Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony V1 en bra ingångskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MacL3an

Aktiv medlem
Hallåj,

Mitt första inlägg på denna sida, så var snälla :).

Jag har haft en IXUS V3 nu i drygt ett år (3mpix, 2x zoom, kompaktkamera) men har nu bestämt mig för att sälja den i förmån för något mer "systemkameraaktigt". Vad rekommenderar ni?

Jag är relativt ny på foto men har fortfarande ett stort intresse för det. Något jag verkligen tycker om är kort med lågt skärpedjup. Men samtidigt får inte kameran vara allt för stor, den ska vara relativt smidig att ta med sig. Jag ska på en resa till Tibet nu i sommar och hade tänkt ta med mig kameran dit.

Vad har ni att rekommendera? Prislappen ska helst vara på ca 5 000 kr, men lite dyrare går också bra.

Jag har tittat en del på Sony V1 och jag tycker det verkar vara en bra "ingångskamera". Vet något om den är bra på kort med låga skärpedjup? Vilken siffra är det som är viktigast?

/Håkan
 
Du är alltså ute efter kort skärpedjup..då behöver du en systemkamera.
 
För att få kort skärpedjup så behöver du ha en kamera med stor sensor som använder sig av längre brännvidder.

V1 har brännvidder på 7-28mm då den har en mycket liten sensor, vilket ger mycket långt skärpedjup.
 
Ehm, kan du utveckla det där? Känns som om du avfärdar kameran lite för snabbt.
Den har ju fått en väldig massa bra kritik iaf.
 
V1 är en mycket bra kompaktkamera, alltså en helt annan typ av kamera än en systemkamera.

Den är alldeles utmärkt för sin typ av kamera..men kan alltså inte jämföras med en systemkamera, det är frågan om väldigt olika produkter.
 
Om jag var du skulle jag lägga pengarna på en vanlig systemkamera, som Kim säger.
 
Ok, men vad har ni att rekommendera då? Inte allt för stor som sagt...

Jag hade fått uppfattningen att V1 var som ett mellanting mellan kompaktkamera och systemkamera, då den hade en hel del manuella inställningar?
 
V1:an är en jättebra kamera, men eftersom den har en (fysiskt) mindre bildsensor så kommer du tyvärr aldrig att få det korta skärpedjupet. Optiken är helt enkelt för vidvinklig för det.

För runt 5000:- skulle jag kolla efter en beggad Eos D30 med någpon slags zoomoptik. Tex. EF28-105.

Kan du lägga till några tusen så är Eos 300D väldigt fin. Dubbla upplösningen, bättre autofokus, mindre brus är några av fördelarna gentemot D30.

Tänk på att du bör ha lite kosing över till minneskort också.
 
Speedy skrev:
V1:an är en jättebra kamera, men eftersom den har en (fysiskt) mindre bildsensor så kommer du tyvärr aldrig att få det korta skärpedjupet. Optiken är helt enkelt för vidvinklig för det.
Jaha, det var ju tråkigt. Det går alltså inte att ta fotografier i stil med:

http://www.d.kth.se/~d94-mae/photo_animals_04.html
http://www.d.kth.se/~d94-mae/photo_animals_05.html
http://www.d.kth.se/~d94-mae/photo_animals_06.html

?

Speedy skrev:

Kan du lägga till några tusen så är Eos 300D väldigt fin. Dubbla upplösningen, bättre autofokus, mindre brus är några av fördelarna gentemot D30.

Tänk på att du bör ha lite kosing över till minneskort också.
Hmmm...1x optisk zoom? Det låter ju rätt dåligt tycker jag? Eller har jag missat något?

Har ni något att bra att rekommendera? Typ någon Nikon? Coolpix 4500 verkar cool, fast det kanske inte heller är en systemkamera. Sony F828 eller vad den nu heter verkar också häftig, men alldeles för klumpig. Den måste gå att bära med sig smidigt...
 
MacL3an skrev:
Hmmm...1x optisk zoom? Det låter ju rätt dåligt tycker jag? Eller har jag missat något?
Hur många x det är beror på vilket objektiv du har på den, och det säger absolut inget om hur bra kameran är. Hur många x zoom det är är rätt värdelöst som beteckning ändå, det säger ingenting av värde.
 
Den typen av bilder du länkat till borde inte vara omöjliga att ta med t.ex en V1 eftersom dom är av macro typ. Och även små kameror får ganska kort skärpedjup när man tar närbilder (macro). Däremot kan man inte ta stora porträttbilder med kort skärpedjup. Rent allmänt tror jag ändå att du kan bli riktigt nöjd med tex en V1, kameran har ju relativt stora inställningsmöjlighter (det är väl på den punkten den kan sägas likna en systemkamera).

Men är man ute efter den där absoluta topprestandan, ja då är det systemare som gäller.

//
 
Nej, såna bilder är i princip omöjliga att göra med en kamera med liten sensor.
 
Varför har du snöat in på Sonys V1? Den är ju ganska tjock och använder dyyyra minneskort.
Har du funderat på hur du fixar lagringen på resan? Ett minneskort eller två räcker inte långt.
 
Ok, då dumpar jag den kameran då! :)

Men kom med massa andra förslag då! Kan någon förklara det här med zoom till EOSen? Måste jag alltså köpa till massa extraobjektiv då? Det låter jobbigt.
Jag vill alltså ha en systemkamera för ca 5 000 (eller lite mer) som är slimmad och som kan ta bilder med lågt skärepdjup.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.