Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony 75-300 eller Sigma/Tamron 70-300?

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom2

Ny medlem
Hej!
Jag undrar vilken av dessa objektiv jag ska välja:

Sony 75-300/4.5-5.6
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO
Tamron AF 70-300mm, F4-5.6, Di LD MACRO

Är 14år och har en Sony a200 med kit-objektivet och vill utöka tele-området med några av objektiven ovan. Jag vet att de här objektiven inte är så jättebra men vill inte lägga ut mer pengar än c.a 2000kr. Har sett i andra inlägg att Sigmas och Tamrons 70-300 objektiv är likvärdiga så jag undrar om de är bättre eller sämre än sonys variant? Objektivet ska användas på resor och natur foto. Har nyligen börjat att fotografera så jag tar gärna imot några tips:)

Tack på förhand;)

P.S Vet att många liknande inlägg finns men jag har inte hittat något om Sony 75-300.

Kan summera lite från tidningen Foto:

Sony AF 73-300 4.5-5.6

"rekommenderas"

Vid full bländare ger objektivet bra skärpa från 75-200mm. Lite sämre vid 300 men klart godkänt.

Vinjetering: På din kamera i princip ingenting (APS-C)

Omdöme: En överlag bra telezoom utan noget riktigt svagt brännviddsläge.

Sigma 70-300 4-5.6 APO DG macro

Bra mittskärpa från 70-200 men synligt sämre i kanten. Vid 300mm är skärpan något mjuk och nerbländning hjälper bara i mitten.

Vinjetering: synlig vid 70 & 300mm men nerbländning hjälper.

Omdöme: Ganska genomsnittlig och bör bländas ner ett steg eller 2. Bra makroläge på 1:2 (på FF)

Tyvärr fanns inte tamron med i testet.

Av dessa 3 skulle jag nog satsa på sony. Det går att hitta hyfsat billigt på nätet då många har köpt det som paket med kameran. Ofta ganska lite använd.

Annars finns ju beg. beercan eller big beercan (70-210 F4 & 75-300 F4-5.6) Gamla objektiv men är en hel del bättre än Sony 75-300. Dock ska man inte betala 2500-3500 som man ser på Tradera! En lite varning för slö autofokus....

Du kan läsa en del på www.dyxum.com

Sök runt lite här på forumet, en del har diskuterats om dessa objektiv tidigare.

Tamron 70-300 LD DI är hyggligt skarpt men har lite PF ("purple fringe") som i sig inte är något större problem, jag har själv haft ett sådant men lämnade tillbaka det på grund av löjligt långsam autofokus (betydligt långsammare än både Beercan och Big Beercan!) vilket gjorde det helt oanvändbart för rörliga mål.

Jag köpte ett Big Beercan och det slår både Tamron 70-300 och Sony's 75-300 med hästlängder. Dessutom behåller det värdet betydligt bättre än ett nytt objektiv den dagen du vill byta upp dig.

Utöver Big Beercan är också Minolta AF 100-300 APO en prima glugg.

Big Beercan har ju stuckit iväg en hel del i pris sista tiden, det vanliga Beercan 70-210/4 går dock att få för runt 2000-lappen om du klarar dig med 210mm (själv har jag bägge).

Både Sigma't och Tamron-gluggen har testats här (dock ej på Sony):
http://www.photozone.de/reviews

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar