Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sportfoto !

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej folket ! jag fotar en del vintersport ! Har en Nikon D7000 och sigma 120-400 ! Blir det bättre skärpa ? Högupplösning ? Kvalitet ? om man tar enkelbilder kontra Seriebildtagning ?

Vet inte om just den kameran. Vad säger manualen?

Mina kameror har inte sämre upplösning eller kvalitet vid serietagning. Det som kan bli sämre är att fokus missas vid snabba rörelser. Det finns inställningsmöjlighet för prioritet av fokus eller seriehastighet.
Men i övrigt så exponeras ju varje bild på den vanliga sensorn med samma iso, bländare och slutartid som om jag tog enstaka bilder (dock kan det ibland vara fördelaktigt att sätt tid och bländare manuellt för att få rätt exponering på idrottsutövaren oavsett hur ljuset på bakgrund ändras i sekvensen).

Petter..

Tack för svar !
Ja jag har märkt att autofocusen inte hänger med hela tiden ! Vad är det för prioritets-inställningar man kan göra ? Var hittar man det ?

Rolf Z

Fokusinställningen bör vara AF-C, kontinuerlig fokusinställning.
Sedan tar man lite provbilder för att fastställa vilken tid, bländare och ISO som funkar.
Detta ställer man in i manuell mod, så att när du rör kameran och får olika bakgrunder, inte exponerar olika för det.
Flerbildstagning och enbildstagning ska ge samma resultat, jag har inte sett någon skillnad där.
Tar du bilder i Raw blir det mindre antal bilder innan bufferten är full och hastigheten går ner, kommer inte ihåg det exakta antalet, men det styrs också av snabbheten på minneskortet. Med jpg kan du ta fler bilder i snabb följd innan det bli längre tid mellan bilderna.

Hej folket ! jag fotar en del vintersport ! Har en Nikon D7000 och sigma 120-400 ! Blir det bättre skärpa ? Högupplösning ? Kvalitet ? om man tar enkelbilder kontra Seriebildtagning ?

Hej!
Jag har själv en D7000 men inte samma objektiv.
Kan dock uppleva att fokusen inte hinner med vid seriebildtagning men upplever mer att det sitter i objektivet. Dock har jag inte ett Sigma det du beskriver.
När jag tar sportfoto har jag seriebildtagningen inställd men tar enskilda bilder i ett lite snabbare tempo så att den hinner hitta fokus.
Men jag har ett gammalt Nikon 80-200/2.8 som är hyffsat snabb.

Ska du ta bra bilder i serie så gissar jag att det finns bättre kameror för det.
Måste du ta serie?
Jag fotar också en hel del sport som friidrott men kör inte med serie. Skulle dock behöva vid längdhopp eller sprint.

När det ställs höga krav på autofokus är det ändå så, att originaloptiken ofta fungerar bättre än tredjepartsversioner. Tillverkarna lägger tid på att få processorer och algoritmer i kamera och objektiv att jobba tillsammans så bra som möjligt, men för tredjepartstillverkarna är det ju ett arbete som bara går åt ena hållet.

Tack för svar !
Ja jag har märkt att autofocusen inte hänger med hela tiden ! Vad är det för prioritets-inställningar man kan göra ? Var hittar man det ?

Rolf Z

Manualen sid 208, du verkar kunna välja på att exponera oavsett om af hunnit fokusera eller att af först måste ha hittat fokus. Två lägen beroende på vad som är viktigast för dig.
Många bildet men eventuellt utan fokus eller färre bilder där flertalet har fokus.

http://crossgate.nikonimglib.com/dsd_redirect/redirect.do?P=W9kOV17&R=U97ft13&L=Dv39x01&O=j0v3l00

Men sedan är det ju så att kamerans förmåga att sätta (och beräkna) fokus på ett föremål i oplanerad rörelse är en utmaning.
En bil som åker i konstant hastighet kan vara enklare än en innebandyspelare som far hit och dit och stannar och ökar.

Petter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar