Advertisement

Annons

SNI-kod?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alore

Medlem
Vad sjutton ska jag anmäla för SNI-kod till skatteverket? Tog den som såg mest generell ut (74203) men icke - på mitt registreringsbevis står nu att jag inte får fota porträtt eller reklam. ARGH. Jag kommer alltså bedriva text- och bildproducerande verksamhet i liten skala och fota allt från bröllop, fester, porträtt och djur till resor och spelningar, och också skriva artiklar. Uppdragsgivare är både privatpersoner och företag.

Hoppas någon här kan hjälpa mig: att ha plats 53 i telefonkö till Skatteverket kändes lagom roligt...
 
Det går alldeles utmärkt att ha flera koder, jag tror t.ex. att jag har fem stycken.

För den delen behöver plats 53 i telefonkön inte vara så hemsk. Jag vet att jag hamnade på plats 200 någon gång men eftersom det fanns 150 handläggare tog det inte många minuter att få svar.
 
Nu är jag ingen expert på området, men borde det inte gå att lägga till:

74201 - Fotograferingsverksamhet, porträtt
74202 - Fotograferingsverksamhet, reklam

för att täcka vad du ska göra tillsammans med 74203?

http://www.sni2007.scb.se/snifritext2007.asp?sniord0=foto&sniord1=&sniord2=&sort=sni

Ah, det går att ha fler koder? Då blir ju allt enklare. Jag skickade in anmälan genom verksamt.se men där fick jag intrycket av att det var en enda kod som gällde och då blir det ju onekligen svårt... Men då fyller jag i ett par till helt enkelt! Tack för hjälpen!
 
Det går alldeles utmärkt att ha flera koder, jag tror t.ex. att jag har fem stycken.

För den delen behöver plats 53 i telefonkön inte vara så hemsk. Jag vet att jag hamnade på plats 200 någon gång men eftersom det fanns 150 handläggare tog det inte många minuter att få svar.


Suveränt, då fyller jag i ett par till! Och nej, det låter ju ofta värre än det är men den beräknade väntetiden var närmare 30 minuter och jag har ingen lust att lägga hela min lunchrast på att köa där. Det hårda livet som anställd ;) Köplats 200 låter ju... haha, ja. Värre än det var i just ditt fall då.
 
Någon som vet vad SNI kod för försäljning av bilder tryckta förstoringar?

Någon som vet vad SNI kod för försäljning av bilder tryckta som förstoringar är?

Macro, vyer, ect...

Mvh
Weronica
 
Någon som vet vad SNI kod för försäljning av bilder tryckta som förstoringar är?

Macro, vyer, ect...

Mvh
Weronica

Antar att det är 58190

sni2007.scb.se sa:
Annan förlagsverksamhet (utgivning av t.ex. affischer, almanackor, blanketter, vykort m.m.)
Omfattar:
  • utgivning (inklusive online) av:
  • kataloger
  • foton, graveringar och vykort
  • gratulationskort
  • blanketter
  • affischer, reproduktioner av konstverk
  • annonsmaterial
  • andra tryckalster
  • utgivning online av statistik och annan information
Omfattar inte:
  • utgivning av annonstidningar, 4 eller fler gånger i veckan, jfr 58132
  • tillhandahållande online av programvara (hosting av applikationer, tillhandahållandet
av applikationstjänster), jfr 63110

Länk: http://www.sni2007.scb.se/snihierarki2007.asp?sniniva=5&snikod=58190
 
- på mitt registreringsbevis står nu att jag inte får fota porträtt eller reklam.

Står det verkligen uttryckligen att du INTE FÅR foto porträtt och reklam?
Eller är det så att porträtt och reklam inte finns med bland det som ingår i din SNI-kod.

SNI-koden används i huvudsak för statistik och är mig veterligen inget tvingande för den verksamhet du bedriver. SNI-koden "ägs" dessutom av Statistiska Centralbyrån, SCB, och inte av Skatteverket. Däremot använder skatteverket SNI för sin statistik och i viss mån för att avgöra om företaget omfattas av omvänd skatteskyldighet, t ex byggfirmor.

Skatteverket kan även använda SNI-koden vid en granskning av dina kostnader. T ex om du via koden angivit att du är fotograf men sen har massa kostnader för inköp av betong men inte har SNI för betongarbeten, så kan du få förklara det för Skatteverket vid en granskning. Sen kan det ju faktiskt vara så att betongkostnaderna är relaterade till din fotoverksamhet och då ska det inte vara några problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.