB. Färgrymden i ett offsettryck är uselt jämfört med datorns/kamerans omfång. Däremot är det en fördel att ha en stor färgrymd så länge du har bilden i datorn och jobbar med den.
Men när du sedan lägger på en print-profil så försvinner väldigt mycket färger. Och är det en annons i dagspress så kan man fundera på om det är värt att fota med färg över huvudtaget ;-)
/ Kalle
erro.se
Aktiv medlem
"Nackdelen" med att använda något annat än sRGB är att man hela tiden måste tänka efter. De flesta människor har ingen aning om detta med färgprofiler. Många program bryr sig inte o mfärgprofiler. Många användare har okalibrerade/oprofilerade skärmar. sRGB är det närmaste en gemensam och enkel standard vi har just nu. Om man börjar använda AdobeRGB eller nåt annat som inte är sRGB så måste man förstå vad man gör. Självklart finns det fördelar med att använda en större färgrymd, förutsatt att bilderna faktiskt innehåller färger som inte ryms inom sRGB, men man måste som sagt tänka på vad man gör, och man måste förstå vad man gör.
Smw
Aktiv medlem
Du märker ingen skillnad i tryck om du jobbar med sRGB eller Adobe RGB. Färgrymden i ett offsettryck är uselt jämfört med datorns/kamerans omfång. Däremot är det en fördel att ha en stor färgrymd så länge du har bilden i datorn och jobbar med den.
Men när du sedan lägger på en print-profil så försvinner väldigt mycket färger. Och är det en annons i dagspress så kan man fundera på om det är värt att fota med färg över huvudtaget ;-)
/ Kalle
Hej !
Jag printar ut mina bilder med en Epson 2100 försedd med ett slangsystem
med pigmentfäger från Fotospeed, den har på det flesta papper en något
större färgrymd än sRGB och lite mindre än aRGB, sen beror det lite på
var i ljushetskurvan man tittar.
Med andra ord, skillnaden är inte avgrundsstor, där jag framförallt skulle vilja
ha mera av är intensivt blått, ex en mättad himmel kan bottna, i regel märker
man inte detta, problemet är väl gemensamt med alla cmyk system och löses
med separat blå.
----
För det mesta står systemet på sRGB, de gånger man önskar så genererar
jag fram en aRGB för att printa. Givetvis är utgångsfilerna RAW.
Jag har försökt att ha tvärt om, men det är hopplöst att komma ihåg att
ändra till sRGB för webb och skärmbilder, enklare att göra printar i aRGB.
//MW