Annons

Sony A77 ränder över filmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Almkvist

Medlem
På länken så kan ni se det underliga fenomenet!

http://www.youtube.com/watch?v=e8RBoCMtll0

Vi filmade en hel kväll och när jag sedan kom in till en ljusare miljö och drog ner slutartiden så uppenbarar sig ränder över filmen. Det händer i både stillbilds och rörligbildsläget.

Desto större bländare desto känsligare blir det för låga slutartider.

Har ni någon aning om vad detta beror på! Prövat alla klassisker som av och på, byta lins, låta kameran stå osv!

/Andreas Almkvist
 
En chansning är att slutartiden och belysningen samspelar för att skapa fenomenet. Sker samma sak utomhus i naturligt ljus?
 
Vad menar du med "låga" slutartider? Långa eller korta?

Eftersom problemet blir värre med stor bländare, så antar jag att du menar korta slutartider. Som Lok redan varit inne på, så är det första du behöver kolla ifall fenomenet uppstår även när motivet belyses enbart från ljuskällor med kontinuerligt ljus (som du främst får från sol eller glöd- och halogenlampor).

Fluorescent ljus = dåliga nyheter. Dels har dessa inte ett kontinuerligt spektrum, och dels varierar ljusstyrkan under en 50 Hz-period från (ganska nära) noll - fullt ljus - ner till noll igen - fullt ljus - och tillbaka till noll. Det betyder att ifall du väljer en slutartid som avviker lite grand från 1/100-dels sekund eller multiplar av detta, så kan du få interferensfenomen av den typ som din filmsnutt visar prov på (även om jag på min lilla laptop i och för sig knappt såg någonting alls i ditt exempel).

Väljer du betydligt kortare slutartider, exemplevis 1/320-dels sekund eller nåt, så kommer exponeringen att variera kraftigt från bild till bild, liksom även färgbalansen (vid icke-kontinuerliga ljuskällor alltså - vid kontinuerligt ljus blir det förstås inga sådana här problem).
.
 
Bör väl för säkerhets skull tillägga att dessa fenomen inte har ett skvatt att göra med att du råkar använda just en A77:a. Det blir precis på samma sätt oavsett vilket fabrikat eller vilken modell av DSLR/SLT-kamera du kör med, och är självfallet ingenting som kan åtgärdas genom någon form av kameraservice.
.
 
Precis med låg så menar jag kort!

Jag har nu testat och upptäckt att det är precis som ni säger! Förbannade lysrörsspöken...
Blev bara förvånad då jag fotat i exakt samma miljö tidigare men inte fått detta att hända. Pressade nog aldrig slutartiden så mycket då.

Precis som ni skriver så har det inget med A77an och göra. Fick min kompis med en 550d att pressa inställningarna till samma som mig och han fick precis samma syndrom! Tack för hjälpen :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.