Annons

Solkig/grå/dammig framkallare???

Produkter
(logga in för att koppla)

frodolf

Aktiv medlem
Hej!

Jag framkallar min s/v film i Xtol, och tidigare D76. Bägge framkallarna tenderar ganska snabbt att bli "solkiga", eller "dammiga". Bara efter ett par rullar eller så kan man se som ett svart damm, eller pulver, i botten på flaskan. När det gäller Xtolen står det i instruktionen att en liter outspädd Xtol ska räcka till ca 15 rullar. Efter fem rullar är framkallaren grå/solkig (eller om den får stå ett tag, genomskinlig med det svarta dammet i botten).

Jag undrar vad detta "damm" är och om det är negativt för framkallarens egenskaper. Jag förvarar mina vätskor i genomskinliga flaskor- spelar det någon roll?

Tack för all hjälp!

/Markus

När jag framkallar med D76 har jag en dunk för oanvänd kemi och en annan dunk för använd/kasserad kemi. Jag häller aldrig tillbaka använd framkallare i dunken för oanvänd kemi; således har jag inga problem med grådammig framkallare.

Jag tror att du gör klokt i att inte blanda oanvänd och använd framkallare. Ha olika kärl för dessa. Den använda/kasserade kemin kan du sedan köra till kommunens hantering av farligt avfall.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Förstår jag dig rätt att du rekommenderar att bara använda framkallare en gång? Alltså, 6 dl (till 120-film) fräsch framkallare i dosan, och när man är klar häller bort den/tar den till miljöstation? Det låter som ett slöseri i mina öron, både av mina pengar och på miljön (förbrukande av onödig mängd resurser, oavsett om kommunen kan "detoxifiera" det). Om en liter ska kunna användas till 15 rullar enligt tillverkaren - hur gör man det i så fall?

1,5 dl framkallare xtol eller d76 räcker till att framkalla en 135-film. Om man kör framkallaren 1+1 och blandar 3 dl är alltså framkallaren förbrukad efter en rulle. Visst kommer den att framkalla även "rulle två" men inte som den skall.

Fördelen att göra på det viset är också att man får samma resultat hela tiden. Om man kör stock och återanvänder måste man ju även hålla reda på hur mycket man behöver förlänga tiden vart efter för att få samma resultat.

Till 120 film går det åt 2,5 dl framkallare per rulle i en Patersondosa. Jag kör med xtol som kostar 140 kr för 5l, vilket alltså ger en kostnad för framkallaren på 7 kr per 120-film. Men poängen är att oavsett om man kör 1+1, eller någon annan spädning eller stocklösning så går det åt ungefär lika mycket framkallare om man skall ha bra resultat. Framkallaren förbrukas alltså oavsett hur man gör. det finns förnyare till vissa framkallare, men jag vet inte om det blir så mycket billigare för oss amatörer. Och det viktiga, åtminstone för mig, är att jag vet hur det blir varje gång och därmed kan styra processen, därför 1+1 som engångsframkallare för mig.

Jag förvarar flaskorna i rumstemperatur, i mer eller mindre helt tätslutande, genomskinliga plastflaskor (PET), i ett skåp som är mörkt (inte mörkrumsmörkt dock). Om det är metol, vad innebär det (kan i princip ingenting om kemi)? Är det dåligt? Vad har det för effekt?

Jag förstår resonemanget. Tänkte inte på spädning 1:1. Min matte fick det därför till ca 13-14 kr per rulle om man bara kör med fräsch stock, och knappt 2 kr rullen (1,87 kr) om man kör 15 rullar/liter som tillverkaren säger att man ska kunna göra. Det är rätt stor skillnad. 7 kr/rulle är mer överkomligt. Och jag ser poängen med att ha fräsch framkallare varje gång - större kontroll på processen, färre "överaskningar". Samtidigt skulle jag vilja köra fler rullar per liter, om det går. Jag har aldrig framkallat fler än 8 rullar med samma framkallare, men det har fungerat bra. Det enda är att framkallaren ser så solkig ut efter ett tag att jag känt mig nödgad att kasera den, utan att egentligen ha någon bevisad anledning till det (typ fläckig framkallning, obefintlig kontrast, etc).

Häller ni bara ut Xtol i avloppet eller sparar ni och åker till miljöstationen? Jag har hört lite olika bud... Gissar att det är mindre miljöfarligt om man bara använt den till en film, spädning 1:1.

Tack för svaren alla!

/Markus

Ett finfint sätt att få bort solk och småpartiklar från framkallaren är att hälla den genom ett kaffefilter innan man använder den. Har personligen alltid gjort så, tror det var farsgubben som lärde mig det. Även nytillblandad framkallare kan innehålla små rester av pulver som inte lösts upp ordentligt.

När jag sölade med svartvitt så körde jag alltid med fräsch Microdol-X. Jag kan inte påminna mig att jag har kört med begagnad framkallare.

Har heller aldrig gjort det, möjligtvis precis när jag började framkalla film kring 1970. Men kaffefilter gör stor nytta även på nytillblandad soppa (eller kanske speciellt då).

Hej!
Jag framkallar min s/v film i Xtol, och tidigare D76. Bägge framkallarna tenderar ganska snabbt att bli "solkiga", eller "dammiga". Bara efter ett par rullar eller så kan man se som ett svart damm, eller pulver, i botten på flaskan. När det gäller Xtolen står det i instruktionen att en liter outspädd Xtol ska räcka till ca 15 rullar. Efter fem rullar är framkallaren grå/solkig (eller om den får stå ett tag, genomskinlig med det svarta dammet i botten).
Jag undrar vad detta "damm" är och om det är negativt för framkallarens egenskaper. Jag förvarar mina vätskor i genomskinliga flaskor- spelar det någon roll?
Tack för all hjälp!
/Markus

Hej.
Du blandar en 3,8 liter´s påse till en sk. förrådslösning. Vid tillredningen så är det bara att följa anvisningarna som säger att du skall först ha 3 liter vamt vatten (50 -55 grader). Röra ut pulvret så att du inte ser något av det. Fyll sedan på med 0,8 liter. Sedan är det ju bara att hälla upp allt i dom dunkar du har för denna mängd förrådslösning.
Dom flesta filmer då du använder D-76 framkallas i 1+1. Ilford Delta 3200 tex framkallars med koncerntrerad D-76.
Att man inte använder framkallningen igen har andra redan påpekat.
Vad gäller hållbarnet för D-76 så är den 6 månader i "stock solution" och fylld flaska, 2 månader i halvfylld.
Arbetsframkallning är 24 timmar utan att förlora "kvaltién".
Vad gäller förvaring av förrådslösningen så är tumregeln att en jämn temperatur över plusgrader och mörkt, och inte fuktigt.
Xtol är på dom flesta punkter jag skrivit lika.
Vad gäller miljösidan så menar jag att all framkallningskemi hör hemma på våra kommunala miljöstationer. Så gör jag även om det blir mer arbete.
Vad gäller vatten så är den ju olika i detta land. Testa med att hälla upp vatten i något. Låt det stå över natten. Om du får något på botten så kan detta möjligen vara en orsak till dina problem. Vattenledningarna kan tex "fälla" av rostkorna från äldre ledningar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar