Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det Canon varit ensamma om som varit av störst intresse för oss hobbyfotografer (och också många proffs) är 70-200/4 som är ganska lätt och litet i förhållande till ljusstyrkan. Nu har de också en 70-300 L som sägs vara riktigt vass, och just det har väl ingen annan såvitt jag vet. (70-200 med f/4 har Nikon nyligen presenterat och det finns tredjepartstillverkare som gör bra 70-200/2,8 om än större och tyngre).

Just dessa telezoomar är dock ganska dyra (bortsett från Canons ostabiliserade variant), så också de är nog överkurs för de allra flesta. För normala behov och rimliga priser räcker Sonys utbud till med råge - i synnerhet om man lägger till tredjepartstillverkare och begagnade objektiv från Minolta.

Ett misstag jag tror många gör är att jämföra bilder från A77 (och valfritt objektiv) med motsvarande bilder från en kamera med färre pixlar i 100% förstoring - då kan bilderna från A77 se mindre skarpa ut p.g.a. den högre upplösningen. Jag märker att många av mina bilder från NEX-7 kan se oskarpare ut än bilderna från min sex år gamla Nikon i 100%, men om jag skalar ner dem till samma upplösning blir det annorlunda. Jag misstänker också att sensorn i A77 (som är samma som i min NEX) ofta kan bete sig bättre än den gör i NEX då kameran bara används med objektiv som har längre registeravstånd.
 
Nu har de också en 70-300 L som sägs vara riktigt vass, och just det har väl ingen annan såvitt jag vet. .

Jag har ett sådant och det är definitivt en glugg som jag skulle sakna hos vilket märke som helst. Tyvärr ligger Sonys G 70-300 SSM ganska långt ifrån denna L-optiks prestanda. Förbluffande skarpt över nästan hela zoomområdet. Men det avspeglar sig också en del i priset.

Har kört det via adapter på NEX-7 också. Eljest sitter det på en 5DMkIII. Stabiliseringen är oerhört förbättrad och jag tror att den optiska kvaliteten i denna glugg kommer att göra den till en arketyp liknande 70-200/4 L is usm.

Tror definitivt att Sony borde titta på denna konstruktion eftersom de säger sig vilja uppgradera sin G-serie. Tror en sådan skulle sitta som en smäck på en A77 eller A99. Kostnaden för IS skulle ju falla bort på en Sonykamera.

//Lennart
 
Jenny: visst var jag elak som styrde in dig på Sonyspåret? :)

/afe

Ja. Du är ondskan personifierad - men jag gillar dig ändå! ;-D

Jag har kikat lite på Sony-linser, och måste säga att rent generellt känns de dyrare än Canons, för de bättre linserna. På 70-200 tex går Sonylinsen på 20 lakan, medan jag får Canons för facila (!) 12...

Fast jag kom så långt igår kväll att jag totade ihop en liten tidplan – fast vi kan väl säga att den är *hypotetisk* så länge! – som innebär att jag skrapar ihop till kamera + kitzoon + billig tele lagom till 40-årsdan som det var tänkt, och sen får jag komplettera med annat allteftersom. Makro och fast 50:a ligger högt på önskelistan - och så blixt, förstås - till hösten åtminstone.

Men som sagt - tidplanen är HYPOTETISK. Jag har inte klämt färdigt än... Idag ska jag komma ihåg att ta med mig minneskort när jag åker och klämmer, så jag får se ordentligt på lite bilder också (om än tagna i lysrörsljus). Så ska jag kolla vad Afe menar med att inte jämföra skärpa i 100%...!

//Jenny
 
Stor skillnad?

Jag äger idag en a57 och är ganska nöjd med den. Jag undrar lite, finns det någonting på a77 som jag inte kan göra med min 57a? Förutom att ta ut den i regnet då och beskära bilderna rejält. Klart man får ju lite fler rattar och knappar:)
Vilka egenskaper har a77 som skulle motivera ett byte?
 
Jag äger idag en a57 och är ganska nöjd med den. Jag undrar lite, finns det någonting på a77 som jag inte kan göra med min 57a? Förutom att ta ut den i regnet då och beskära bilderna rejält. Klart man får ju lite fler rattar och knappar:)
Vilka egenskaper har a77 som skulle motivera ett byte?

Sökaren?

Jag hade en A65:a förutom sökaren var fantastiskt. GIllade inte kameran i övrigt (förhållandet IQ/pris) så nu har jag en A55:a och ja, det märks att sökaren är klart sämre (dock fortfarande helt ok). Jag har en känsla av att sökaren i A55 och A57 är rätt lika, men som A65 är den knappast.
 
