Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Spiller reflektorer ljus?
- Trådstartare hailstorm
- Start datum
geronimo13
Aktiv medlem
hailstorm skrev:
Hejsan.
Jag ställer mig lite frågande till användningen av paraplyer för tex fill då alla säger att de spiller väldigt mycket ljus (vilket jag också märkt). MEN: Spiller reflektorer ljus på samma sätt eller funkar de som en softbox?
Hej!
Om du syftar på studioblixt så får du mer ljus med en reflektor. Det beror på att reflektorn hjälper till att reflektera ljuset ifrån blixten.
Använder du en softbox så förlorar du ljus pga att ljuset sprids över en större yta.
Dvs, har du tex blixten 2m ifrån ditt motiv, så får du ett högre bländarvärde med reflektorn jämfört med softboxen. Sen finns det ju både för och nackdelar med reflektor och softboxar.
Hoppas detta reder ut en del saker.
hailstorm
Aktiv medlem
Nej... det var inte riktigt det jag undrade men tack iaf
Det är såhär att paraplyn Spiller ju ljus dvs sprider ljus lite som det vill från sidorna då en del ljus reflekteras tillbaka mot blixten (tänker på shoot through vita). Händer samma sak med reflektorer eller kan du bättre kontrollera ljuset likt softboxar.
Det är såhär att paraplyn Spiller ju ljus dvs sprider ljus lite som det vill från sidorna då en del ljus reflekteras tillbaka mot blixten (tänker på shoot through vita). Händer samma sak med reflektorer eller kan du bättre kontrollera ljuset likt softboxar.
marco
Aktiv medlem
Paraplyer har naturligt en rätt vid spridningsvinkel på ljuset de genererar. Det är ingen konstigt i det. Vill du ha ett mer riktat ljus, vilket jag tror du är ute efter, så finns det ett antal trick för det.
Om du vill ha kombinationen stor ljuskälla och riktat ljus så är skärmar av något slag nödvändigt. Antigen köper man skärmar avsedda just för detta (som aldrig passa exact precis som man vill) eller så skär man till av kartong (gärna svart) så att det blir precis som man vill.
Reflektorer till studioblixtar finns i olika varianter som har lite olika spridning av ljuset. Men då får du ju en relativt liten ljuskälla om du bara kör men en reflektor på blixten. Kanske en kombination av reflektor med relativt snäv spridningsvinkel och ett paraply kan åstakomma det du är ute efter?
Silvertejp och kartong är underskattat när det gäller att modellera sitt ljus
Edit: Kom att tänka på att en reflektor med bikakeraster kan kanske vara nåt för dig.
Om du vill ha kombinationen stor ljuskälla och riktat ljus så är skärmar av något slag nödvändigt. Antigen köper man skärmar avsedda just för detta (som aldrig passa exact precis som man vill) eller så skär man till av kartong (gärna svart) så att det blir precis som man vill.
Reflektorer till studioblixtar finns i olika varianter som har lite olika spridning av ljuset. Men då får du ju en relativt liten ljuskälla om du bara kör men en reflektor på blixten. Kanske en kombination av reflektor med relativt snäv spridningsvinkel och ett paraply kan åstakomma det du är ute efter?
Silvertejp och kartong är underskattat när det gäller att modellera sitt ljus
Edit: Kom att tänka på att en reflektor med bikakeraster kan kanske vara nåt för dig.
Senast ändrad: