Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A100 Fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippe

Aktiv medlem
Prövade och göra ett fokustest ifrån FocusTestChart.com och fick detta som resultat (Utan stativ och ren chansning på lutningen som skulle vara 45 grader)

Frågan är om det är perfekt eller om endast texten ska vara skarp och inte 2mm?

Bilagor

• dsc00228.jpg
    dsc00228.jpg
    13 KB · Visningar: 499
Ser bra ut. Släpp det och plåta på för allt vad tyglen håller. Utan stativ och chansning så skulle jag vilja säga att det är perfekt.. jättebra.. varför testade du? Hade du upptäkt att den inte fokuserade rätt, eller har du digital hypokondri?

Testade mest för skojs skull ! Men blev bara fundersam hur det skulle fokussvaret skulle avläsas med "mm" !

Men nu kan jag sova gott och vara nöjd!

Testade att ta en bild med min Sony R1 och jag kan omöjligt få ett så kort skjärpedjup som du med din A100, sensorstorleken på våra kameror är nästa identisk. Optiken på min kamera är 24-120 med 2,8 som första bländare vid 24mm. Närgränsen är 35 cm vid 24mm är det som gör att jag inte kan få ett sådant kort skärpedjup?

/Joakim

margell skrev:
Testade att ta en bild med min Sony R1 och jag kan omöjligt få ett så kort skjärpedjup som du med din A100, sensorstorleken på våra kameror är nästa identisk. Optiken på min kamera är 24-120 med 2,8 som första bländare vid 24mm. Närgränsen är 35 cm vid 24mm är det som gör att jag inte kan få ett sådant kort skärpedjup?

/Joakim

Jag fotade med blixt, 1/125, f5.6, vitbalanserat på pappret, vid 70mm brännvidd och spotmätt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar