Annons

Sport/Action/Äventyr

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Det här håller inte längre...

Om man kollar statistiken i forumet så ser man snart att bortsett från de stackarna som pysslar med reklamfotografering så är vi sämst på att diskutera olika saker.

Utav 359 (vid dagens datum) personer som angett att de tagit bilder inom ovan nämnda genre så har vi lyckats klämma fram 12 diskussioner med totalt 93 inlägg.

Varför ? Kan vi redan allt, eller är vi så inskränkta att vi inte vill prata med andra tro.

Borde vi inte diskutera lite schyssta skidorter eller höga berg eller nått, givetvis inom fotorelaterade ramar men ändå.

Dela med oss av våra favorit tips som t.ex överexponeringen i skidbacken eller den långa slutartiden vid MTB-tävlingen.

Jag lovar, jag är väldigt ny på det här med sportfotografering så ag kommer nog att komma med massor av frågor. Måste få ordning på vad det är jag undrar över =)

*** Mountainbike-SM ***

Kviberg, Göteborg på Lördag. Kan bli riktigt bra, vädret verkar bli schyst.
Så vet alla det.

/David

Gärna för mig, någon som har koll på slutar tider vid motorsport? Jag chansar mest, men nu är jag lite intresserad av att veta om det är någon som har en metod för att avgöra vilka slutartider de vill använda vid olika hastiger på motivet.

Vill även veta metoder för att lista ut slutartider vid panoreringar.

Mvh
Maverick

Det är nog mest rutin! Det spelar roll I vilken vinkel man står från fordonet, hur fort det rör sig osv. Mellan 1/90-1/60 brukar jag använa vid panorering! Man får prova sig fram. Ett tips är att fota speedway eller liknande. Eftersom de åker runt runt har man hur många chanser på sig som helst. Skriv upp tiderna eller använd någon sorts logik/mönster i förlängning/förkortning av tiden! Någon bild blir garanterat bra eller duglig! Vid panorering skall man försöka hålla in armbågarna mot kroppen för att minska risken för rörelseoskärpa!

Hmm... det där med armarna visste jag inte. Jag har kommit på en funktion som jag saknar på min kamera som jag har på den gammal. Ett shiftprogram, de fungerar ungeför som bracketing fast den ändrar både slutar tid och bländare så att korrekt exponering bibehålls.

Mvh
Maverick

..
Vad är det då för mening? Med bracketing menas ju att man vid diafilm kan exponera filmen +/- några steg för att på någon få korrekt exponering!

Meningen är nog den motsatta mot bracketing.

Vid bracketing tar man tre olika exponeringar för att få "en" bra bild.

Med shiftprogrammet får du samma exponering men tre olika tider vilket gör att du vid exempelvis speedway som nämndes tidigare får tre olika grader av rörelseoskärpa.

Maverick skrev:
Gärna för mig, någon som har koll på slutar tider vid motorsport? Jag chansar mest, men nu är jag lite intresserad av att veta om det är någon som har en metod för att avgöra vilka slutartider de vill använda vid olika hastiger på motivet.

Vill även veta metoder för att lista ut slutartider vid panoreringar.

Mvh
Maverick

Om vi börjar med att du vill helt skarpa bilder på motorsport så bör man nog upp på minst 1/250 om man inte kör ett 300-400mm teleobjektiv för då gäller ju 1/500 eller stativ.

För panorering så beror det ju på lite hur skarpa/oskarpa bilder du vill ha.

1/90-1/125 brukar ge en skarp motorcykel och lite blurrig bakgrund.

1/15-1/30 kan ge skarp motorcykel om du panorerar i exakt rätt hastighet, men bakgrunden blir ordentligt blurrig.

Kortare tider har jag inte provat men då tror jag att allt blir blurrigt hur man än gör.

Ett tips är att du går ut och tar en provrulle på vanliga bilar, cyklister och antecknar alla tider, för jag skulle tro att vi alla är olika duktiga på att panorera på frihand.

Jo, jag känner inte att jag har några större problem med att få lyckade panoreringar genom att slösa film.

Vad jag vill uppnå är att på förhand veta resultatet som beror på många faktorer såsom brännvidd och bakgrund. Nu när jag inte har shiftprogram på min i övrigt utmärkta kamera så vill jag veta vilken slutartid jag ska ställa in i förväg. Jag var ute på en form av uppdragsfotograferingen tidigare i sommras och fotograferade rally. Då var jag ute för att fotografera en förare och då får man ju inte så många chanser direkt.

En annan sak jag undrar över varför man sällan ser spår av skakningsoskärpa i panoreringsbilder. Skulle jag försöka fotografer med 300mm och 1/60 sekund på frihand utan att panorera skulle jag garanterat få skakningsoskärpa. Men en kompis till mig säger att han fotograferar så hela tiden när han panorerar fåglar. Nu är det iofs en enkel bakgrund men det borde ju synas på fågeln ändå.

Samma sak borde hända med mina rallybilder som är fotograferade med 105mm 1/60s. Men normalt ser inte jag någon skakningsoskärpa iaf.

Mvh
Maverick

Är det en 300 mm 2.8?? NÄr jag panorerar med en sån använder jag alltid enbenstativ! Det brukar bli kanon!

Det är omöjligt att säga innan vilken tid man skall ha, det beror ju som sagt på vädret och vikla förutsättningar som gäller! 1/60 brukar funka bra på bilar....

NiklasK skrev:

Är det en 300 mm 2.8?? NÄr jag panorerar med en sån använder jag alltid enbenstativ! Det brukar bli kanon!

Det är omöjligt att säga innan vilken tid man skall ha, det beror ju som sagt på vädret och vikla förutsättningar som gäller! 1/60 brukar funka bra på bilar....

Jo, jag tror det är en 2.8. han fick tag på en begagnad tameron för 5000:-. Han är fågelskådare igentligen men han tar kanonbilder tycker jag.

/Maverick

Maverick skrev:
Jo, jag känner inte att jag har några större problem med att få lyckade panoreringar genom att slösa film.

Vad jag vill uppnå är att på förhand veta resultatet som beror på många faktorer såsom brännvidd och bakgrund. Nu när jag inte har shiftprogram på min i övrigt utmärkta kamera så vill jag veta vilken slutartid jag ska ställa in i förväg. Jag var ute på en form av uppdragsfotograferingen tidigare i sommras och fotograferade rally. Då var jag ute för att fotografera en förare och då får man ju inte så många chanser direkt.

Jo men det är ju precis det du uppnår om du tar en testrulle och antecknar alla tider, då ser du ju vad du själv klarar av och behöver inte bry dig om vad som andra säger eftersom det finns en viss skillnad mellan olika fotografer och så vidare.

Sen får du ju ta med dig dessa anteckningar nästa gång när det är allvar och då ska du inte behöva slösa film längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar