Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-5N

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte NEX5 förra året. En kanonkamera och jag avsåg att ha den som komplement till min 5D2.
Problemet är storleken, eller snarare objektivens storlek. Går den inte ner i jackfickan och måste hänga runt axeln känns det som jag precis lika gärna kan ta med storkameran. Skillnaden är då ganska liten med en smidig fast glugg.
Som resekamera är den förstås lämplig, men då om någonsin vill man väl ta med sina bästa grejor. Nja, den används men vet inte riktigt vad jag ska göra med den.
NEX7 verkar intressant men mest som primär kamera och inte som komplement.
Bara mina 5 cent..
 
Jag har också på sätt och vis köpt den som komplement till 5D2. Jag tycker inte NEXen har en chans mot 5D2 om man har hyggliga FF objektiv. Iaf inte om man fotar som jag där kort skärpedjup är "the thing". Eller rättare sagt det går, men för att komma i närheten måste man i princip köpa Leicaobjektiv - och då bli utrustningen galet dyr. Däremot finns det andra objektiv som är riktigt bra och fickvänliga, men inte riktigt lika ljusstarka. Nedan ett Zeiss Biogon 28/2.8 som är utmärkt.

Och under det ett annat utmärkt objektiv, Samyang 14/2.8, men den combon är knappast fickvänlig ... men cool :)
 

Bilagor

  • IMG_7277 400.jpg
    IMG_7277 400.jpg
    71.3 KB · Visningar: 831
  • IMG_7280 400.jpg
    IMG_7280 400.jpg
    62.4 KB · Visningar: 818
Jag köpte NEX5 förra året. En kanonkamera och jag avsåg att ha den som komplement till min 5D2.
Problemet är storleken, eller snarare objektivens storlek. Går den inte ner i jackfickan och måste hänga runt axeln känns det som jag precis lika gärna kan ta med storkameran.
---
Jo, det finns ju bara en enda pannkaka till NEX från Sony f.n. Men de har ju sagt att de är medvetna om detta.

Här är ett patent från Sony på ett hopfällbart objektiv:
http://www.sonyalpharumors.com/collapsible-lens-patent/#comments


SAR har plockat dessa uppgifter från den japanska bloggen Egami:
http://translate.google.com/transla...1&u=http://egami.blog.so-net.ne.jp/2011-10-14

PS Google-översättningen är inte mycket att hänga i granen...
.
 
Senast ändrad:
Jag är också såld på bildkvaliteten från NEX-5N...

Och nu har jag min "street shooter", med OVF (för utomhusbruk - inomhus gör den ingen större nytta). Funkar rätt OK, även om det bygger på höjden en del!

När man ska fokusera via skärmen vore jag glad om man kunde få MF assist:en på t.ex halvtryck, eller åtminstone övre menyknappen... nu måste man släppa taget lite för att tappa på skärmen.

Men jag klagar inte, bättre bildkvalitet i detta formatet blir svårt att hitta.
 

Bilagor

  • DSC_0001.jpg
    DSC_0001.jpg
    12.6 KB · Visningar: 763
Senast ändrad:
Dom har nästan samma sensor men några skillnader finns. Tex har C3 av någon anledning inte ISO 100 utan börjar på 200. Har sett folk diskutera (i forum där man kan posta bilder) och säga att "5N have improved overall image quality", men dom tycks inte vara särskilt påtagliga. En skillnad som verkar finnas är då du sätter på div vidvinkliga mätsökarobjektiv finns ett färgfenomen i kant som kallas för color shift. Det har man åtminstone delvis kommit till rätta med i 5N.
 
Och nu har jag min "street shooter", med OVF (för utomhusbruk - inomhus gör den ingen större nytta). Funkar rätt OK, även om det bygger på höjden en del!

När man ska fokusera via skärmen vore jag glad om man kunde få MF assist:en på t.ex halvtryck, eller åtminstone övre menyknappen... nu måste man släppa taget lite för att tappa på skärmen.

Men jag klagar inte, bättre bildkvalitet i detta formatet blir svårt att hitta.

Tjusigt! Men vad är det vi tittar på, en CV 12 eller 15 eller vad? Och hur fick du på den optiska sökaren!?
 
Jag har själv blivit med Sony NEX-5N och det ska bli otroligt spännande att få knäppa lite bilder i veckan!
Är riktigt såld på bildeffekten Högkontrast Svart/Vit!
 
Haha! Ja, det är det många fotografer som har varit sedan långt tillbaka i tiden - innan det fanns film ens...
.
 
hade den inte varit så jäkla ful så kanske det skulle inhandlas en Nex 5N! Verkar vara en väldigt kompetent kamera. Hoppas de som gör snyggare kameror snart kommer ut med liknande sensor...
 
Hej ni som köpt denna kamera, är ni nöjda? Är mycket intesserad av hur rappt AF är och om filmningen fungera smidigt. Har en 10år gammal Sony videokamera som jag inte orkar med med...DVD band till den. Smidigt att kunna ha en stillbild och filmkamera i ett.
 
Hej om adaptrar till NEX-5 Finns det till Canon FD-objektiv?

NEX 5N köpte jag för en dryg vecka sen. Kameran är oerhört imponerande!

Lite tråkigt att kitzoomen (E 18-55/3.5-5.6) är rätt medioker och gör att kameran inte kommer helt till sin rätt. Nåja, det är nya objektiv på ingång till NEX. Ja, sen finns ju möjlighet att använda olika typer av adaptrar.


