Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snart dags för ny Canon (fullformat)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Länge sedan jag skrev här på forumet. Nåväl.

Jag skall nästa år någongång köpa ny fullformatare men har hängt med dåligt.
Jag hade en 5D mkII jag var nöjd med, men sålde den för ett par år sedan och undrar lite hur marknaden ser ut idag.
Det jag kommer använda den till är främst film och såklart en del stillfotografering och kommer samtidigt köpa 85L 1.2 (nya) och 70-200 2.8 L (nya) samt någon vidvinkel.

Så vilken fullformatare är "bäst" på främst film idag?
 
Något bättre handhavande skulle jag vilja påstå men den är ju fortfarande lika "stor" om det är ett problem.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
 
Något bättre handhavande skulle jag vilja påstå men den är ju fortfarande lika "stor" om det är ett problem.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk

Storleken är perfekt, det var mest att den var långsammare än påven vid fokusering. Kunde ta flera sekunder vill jag minnas. Kvaliteten var kanon.
 
Jag kollade på dpreview men hittade inte Canon 1D C-review.
Är den inte släppt ännu? Skulle vilja veta lite om den har USB3.0 bland annat.
 
5DIII och Magic Lantern och du kan få ut video i råformat. Tror inte det är möjligt med Canon Eos 1D C.
Du har även möjlighet till Dual ISO med 5D III vilket ger ungefär 14 steg i dynamik.
 
5DIII och Magic Lantern och du kan få ut video i råformat. Tror inte det är möjligt med Canon Eos 1D C.
Du har även möjlighet till Dual ISO med 5D III vilket ger ungefär 14 steg i dynamik.

Ja, det blir nog den. Alternativt efterföljaren. Det är som sagt till våren jag skall köpa lite nytt. Budget, runt 100.000:- inkl. objektiven och blixtar.
 
Storleken är perfekt, det var mest att den var långsammare än påven vid fokusering. Kunde ta flera sekunder vill jag minnas. Kvaliteten var kanon.

Fokuseringen är långt mycket bättre än 5DMII. Dock är det ju fortfarande manuell fokusering som gäller för video.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
 
1DC klarar 2K - 60fps och 4K - 25fps, det gör inte 5D3 och 1DX. 1DX anses för övrig allmänt skarpare vid filming än 5D3, 1DX saknar dock utgång för hörlurar.

Philip Bloom testar 1DC här:
http://www.youtube.com/watch?v=t4j0zdDTR40
(4k 25fps firmware släpptes efter))

Info:
http://www.usa.canon.com/cusa/profe...as/cinema_eos_cameras/eos_1d_c#Specifications

Köpa:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13804004/canon-eos-1d-c-kamerahus
(ej i lager)

Tackar. Den är något för dyr, jag vill köpa lite objektiv och blixtar också för runt 100-papp. Det blir antingen 5d Mk III eller efterföljaren till den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.