Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Språk i menyer på D70

Produkter
(logga in för att koppla)
F1new skrev:
De är ju sas av "samma generation" men med lite olika spec, jag tror inte att någon av dem kommer att kännas speciellt fräsch om 1-2 år när CCD'er är omodernt och flashminnen inte längre används. Då är frågan om man kastat 8 eller 12 tusen i sjön ;)
Nej, 20D är en senare generation.

20D har cmos, inte ccd :D

Haha..ccd och flashminnen kommer givetvis finnas långt fram i tiden.

Om du använder grejerna, så kan du aldrig ha kastat pengarna i sjön på något sätt.
 
Japp, det är en anledning till att det ger mindre brus.
Japp, 10D har oxå cmos, precis som D30 och D60.

Nikon har för första gången börjat använda cmos nu oxå, i sitt nya flagskepp D2X.
 
Nej, det påverkar inte antalet färger eller liknande. Det dynamiska omfånget är åxå tämligen lika, däre mot ger det, tillsammans med signalbehandlingen, bilden olika karaktär. 20D har, tror jag, mindre brus till stor del pga aggressivare brusreducering i signalbehandlingen. Man får iaf den känslan om man tittar på bilderna. De ser onaturligt släta ut. Som något som renderats i 3D-studio eller liknande. En del gillar denna karaktär. Andra gör det inte.
 
Jag tycker det ser naturligt (som det ser ut i verkligheten) släta ut, för verkligheten består inte av korn och/eller brus.
 
Nej men en "slät" yta har även den struktur och det tycker jag saknas i bilderna från Canonerna. Men det är fråga om tycke och smak.
 
Själv är jag allergisk mot "jpeg-utsmetning", om dessa "släta ytor" hos Canon är något åt det hållet känns Nikon rätt.
Dock: dn kamerahandlare sa till mig att flera proffsfotografer bytt från Nikon till Canon för att det var svårt att få bra hudtoner med Nikon - Det känns ju motsägelsefullt mot "släta ytor" - det är ju det man inte vill ha i porträtt.
 
En dum fråga kanske, men jag är ny på digitalfoto med SLR - kan dessa effekter elimineras om man kör RAW och behandlar i datorn?
 
F1new skrev:
De är ju sas av "samma generation" men med lite olika spec, jag tror inte att någon av dem kommer att kännas speciellt fräsch om 1-2 år när CCD'er är omodernt och flashminnen inte längre används. Då är frågan om man kastat 8 eller 12 tusen i sjön ;)

Jag tror du överdriver utvecklingens snabbhet. Tänk på att CCDn i D70 redan är tre år gammal! Jag tror inte att den kommer vara omodern om tre år till (beror förstås på hur man definierar omodern).

Som svar på senaste frågan så har du på alla kameror möjlighet att välja alla tillgängliga språk oavsett var dom är köpta eftersom alla kamror kör med samma mjukvara (firmware).
 
F1new skrev:
Själv är jag allergisk mot "jpeg-utsmetning", om dessa "släta ytor" hos Canon är något åt det hållet känns Nikon rätt.
Dock: dn kamerahandlare sa till mig att flera proffsfotografer bytt från Nikon till Canon för att det var svårt att få bra hudtoner med Nikon - Det känns ju motsägelsefullt mot "släta ytor" - det är ju det man inte vill ha i porträtt.

Det är många på forum runt om hävdar motsatsen, att D70 ger bättre hudtoner än Canons motsvarigheter. Här handlar det väl, åter igen, om tycke och smak.
Men tonen har ju inget med varesig struktur eller detaljrikedom eller liknande att göra.

Signalbehandlingen sker innan lagrandet av bilder. Dvs innan eventuell JPEG-komprimering görs, så den kan man inte komma ifrån genom att köra RAW. JPEG-artifakter blir man däremot kvitt med RAW.

Jag tycker att du ska ta lite testbilder från tex dpreview.com och skicka iväg till lab för framkallning och själv bedöma resultatet. Vad jag eller Kim säger spelar ju eg ingen roll om inte du själv gillar resultatet.
 
Nu är en D70 med Sigma EX 18-50/2,8 beställd från tyskland tillsammand med ett 1GB Sandisk Ultra III-kort. Verkar som om jag får inviga kameran med att plåta snö ;)
 
Varför köpa från Tyskland?

Dan, du vet väl att du kan köpa Nikon D70 kit (Sigma 18-50) på Scandinavian Photo för 9 995 kr? Länken hittar du här: http://www.scandinavianphoto.se/?503133
 
Det är inte med sigma 18-50/2.8, utan med den betydligt billigare och sämre sigma 18-50/3.5-5.6.
 
Skönt att se att ordningen upprätthålls i forumet! Sigma 3,5-5,6 har jag hört mycket dåligt om, så den går fetbort. Tråkigt med mörka sökare - nu är även en beg Nikon 50/1,4 på väg hit :) Ska bli roligt att se hur skarpa bilder det går att få...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.