Sökaren?

Jag hade en A65:a förutom sökaren var fantastiskt. GIllade inte kameran i övrigt (förhållandet IQ/pris) så nu har jag en A55:a och ja, det märks att sökaren är klart sämre (dock fortfarande helt ok). Jag har en känsla av att sökaren i A55 och A57 är rätt lika, men som A65 är den knappast.

Sökaren är ju en skillnad, min fråga gällde dock mer den tekniska biten rent allmänt. Finns det några fotografiska fördelar med a77 som inte finns på a57?

JAg är ändå ganska nöjd med sökaren på 57an, visst kunde upplösningen vara högre men det duger. Det viktigaste för mig är att sökaren inte laggar och är tillräckligt skarp för att fokusera med.
 
Sökaren är ju en skillnad, min fråga gällde dock mer den tekniska biten rent allmänt. Finns det några fotografiska fördelar med a77 som inte finns på a57?

JAg är ändå ganska nöjd med sökaren på 57an, visst kunde upplösningen vara högre men det duger. Det viktigaste för mig är att sökaren inte laggar och är tillräckligt skarp för att fokusera med.

Nja...kolla på Dpreview och DX0 så kan du i lugn och ro jämföra specarna, A77 är väl något snabbare initialt med sitt 16-50/2,8 annars tror jag inte bildkvaliteten skiljer något speciellt mellan dom, redan gamla A55 rörde om i grytan och vändes ut och in på som jag aldrig upplevt att någon annan kamera råkat ut för.

A77 är tämligen full av olika finesser som tar sin tid att komma underfund med, medföljande manual är väl ingen dröm av pedagogik precis, översättningarna till svenska är inte klockrena om man säger så.

//Bengt.
 
Hej!

Jag följde den här tråden mycket i början men sen halkade jag efter, och nu när den är 422 sidor lång och jag inte hinner läsa igenom alla inlägg undrar jag om någon nu efter ca ett år kan sammanfatta hur A77 har välkomnats och hur den har stått sig mot konkurrenter och sina lillebrorsor?

Jag har märkt att de senaste två månaderna har det börjat dyka upp massor (relativt alltså) begagnade A77:eek:r på blocket och då undrar jag om det är för att folk byter upp sig till A99:an eller för att de inte är nöjda med A77:an?

Jag har en A580 nu och undrar om det är värt att gå upp till A77? Jag är sugen på A99 men det är lite för mycket pengar för min del.

Om ingen orkar skriva men känner till någon bra sida där jag kan få svar på mina frågor får ni gärna länka dit istället! :)
 
Det finns massor av fördelar med A77 och tillika nackdelar (som dock är få) beskrivna på denna tråd.
Med erfarenhet av båda kamerorna skulle jag definitivt anse det som värt att skifta A580 mot A77 såvida man inte är "EVF-motståndare". Den passade min typ av fotografering utmärkt.

Gå in på www.dpreview.com och kolla testet på A77.

God Jul

//Lennart
 
Hej!

Jag följde den här tråden mycket i början men sen halkade jag efter, och nu när den är 422 sidor lång och jag inte hinner läsa igenom alla inlägg undrar jag om någon nu efter ca ett år kan sammanfatta hur A77 har välkomnats och hur den har stått sig mot konkurrenter och sina lillebrorsor?

Jag har märkt att de senaste två månaderna har det börjat dyka upp massor (relativt alltså) begagnade A77:eek:r på blocket och då undrar jag om det är för att folk byter upp sig till A99:an eller för att de inte är nöjda med A77:an?

Jag har en A580 nu och undrar om det är värt att gå upp till A77? Jag är sugen på A99 men det är lite för mycket pengar för min del.

Om ingen orkar skriva men känner till någon bra sida där jag kan få svar på mina frågor får ni gärna länka dit istället! :)

Jag skulle vara försiktig med att byta. Jag hade en A580:a som jag sålde och köpte en A65:a
A65:an är rejält mycket rappare i hanteringen och AF (som är ännu bättre i A77) var också klassen bättre. Kanske var orsaken till det att A65:an kan beräkna fokus under exponering också, vet inte.

Men, har man vant sig med bildkvaliteten hos A580:an så är det väldigt jobbigt att ta ett så tydligt steg bakåt som man gör när man byter till A77/A65.

Sökaren tyckar jag å andra sidan var kalas och om man mest avnänder låga ISO (100-800 max) så blir man nog nöjd. Men använder man ofta 800-uppåt så är A580 så mycket bättre.

Jag sålde A65:an sedan och köpte en A55:a. Helst skulle jag viilja ha tillbaka en A580, men de dyker ju inte upp så ofta på marknaden.
 
Jag skulle vara försiktig med att byta. Jag hade en A580:a som jag sålde och köpte en A65:a
A65:an är rejält mycket rappare i hanteringen och AF (som är ännu bättre i A77) var också klassen bättre. Kanske var orsaken till det att A65:an kan beräkna fokus under exponering också, vet inte.

Men, har man vant sig med bildkvaliteten hos A580:an så är det väldigt jobbigt att ta ett så tydligt steg bakåt som man gör när man byter till A77/A65.

Sökaren tyckar jag å andra sidan var kalas och om man mest avnänder låga ISO (100-800 max) så blir man nog nöjd. Men använder man ofta 800-uppåt så är A580 så mycket bättre.

Jag sålde A65:an sedan och köpte en A55:a. Helst skulle jag viilja ha tillbaka en A580, men de dyker ju inte upp så ofta på marknaden.

A65 bättre AF än A77? Har kört båda och inte märkt detta på något vis. Vid normal sekvens beräknar A77 fokus under exponering också vid AF-C. Vid 12 bps däremot låses bländarvärdet.

En A580 ger mycket bra bildkvalitet, det kan jag hålla med dig om, men jag hävdar att det går att få bättre detaljering ur en A77. Samma motiv och principen allt lika samt nedskalning av A77-filen till A580-storlek ger en bättre detaljering.

Däremot om man höjer isovärdet rejält så är A580 något bättre. Jag ser mest till de uppenbara fördelarna hos A77 med focuspeaking, förstorad sökarbild vid MF.

Men A580 är en väldigt bra kamera. Dock föredrar jag en A77 p g a ovanstående. Nu har jag ju lämnat Sony vad gäller "tjockkameror" och använder Nikon. Har dock kvar min NEX-7 med olika adaptrar. Hos min D800 som ger en extremt hög bildkvalitet kan jag fortfarande sakna just focuspeaking, förstorad sökarbild och fäll/tiltbar display.

//Lennart
 
Det jag blir mest tveksam till när jag läser om A77 är att den inte är vassast på höga ISO, och det hör jag både i "officiella" reviews och här på forumet. Det känns jobbigt tycker jag - eftersom jag vet att just ISO-brus är en sån grej som stör mig enormt...

Å andra sidan jämför jag med en 6 år gammal Canon EOS 400, som *jag* tycker är kass på höga ISO. Fast det är ju en instegskamera (med några år på nacken!), kanske inte är nån rimlig jämförelse, eller?

Ni som har A77:an redan - vad säger ni om brus och lågljusfotografering med A77? Någonstans läste jag att bruset till stor del blir monokromt, det låter iofs lite positivt i mina öron - liiite lättare att stå ut med, kanske...?

//Jenny
 
Sony @580 vs Sony @77

Hej!


Jag har en A580 nu och undrar om det är värt att gå upp till A77? Jag är sugen på A99 men det är lite för mycket pengar för min del.

Om ingen orkar skriva men känner till någon bra sida där jag kan få svar på mina frågor får ni gärna länka dit istället! :)

UJag är innehavare av både @580 och @77. Vill påstå att jag är en sån där entusiast, men långt ifrån proffs. Tycker det är fantastiskt att kunna fotografera havsörnar i samband med sommarens seglingar och mina återkommande resor till Öland. Hade turen att få ett bra konsultarvode som gjorde att jag kostade på mig en @77 i våras, men är trots det imponerad av bildkvaliteten hos @580:an. Aber doch. Har nu börjat vänja in mig med @77.ans sökare och kan också entydigt se att kameran sätter fokusen mycket snabbare och säkrare. Vid naturfotografering så hjälper även sökaren att direkt spelet med kontrasterna då man höjer och sänker horisonten bara några få grader. Här kan man spela med helt utfrätta högdagrar eller perfekt motljus.
@580 är en superbra kamera, men efter relativt lång tillvänjining så är @77:an hela tiden mitt första val. Kommer trots det att ha kvar min @580 då framför allt i båten kan vara praktiskt att ha tillgång till 2 kameror med olika brännvidder. Men som sagt var, Inte dumt att ha tillgång till de lite extra pengarna, annars så gör ju @580:an ett mycket gott jobb.
Då jag ser det som en en fördel med APS-C med telefaktorn så kommer @99 inte vara ett val för mig. JAg jobbar med såväl Sigmas 120-400 samt Sigma 50-500.
Jag lever som panschis, och en långpromenad varje dag, och har inget emot, om du befinner dig i centrala Stockholm ta promenad tilllsammans, så får du känna på kamerorna.
Hälsar
//Bertil
 
