Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softprof

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
En fråga som ni kanske suckar åt. Men hur får jag fram softprof-rutan i LRC? Hittar den inte och jag har väl inte känt att den varit viktig tidigare. Men nu letar jag febrilt . LR Classic 13.5.

Lightroom Develop-modulen.

I det nedre vänstra hörnet av huvudfönstret, hittar du ett alternativ märkt Soft Proofing. Kryssa i den rutan.

OK, sista försöket... Längst till höger på den här verktygslisten finns en liten triangel (pil nedåt). Klicka på den, så får du en lista på saker som skall synas i listen; kolla att "soft proofing" sist i listan är förbockat.

Soft proofing gör man väl mot en specifik pappersprofil. Är det den som är vald i Print modulen som man gör soft proofing mot? I Photoshop gör man ju en Proof setup där man väljer pappersprofil men jag har inte sett det i LrC.

Nja, har du väl fått softproof-rutan på plats i verktygslisten vi skrivit om, klicka i den! Då ser du uppe till höger på skärmen, rakt under histogrammet, en liten rad med proof-copy-profilen som används. Klicka ddär; den är också en rullgardinslista där du kan välja bland profiler du har på maskinen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar