Annons

Spotmätning, När och hur..

Produkter
(logga in för att koppla)

...........

Aktiv medlem
Jag skall ta en del porträtt utomhus och undrar hur jag bäst mäter ljuset då. Skall jag använda spotmätning, i så fall hur och vart mäter jag då? Tacksam för tips och ideer hur jag skall gå till väga . Provade nämligen ställa in kameran på det. men blev osäker då jag fick så olika värden beroende på hur jag riktade kameran. Är de kanske bättre att använda standard läget för ljusmätningen. ? Hur skulle ni göra?

Spotmätning mäter ljuset i en väldigt liten punkt (2-3% av bilden). Därför får du olika värden bara du flyttar kameran ett par centimeter. På vissa kameror är spotmätningen i mitten av bilden, och på andra kan du själv välja, ungefär som du väljer autofokusområde.

Det tips som jag har att ge är att mäta med spotmätningen i skuggan på modellens ansikte om det är negativ film, och i högdagern om det är dia.

Tips för smart ljussättning finns här och om du vill lära dig mer om porträtt kan jag rekomendera boken Porträttfotografering av Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt (ISBN 912735203X)

Lycka till!

/Joakim

Lämpligast mäter du i ansiktet som har ungefär 18% reflexion, kanske aningen mindre så här års om modellen är solbränd. Spotmätning är inget konstigt, en "vanlig mätrare" mäter ett medelvärde med 18% ljusreflexion över ett stort område, ger dig sedan ett medelvärde. Spotmätaren mäter ett betydligt mindre område och ger dig "medelgrått", alltså mitt i det span av gråtoner (även färgfilm bedöms så!) som filmen omfattar. Inget hokus-pokus. Men säg att du har ett brudpar mot en vit kyrkvägg. En vanlig mätare ger deig ett medelgrått värde för alltihopa. Vad händer med ansiktena?? joo, just det. grådaskig vägg, klänning och mycket mörka ansikten. Och fracken "sotar igen" totalt.....
Lycka till!!
Us

Tack för svaret. en till fråga. är de bättre att använda spotmätningen då. eller skall jag löra i P läget.. standard läget.. Använder en Minolta 800 si och ett Tokina 80-200 2,8 oftast då jag skall ta porträtt. Men nu vill jag få till bilderna så pass att man kan visa dom här på sidan. hehe.......

negativ färgfilm mäter du på samma sätt som sv v film.

Spotmätning kräver lite mer av fotografen, en lite felvinkling av spotpunkten kan ge helt fel resultat. Ett annat sätt är att gå fram och mäta närmare på ansiktet och sedan köra det värde på hela "serien"

Att mäta infallande ljus med en lös mätaqre är väldigt exakt om du har ett stort tonomfång i motivet. När jag arbetade som porträttfotograf använde jag den metoden, då var det väldigt enkelt att kopiera bilderna också.

Tack för svaret. menar du att rikta en handhållen ljusmätare från modellen mot kameran.. Är de i så fall alltid i skuggan man skall mäta.. funderar på låna en ljusmätare av en kompis...

Du måste ha en ljusmätare som kan mäta infallande ljus, de flesta lösa mätare kan nog det. Den har en i så fall en mjölkfärgad kupol som du sätter fast på sensorn eller skjuter den i läget för infallande ljus. Sen ställer du dig så att mätaren får samma ljus på sig som det motiv du skall fotografera. Sedan riktar du den mot kameran eller ljuskällan. Jag riktade min mot kameran, men inlägget ovan sa ljuskällan. Jag tror inte det har så stor betydelse, då kupolen är på 180 grader.

Labbnisse skrev:
Sedan riktar du den mot kameran eller ljuskällan. Jag riktade min mot kameran, men inlägget ovan sa ljuskällan. Jag tror inte det har så stor betydelse, då kupolen är på 180 grader.
Om man fotar i motljus eller sidoljus kan det göra stor skillnad om du riktar mätaren mot kameran eller ljuskällan vid mätning av infallande ljus.
Rikta mätaren mot kameran! Då mäter den samma ljus som faller på motivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar