Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC-R1, digitalkompakt med stor sensor

Produkter
(logga in för att koppla)
För egen del förstår jag nog inte riktigt vitsen med den här typen av kamera heller, jag skulle själv välja antingen en liten kamera som ryms i fickan eller gå hela vägen med ett kamerasystem med utbytbara objektiv. Fast den tar säkert jättebra bilder så för den som gillar formatet är det såklart en toppennyhet.
 
Jag är lite besviken på sökaren på DSC-R1. Den är, på papperet åtminstone, sämre än sökaren på KM A2.

Just A2, som har det största antalet pixlar i sökaren av alla kameror, har ändå en sökare som inte alls är lika bra som en spegelreflexsökare.

Jag har inget principiellt mot elektroniska sökare, snarare tvärtom, men de måste bli mycket bättre innan de blir lika bra som en spegelreflexsökare.

Jag skulle gärna se en systemkamera med elektronisk sökare i framtiden (det finns ju större möjligheter att presentera mycket information i en eletronisk sökare). Att slippa spegeln vore inte så dumt. Jag har en EOS RT med fast halvgenomskinlig spegel som är mycket trevlig att använda. Med en elektronisk sökare får man ju lite av samma effekt fast utan ljusförlusten.

PD
 
Frågan är hur snabb AF kommer att vara. För mig har DSLR en stor fördel framför tidigare prosumermodeller av P&S och det är just AFs snabbhet. För den glade amatören, som mig själv, funkar en R1 utmärkt om AF är lika snabb som en DSLR med bra objektiv. Jag tvivlar dock skarpt på att R1 kan konkurera med en DSLR på det området. Pixeljakt i all ära men det är den som vinner ISO-brusracet med snabb AF som får mina pengar.

Hur som helst, launchen sätter press på DSLR-tillverkarna både när det gäller teknik och pris. Mycket bra!

Joakim
 
Vad skulle jag vinna på att köpa denna kamera istället för min D70 tex? Priset blir det samma ungefär och så även vikten, skillnaden är att jag på min D70 kan bestämma helt själv över vilken brännvidd jag vill använda.
Visst kan du bestämma själv vilken brännvidd du ska ha, men om du ska köpa och släpa med dig motsvarande objektiv som Sonyn ger dig blir din D70 betydligt dyrare och klumpigare än Sonyn.

Med Sonyn får du dessutom alla funktionerna i EVFen samt möjligheten att komponera på skärmen och du slipper rensa kameran från damm.

Om jag inte plåtade sport då och då där jag vill ha långa zoomar, snabb AF och serietagning skulle kanske Sonyn uppfylla mina krav finfint, även om ljusstyrkan på telesidan också kanske skulle vara en dealbreaker (gillar köra mitt 50mm objektiv på f2.8 för porträtt).

För den glade amatören, som mig själv, funkar en R1 utmärkt om AF är lika snabb som en DSLR med bra objektiv. Jag tvivlar dock skarpt på att R1 kan konkurera med en DSLR på det området.
Sonys tidigare modeller har haft sämre AF-hastighet än DSLRer på telesidan men har kunnat konkurrera med Canons 300D/350D på vidvinkelsidan. DSLRer är dock fortfarande betydligt bättre på serietagning och RAW-plåtning.
 
dealbreaker

jag ber att få instämma med dig, Will, den här nya sonyn ser ut att kunna bli ngt att räkna med för de som vill minimera mängden prylar (objektiv etc) som de tar med på fotopromenaden. Men det finns som sagt dealbrakers...för min del funkar nog det höga f-talet i teleläget ändå fint, jag tror det duger till att få ett hyfsat skärpedjup för ex porträtt. Sensorn är ju större, det borde väl ge viss effekt eller?

Men min delabreaker istället har du redan varit inne på, det gäller hur snabb AF och kanske även Shot-to-shot och skrivtider i RAW ser ut. Man väntar rätt så spänt på lite tester...
 
Intressant nyhet men attraktiviteten förtas av storleken på kameran. Vad jag efterlyser är en kompaktkamera med stor sensor samt förstklassig optik och liten storlek.

Alltså den typ av kamera som Contax T-serie och Ricohs Gr-modeller stod för på analoga sidan. Kameror där bildkvaliteten prioriteras framför zoomomfång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.