Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sno bilder fr Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Om man lägger ut en bild här på fotosidan.
Kan då någon annan snatta bilden på något sätt.

Har provat att högerklicka men det funkade inte som tur var.
Är fotosidan säker?
Har många gånger varit med om att hitta mina egna bilder på andras sidor, till & med som T-shirt har en av bilderna tryckts upp.

Nu är min egna hemsida istället Giffad i liten upplösning för att vara säker där.

Säkert eller osäkert?
 
Inget är säkert. Även om det gick att skydda sidor mot nedladdning, vilket inte går, så kan man ta en skärmdump.
 
PC:
alt+print screen placerar en bild av det aktiva fönstret i urklipp

Mac:
Var länge sen jag höll på med mac nu, men jag har för mig att det var kommando+alt+3 eller nåt för att generera en pict-fil av skärmen som läggs på hårddiskens översta nivå.
 
Det är bara att hålla ner musknappen på bilden och dra ut den på skrivbordet. Lätt som en plätt.


Jim, du har nästan rätt angående skärmdump på Mac. Shift+äpple+3.
Trycker man 4 istället, kan man göra en dump på valda delar av skärmen.
 
Det är nog till och med ännu enklare, starta upp PS eller något annat bildprogram, vänster-klicka med musen på bilden, flytta musen till PS och släpp upp vänsterknappen, Klart!
Sen verkar det som om Copy-funktionen inte är avstängd på alla bilder...
 
Det är i praktiken omöjligt att tekniskt förhindra någon från att ta bilder från webben. Att ta bort högerklick på bilden kanske stoppar farmor men ingen som använder datorer ofta behöver mer än någon sekund för att komma på ett halvdussin sätt att dra hem bilden. (tips: dra och släpp bilden från IE till photoshop)

Det är ett socialt problem och ska lösas som ett sådant..

En annan fråga: Vad gör det om någon använder bilder? Ni proffsfotografer som lever på sina bilder är en sak, men jag har aldrig förstått varför amatörer inte vill att deras bilder ska avnjutas av andra.
 
Northern Star skrev:
Om man lägger ut en bild här på fotosidan.
Kan då någon annan snatta bilden på något sätt.

Har provat att högerklicka men det funkade inte som tur var.
Är fotosidan säker?
Har många gånger varit med om att hitta mina egna bilder på andras sidor, till & med som T-shirt har en av bilderna tryckts upp.

Nu är min egna hemsida istället Giffad i liten upplösning för att vara säker där.

Säkert eller osäkert?

En webb-bläddrare cashar allt den ser..!
Internet-Explorer lägger sitt material i
C\WINDOWS\Temporary internet files\Content.IE5\xxxx Sen kan du söka efteråt med lämpligt program tex ACDSee i dessa mappar. ACDSee kan laddas ner gratis från www.download.com...!
Det finns många sätt att knycka en bild. Frågan kommer upp då och då. Vill minnas att ett sätt kan vara att hålla ner formatet (storlek och skärpa) på bilderna.

Så säker är man aldrig..!
 
finns ingen möjlighet att skydda sig från att nån snor bilderna på nätet tyvärr......

går alltid att komma runt...

här funkar det fint med att hålla högermusknapp nere föra in markören över bilden o vips är det klart.

annars kan man alltid köra win XP så dyker alternativet upp när markören hamnar över bilden
 
man kan även komma förbi spärren genom att högerklicka samtidigt som man trycker enter! Voila! Säker är man aldrig!;)
 
man kan först högerklicka och låta felmeddelandet komma fram, sedan dra felmeddelandet över bilden, trycka ok med vänsterknappen och sedan fort som attan trycka på högerknappen, då hinner inte exlorer reagera och höger-klicks menyn kommer upp som vanligt :D slå det om ni kan!
 
Det här känns som VM i teoretisk bilstöld eller nåt. Många avancerad tips kommer fram. Hoppas ingen med *låg* moral lyssnar... ;)
Intressanta grejor!
 
Oj.

Man tackar för all svar.
Finns visst en hel del kunskap out there.
Jäkligt skoj att läsa igenom alla tips.

men:
Vad skall man göra för att i möjligaste mån undvika stöld av bilder.

Inte skoj när andra tjänar pengar på ens bilder som de snott på nätet.
 
Vad skall man göra för att i möjligaste mån undvika stöld av bilder.

Inte skoj när andra tjänar pengar på ens bilder som de snott på nätet.
-------------------------------
INTE spara dem någonstans på Internet, mao inte visa dem på fotosidan eller någon annan sajt.

Om du absolut vill publicera bilderna kan du sätta en STOR logo rätt över bilden, typ i svagt grått/vitt/svart. Då är du trygg! ;)
 
bra

Det är väl bra att dina bilder visas, folk som "snor" dessa bilder måste ju uppskatta dom och det är väl positivt!
Men jag förstår dig.
Man skulle ju helst vilja ha betalt för dom, eller hur?:D
 
Re: bra

Jimbo skrev:
Det är väl bra att dina bilder visas, folk som "snor" dessa bilder måste ju uppskatta dom och det är väl positivt!
Men jag förstår dig.
Man skulle ju helst vilja ha betalt för dom, eller hur?:D

Det är helt oki..till om med roligt om folk laddar ned ens bilder för privat bruk hemma och tittar på dem..men det är inte kul om vederbörande visar upp bilderna som sina egna..skickar dem vidare utan att uppge upphovsman..använder dem på sin hemsida, manipulerar med dem och lägger ut dem o.s.v
och än mindre kul är det ju som sagt om han/hon säljer ditt verk som om det vore hans/hennes..:mad:
 
Jag ser det inte som något problem. När jag hittar jag någon av mina bilder stulna på en icke kommersiell site så ber jag dom bara att sätta ut mitt namn under bilden. Vad jag vet har ingen använt någon bild av mig och använt i tryck eller på en kommersiell site utan mitt tilstånd. Men om det skulle hända har jag ju rätten på min sida att begära ersättning. Och dom har ju dåligt förhandlingsläge i sådant fall.
Inga problem för min del som sagt.
 
"Om du absolut vill publicera bilderna kan du sätta en STOR logo rätt över bilden, typ i svagt grått/vitt/svart. Då är du trygg!" Ja, men folk stör sig något fruktansvärt på det. Fick just betyg 1 på bilden som jag la in.... Generellt kan man säga att allt man lägger i sin dator med Internet-uppkoplling är i praktiken allmän egendom. Som att lägga bilden på en parkbänk mitt stan. Men det gäller inte bara bilder.
 
Fick du en etta för att du har en logga på din bild? F*n va korkat. En bild kan ju vara bra ändå! Ursäkta mitt lilla inlägg som inte har med att sno bilder på nätet att göra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.