Hej och tack för informationen!

Undrar ifall och om det finns i Sverige adaptrar till NEX-5 som gör att Canon FD-objektiven fungerar?
Och...om någon vet ...vilken har bästa kvalitet och är välfungerande?
Bör man kanske vänta tills NEX-7 kommer - hur mycket bättre blir den med bra objektiv?

Hoppas du får massor med fotoglädje med din nya kamera!
Vänliga hälsningar
Carl
 
Hej ni som köpt denna kamera, är ni nöjda? Är mycket intesserad av hur rappt AF är och om filmningen fungera smidigt. Har en 10år gammal Sony videokamera som jag inte orkar med med...DVD band till den. Smidigt att kunna ha en stillbild och filmkamera i ett.

Kameran är väldigt bra på mycket, men AF är inte i närheten så snabb som en DSLR. Men för mig har den öppnat helt nya sätt att fotografera. Jag använder inte längre kitobjektivet utan enbat manuella. Eg. inte för att AF är långsam utan att kameran levererar så bra bildkvalitet med bra objektiv. Sensorn är av högsta APS-C klass men som bildmaskin kan den inte jämföras med vad en Canon 5DMkII levererar - med avseende på DOF, brus och annat. DOF faller bort för att det helt enkelt är svårt att hitta ljusstarka vidvinklar som tex skulle skulle motsvara en 35/1.4 på FF.

Men den är en mycket kapabel bildmaskin ändå och i ett väldigt trevligt format. Dessutom är den ursnygg med ett bra objektiv på, inte nåt annat som påstås ovan.

EDIT: tillägg: för mig är det alltså MF som gäller. Trots att focus peeking är bra när man förstorat den del av skärmen man vill ha fokus på är det ändå inte lika bra som en 5DMkII med utbytt mattskiva. Det tar lite längre tid helt enkelt (om man är petig som jag). Men med lite tålamod sätter man optimal fokus på flertalet bilder. Ibland har man bråttom och missar lätt ögonblicksbilder - och det är då man inser en DSLRs överlägsenhet på det området, t.o.m. med avslagen AF.
 
Senast ändrad:
Kameran är väldigt bra på mycket, men AF är inte i närheten så snabb som en DSLR. Men för mig har den öppnat helt nya sätt att fotografera. Jag använder inte längre kitobjektivet utan enbat manuella. Eg. inte för att AF är långsam utan att kameran levererar så bra bildkvalitet med bra objektiv. Sensorn är av högsta APS-C klass men som bildmaskin kan den inte jämföras med vad en Canon 5DMkII levererar - med avseende på DOF, brus och annat. DOF faller bort för att det helt enkelt är svårt att hitta ljusstarka vidvinklar som tex skulle skulle motsvara en 35/1.4 på FF.

Men den är en mycket kapabel bildmaskin ändå och i ett väldigt trevligt format. Dessutom är den ursnygg med ett bra objektiv på, inte nåt annat som påstås ovan.

EDIT: tillägg: för mig är det alltså MF som gäller. Trots att focus peeking är bra när man förstorat den del av skärmen man vill ha fokus på är det ändå inte lika bra som en 5DMkII med utbytt mattskiva. Det tar lite längre tid helt enkelt (om man är petig som jag). Men med lite tålamod sätter man optimal fokus på flertalet bilder. Ibland har man bråttom och missar lätt ögonblicksbilder - och det är då man inser en DSLRs överlägsenhet på det området, t.o.m. med avslagen AF.

Tack för ditt svar om AF. Tänkte mest använda den som familjekamera, filma och ta bilder på barnen. Lite oroande om det är väldigt seg AF då barn är snabba. Har funderat lite på Nikons variant 1 som har satsat mycket på AF men det är den enda fördelen med den kameran...gillar inte de lilla sesorformatet sam att den är något dyr.
Sonys koncept verkar bättre, kul kunna utnyttja andra objektiv. Kitgluggen ska fungera bra för filmning. Många verkar negativ just till kitgluggen, är den så dålig?
 
För familjefoton duger den fint, den är precis lika bra som kitobjektiv till tex Canon eller Nikon DSLR:er (du får f.ö. gärna köpa mit kitobjektiv billigt om du hittar en 5N body eller köper det med 16mm's). AF duger inget vidare för barn, inte den typen av bilder jag vill ta iaf, men där är det ju en utmaning även för en vettig DSLR. Den kamera som är klassledare på kontrastfokus typ liveview är väl Panasonic, men då får du inte alls en lika bra sensor som dessutom är mindre (4/3) vilket med crofaktorn gör det svårt använda alla roliga objektiv på ett bra sätt.

Sen tyvärr, ang filmning har NEX 5N en glitch, googla på "NEX 5N click video" e.dyl. I praktiken är det nog svårt höra då vanligt ljud spelas in, men bara vetskapen att det finns är irriterande.
 
OT: haha så du e här å trollar? Vad ska du med sonykamera när du har iphone som e sååå mycke bättre? ;)

Nä seriöst nu... Nått pancake på g från Sony som är i Panasonics 20mm 1.7 klass? DÅ skulle jag iaf kolla närmare på Nex 5N

Skulle tro nya E-mount Zeiss 24/1.8 smiskar Panasonic på alla fronter. Men sannolikt är den också betydligt dyrare (och större).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.