Det jag blir mest tveksam till när jag läser om A77 är att den inte är vassast på höga ISO, och det hör jag både i "officiella" reviews och här på forumet. Det känns jobbigt tycker jag - eftersom jag vet att just ISO-brus är en sån grej som stör mig enormt...

Å andra sidan jämför jag med en 6 år gammal Canon EOS 400, som *jag* tycker är kass på höga ISO. Fast det är ju en instegskamera (med några år på nacken!), kanske inte är nån rimlig jämförelse, eller?

Ni som har A77:an redan - vad säger ni om brus och lågljusfotografering med A77? Någonstans läste jag att bruset till stor del blir monokromt, det låter iofs lite positivt i mina öron - liiite lättare att stå ut med, kanske...?

//Jenny

Jag har som sagt haft A65, inte samma men när det gäller bildkvalitet samma.

Det som gjorde att jag sålde den var när jag var och fotade lite hockey, i en bra hall med bra ljus. A580:an gav kanonbilder vid f2,8 1/800 ISO1600. Bara lite lätt luminansbrus, lätt att ta bort. Samma exponering med A65 gav bilder som på avståndet mellan sarg och målbur vara mest var färgbrus i detaljerna. Visst gick det att dra fram lite mer (nu är jag inte en fantom på sånt här men ändå) detaljer genom att brusreducera och skärpa upp från ARW filen... men vilket jobb jmf med A580:an och den var ändå alltid mycket bättre.

Dock så var det ibland så att med A580:an så fick jag inte ens bilderna då den inte hann med att hitta fokus i tid, så AF hastighet (som, igen, är bättre på A77) närmast krossade den A580.

Men när jag fotade rally med A65:an så var den helt suverän. Då menar jag i bra ljus, ISO100-ISO400, vilka detaljer man kunde få fram. Visserligen är inte A580 långt efter där heller, men tänk dig att stå direkt efter ett krön, bilen kommer i en j-kla fart, A65:an var bara att rycka upp och trycka av så hittade den fokus med kristallkara bider, i 8 bilder i sekunden!. 10 om man struntade i att kunna ställa in bländarvärdet. A580:an kunde också, men som sagt, ibland hann den inte med.

Fast, att fota i ett mörkt ridhus på ISO6400... det blir väl sådär med A580 men med A65, ingen idé att försöka ens.
 
A77 brusar nog lite mer per pixel i och med att den har så många - skalar du ner bilden till motsvarande A580 är det nog inte så illa längre :)
 
A77 brusar nog lite mer per pixel i och med att den har så många - skalar du ner bilden till motsvarande A580 är det nog inte så illa längre :)

Just det ja. Det där... Fortfarande en abstrakt tanke jag inte riktigt kan relatera till.

Tänk om jag kunde hitta nån snäll människa med A77 här i stan som man kunde hänga på en dag... Testknäppa måfåbilder i butik blir man inte mkt klokare av...!

//Jenny
 
Just det ja. Det där... Fortfarande en abstrakt tanke jag inte riktigt kan relatera till.

Tänk om jag kunde hitta nån snäll människa med A77 här i stan som man kunde hänga på en dag... Testknäppa måfåbilder i butik blir man inte mkt klokare av...!

//Jenny

Butiker brukar ha pissigt ljus, så om du kan testa i en butik med ditt eget minneskort och jämföra med en annan kamera borde det fungera. Se som sagt bara till att jämföra bilderna i samma upplösning (upp- eller nedskalade).
 
Just det ja. Det där... Fortfarande en abstrakt tanke jag inte riktigt kan relatera till.

Tänk om jag kunde hitta nån snäll människa med A77 här i stan som man kunde hänga på en dag... Testknäppa måfåbilder i butik blir man inte mkt klokare av...!

//Jenny

Då säger jag så här: Om du fotar i JPG och ofta använder ISO1600 eller högre. Skaffa inte A77 / A65. Är du duktig på bildbehandling, fotar RAW och inte går högre än ISO1600, då är nog A77 / A65 intressant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.