Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sony DSC F717 - håller den?

Produkter
(logga in för att koppla)

hanning

Aktiv medlem
Jag efterlyser synpunkter eller erfarenheter på denna kameras långsiktiga hållbarhet och då tänker jag främst på den vridbara optiken. Ännu har min inte visat tecken på eventuella slitningar, men kan ändå inte ungå att fundera på hur pass hållbar en sådan konstruktion egentligen är.

Är det någon som har liknande funderingar eller egna erfarenheter ang. detta?

MvH hanning
 
Neee, men vi har kameran.
Används dagligen sedan ett par år tillbaka.
Hur många tusen bilder vi tagit har jag ingen koll på, men kameran är i fortfarande i nyskick trots att många olika, mer eller mindre vana, "fotografer" använt den. Gäller även extra tillbehören som vidvinkel,mm.
 
Jag har 707 sedan december 2001 och kameran har rest med mig på många spännande uppdrag utan synliga tecken på slitage. Leden mellan hus och objektiv är fortfarande potent och utan glapp. Förvånas faktiskt lite över kamerans robusta känsla - svårt att hitta något lika starkt inom segmentet.
 
Problemet med böjliga leder på prylar är inte leden i sig utan den elektriska kopplingen mellan. Det finns minst tre alternativ.
1) Kablar som kan böjas. I princip bara en tidsfråga innan de går av, men det kan röra sig om väldigt många böjningar.
2) Flexfolie. Bra, men de går också av till slut.
3) Släpskor. Bäst, men det kan vara problem med glappfri och säker kontaktering.
Jag vet inte hur 717 är konstruerad.
 
tack för de synpunkterna, då kan jag med gott samvete släppa alla de funderingarna kring kameran. Tack för hjälpen!
 
Tror inte att du behöver vara rädd. På nätet så brukar problem med olika modeller alltid dyka upp, tycker dock att det verkar som att Sonys 707/717 klarat sig galant jämfört med vissa konkurrenter.

Larsa/som äger D7i som nog krånglat klart mer, dock ej min...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.