Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

spot mätning och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Är väl ingen bra kombination, eller? alla mina bilder blev mkt överexponerade av någon anledning. Kan någon säga varför.

Inte lätt, har du något bildexempel att lägga in i tråden?

Är inte helt hundra på hur blixten reagerar tillsammans med spotmätning, men en tanke kan ju vara att du mäter på ett mörkt parti i bilden. Då krämar ju blixten på efter det och har du då en vit/ljus bakgrund blir denna förmodligen ganska överexponerad. Men den delen där du mätte skall ju bli rätt exponerad.

Vad använder du för spotmätare?

Nu chansar jag lite, men jag tror inte att spotmätaren i en vanliga kamera (tex D70) klarar blixtspotmätning. Men jag kan ha fel.

Tänk också på att det blir mellangrått där du mäter, så du för kompensera plus eller minus hur du nu vill ha det.

/ Marcus

ja, kameran inbyggda...

mätte fasiken i ansiktet, halva blev korrekt och andra blev överexponerat.. urk

johan_w skrev:
halva blev korrekt och andra blev överexponerat.. urk

Grunden för all belysningsteori är:
Ljuset från en punktformig källa avtar med kvadraten på avståndet.

Om du slår en blixt från den inbyggda blixten kommer belysningen på olika delar av motivet att bestämmas av vilket avstånd de delarna befinner sig på.

Du (eller kameran) måste bestämma vilket avstånd som blixtens styrka skall anpassas för. De delar av motivet som befinner sig på annat avstånd blir under- eller överexponerade.

Med en enda blixt, placerad vid objektivet och riktad rakt fram, har man inte många valmöjligheter...

OM du använder den inbygda blixten så se till att köra i D-TTL läge, så kompenserar kameran själv för att exponera rätt. OM du har externa blixtar så kan ju inte kameran kommunicera med blixten utan exponerar efter de insällningar som du gjort. OM du kör med (A) eller (B) AUTO så kan det mycket väl bli för mycket blixt i förhållande till inställt AUTO värde i kameran.

Skall du få det riktigt bra med externa blixtar en eller flera, så får du ställa om kameran till (M) MANUELL mode.
Sätt exponeringstid till 1/125s och välj bländare så att det inte blir överexponerat.
Om du har ljusstarka blixtar så krävs det ganska liten bländare för att inte få in för mycket ljus. Prova med f8.0 och gå uppåt tills bilderna blir för mörka. Använd kamerans histogram för att avgöra om exponeringen är en rätta.

På din NIKON D70 kan du ha högst 1/250s som synctid för blixtarna. Blixten är dock mycket snabbare så det spelar inte så stor roll vilken tid du sätter så länge du inte går över 1/250s. Om du sätter snabbare tid så blir det svart i rutan, mer eller mindre. Prova igen så skall du se att det blir bra.

Hade som sagt en blixt på kameran bara, inga externa.

Hmm, varför kan man intet se blixt data i exif info?

Du (eller kameran) måste bestämma vilket avstånd som blixtens styrka skall anpassas för. De delar av motivet som befinner sig på annat avstånd blir under- eller överexponerade. .'

...............................................

hur bestämmer man det?

Vilket kamerasystem har du?
Om det är NIKON så krävs det D-objektiv för att kameran skall veta vilket avstånd som du fokuserar på. Jag känner inte till Canon, Minolta eller Olympus. Är blixten avsedd för kameran? Kolla med tillverkaren vad gäller kompabillitet.

Spotmätning med blixt fungerar inte som man tror. Det är bara kamerans egen exponering som påverkas av spot-inställningen. Blixtexponeringen bestäms av hela bild-innehållet oavsett kamerainställningarna.

Vill du få spot-mätning med blixt så kan du använda FV Lock.

johan_w skrev:
Du (eller kameran) måste bestämma vilket avstånd som blixtens styrka skall anpassas för. De delar av motivet som befinner sig på annat avstånd blir under- eller överexponerade. .'

...............................................

hur bestämmer man det?

Vet inte (har Nikon själv). Min huvudpoäng var att det bara blir rätt exponerat på ETT avstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar