Annons

Snabbfråga om Nikon D80, är 5000:- ett bra pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett bra pris. Jag sålde nyss en D80 utan objektiv på Tradera...den gick för 5100 kr. Å andra sidan kan du hitta D90-hus för runt 7500-8000 kr....och det huset är ett (rejält?) snäpp bättre än D80:an på de allra flesta punkter. Om det inte är supertajt med "peningan" skulle jag letat billiga D90-hus :)

mvh / Matti
 
Jag tycker inte att det är ett bra pris. För dyrt.

Nu innan de försvann från marknaden såldes de för cirka 5000 nya i affärerna.

Vilket objektiv är det? När är kameran ifrån? Är den ett par år gammal men i nyskick så är den ju mindre värd än en som såldes precis innan de försvann. Finns det kvitto? Kolla upp med säljaren hur många bilder den har tagit, det går att kolla i EXIF information på bilderna.

Det är en superbra kamera, på alla sätt och vis, jag har kvar min som backup till min nya kamera, men tekniken är ändå tre år gammal om du jämför med nyare kameror. Det innebär ju inte att den tar sämre bilder men ändå :)

Jag tycker nog att du kan komma ner till i alla fall 4000 beroende på när den är från och hur många exponeringar den har gjort.

Mvh

Rasmus
 
Jag tycker nog att du kan komma ner till i alla fall 4000 beroende på när den är från och hur många exponeringar den har gjort.

Mvh

Rasmus

Min gick som sagt för 5100 på Tradera. Veckan innan gick en D80 med 18-55 II för 5800. Bägge de husen var iof som nya och hade inte gått mycket. D80 verkar stå högt nu när D90 blivit värdelös efter sågningen i Råd & Rön ;-)

Å andra sidan kan du hitta halvskapliga D200-hus för runt 5000-6000 kr också. Beg-marknaden är konstig ibland....och Tradera är en helt egen värld där priserna ibland påverkas av annat än vad prylarna egentligen är värda :)

Ha´de / Matti
 
Hej! Har hittat en nikon d 80 med kitobjektivet för 5000, nyskick. Är det ett bra pris?
Det är inte jättebilligt, men inte speciellt dyrt heller. Finns kameror utannonserade för ungefär det priset här på FS, och då kan man nog räkna med att pruta lite. Å andra sidan borde du kunna hitta en Canon 40D för ungefär samma pengar -- en bättre kamera och då kan du dessutom använda de objektiv du redan har.
 
Å andra sidan borde du kunna hitta en Canon 40D för ungefär samma pengar -- en bättre kamera och då kan du dessutom använda de objektiv du redan har.

Jättebra förslag...om du nu inte prompt vill byta till Nikon. Canon EOS 40D är grymt prisvärda nu även nya...och du har ju en fin radda objektiv till Canon redan. Skall du sälja dem kommer du förlora många sköna slantar jämfört med nypriset!

// Matti
 
Min gick som sagt för 5100 på Tradera. Veckan innan gick en D80 med 18-55 II för 5800. Bägge de husen var iof som nya och hade inte gått mycket. D80 verkar stå högt nu när D90 blivit värdelös efter sågningen i Råd & Rön ;-)

Å andra sidan kan du hitta halvskapliga D200-hus för runt 5000-6000 kr också. Beg-marknaden är konstig ibland....och Tradera är en helt egen värld där priserna ibland påverkas av annat än vad prylarna egentligen är värda :)

Ha´de / Matti


HAHAHA, ja Råd och Rön och deras tester... humor på hög nivå :)

Jag sade inte att det är ett orimligt pris, bara att det är för dyrt enligt mig. Som jag sade så såldes de nya i affär för cirka 5000 innan de försvann från marknaden. Att ge samma pris för en begagnad känns lite orimligt men det verkar ju som det funkar, i alla fall i en del fall. Jag kanske borde dra in min på Tradera också? ;-)

Oavsett vilket så var min poäng att den kameran för 5000 bör prutas en del på, åtminstone till 4500 så tycker jag det är ett mer rimligt pris. Jag tycker fortfarande det är en väldigt bra kamera, ger mest för pengarna om man jämför med tex D5000 och de lägre modellerna (även om D5000 använder CMOS sensorn istället).

Som jag sade innan, kolla kvitto, kolla antalet bilder den har tagit och bestäm sen.

Egentligen tycker jag nog du ska hålla kvar i Canon eftersom du har ett antal gluggar till Canon redan och allt du behöver uppdatera för tillfället är att skaffa ett nytt sjyst hus.

Mvh

Rasmus
 
Då var jag nöjd =) Köpte kameran igår! Den är i nyskick, köpt i början av 2009, knappt använd eftersom fd ägaren har en till Nikon som används flitigt. Tyckte den var stor & klumpig.

Jaha, nu vill jag ha ett sk macrofilter så jag slipper köpa ett macroobjektiv + batterigrepp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.