Annons

Softning i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

HeCa

Aktiv medlem
Hej! Har precis börjat använda mig av P.S. och är därför inte speciellt kunnig. Jag skulle vilja ha lite tips hur man går till väga om man ska softa landskapsbilder?
 
Jag är inte säker på att jag använder mig av den bästa metoden men jag brukar börja med att dubblera bilden till ett nytt lager/layer, sen använder jag gaussisk oskärpa på den nya bilden. När man har gjort det kan man sedan justera genomskinligheten på den nya suddiga bilden för att få till önskad softning.
 
Sudda också

jag gör också ett oskarpt lager, men sen
kan man sudda genom det så att vissa delar
av bilden blir skarp. T.ex ögonen om det
är ett porträtt.
Mvh Anders
 
david_hakansson skrev:
Jag är inte säker på att jag använder mig av den bästa metoden men jag brukar börja med att dubblera bilden till ett nytt lager/layer, sen använder jag gaussisk oskärpa på den nya bilden. När man har gjort det kan man sedan justera genomskinligheten på den nya suddiga bilden för att få till önskad softning.

Man kan gå vidare med denna metod och använda olika blandningslägen mellan de två lagren.

Vill man efterlikna effekten av ett klassiskt softfokusobjektiv kan det vara värt att testa med lighten som blandningsläge.
Då sker mer av softningen i de ljusa delar som ligger mot varandra i lagren.

Med darken kan man få mer effekten av en softning i mörkrummet (med negativ film).

Skillnaden är subtil men jag tycker det är värt att använda de olika metoderna för olika bilder.
 
Om du läser på sidan, så får du ett serienummer via epost. Registrera detta. Fungerar utmärkt! /Janne
 
OK, tar det ett tag eller? Var över en halvtimme sen jag registrerade & sådant brukar gå fort?
 
Kommer inte ihåg hur läng tid det tog. Kanhända att det dröjde ett tag. Kanske till och med några timmar. Men serienumret kom i alla fall.
Innehållet i mitt e-brev:

Auto FX Software is pleased to give you a free copy of our DreamSuite Dreamy Photo software.

We hope you enjoy the software. We encourage you to download the software manual and review it Download Manual Here.

Your serial number for this software is issued below. After installing it you will be asked to enter this information before using the software.

Your Serial Number: xxxxxxx
(Vill inte skriva serienumret eftersom jag inte vet om det är tillåtet/allmängiltigt)

We hope you visit our site and see what other visual imaging solutions we have to offer our customers.

www.autofx.com

Kan samtidigt tipsa om ett par länkar till Photoshopsidor med "actions" som behandlar detta spörsmål och en del annat.

http://homepages.slingshot.co.nz/~mikefinn/action.html

http://www.atncentral.com/download.htm


/Janne
 
Senast ändrad:
Försäljning av E-post adresser är ett sätt att finansiera dessa gratisprogram. Det positiva är att man får massor av fina erbjudanden i sin mailbox :)
 
Laddade hem, och det fungerar bra.
Undrar dock om de har några fler gratis-plug-in? Värdelös sida, så det är omöjligt att navigera..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.