Annons

Snabba frågor om Tri-x-framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hej!
Stämmer det att om jag exponerat en Tri-x 400 efter ISO 800 kan jag fortfarande framkalla den efter de vanliga framkallningstiderna och agitera som vanligt för ISO 400? Har fattat det som att det då ska resultera i sämre detaljer i skuggorna, men att det ändå ger bra resultat.
Eller har jag fått detta om bakfoten och måste framkalla den med andra tider?

Framkallar i D76.

/Jonas
 
Senast ändrad:
Hej !
Någorlunda, men du får problem med skuggorna, ett steg tappas där.
Öka framkallningen ca 30%, givetvis ökas kontrasten och korningheten samtidigt.

Exponeringen styr i första hand skuggorna, de påverkas inte så mycket av framkallningen som högdagarna. I prinsipip så bestäms känsligheten av den första detaljen som kommer fram där.

Filmkänsligeheten är även satt utifrån kontrasten på negativet, den angivna är satt utifrån en förstoringsapparat med mjukljus ex färghuvud, har man kondesorhuvud vilket ger högre kontrast så ska negativet ha mindre kontrast och då fås mindre känslighet.

Minns jag rätt så var halva känsligheten lagom och tid -30% för kondensor.
Det här är en hel vetenskap att få riktigt riktigt bra.

//Magnus
 
Det finns en mycket bra bok skriven av Lars Kjellberg i ämnet. Den heter "Avancerad mörkrumsteknik" Finns att låna på biblioteken.

I den förklarar Lars på ett mycket tydligt sätt Zonmetoden som Ansel "uppfann". Han förklarar även en avsevärt enklare variant av denna metod som han kallar femfingersmetoden (eller något sådant). Kommer inte ihåg exakt längre då det var några år sedan jag mer ingående studerade boken.

Det du försöker göra är en variant på detta. I och för sig försöker du bara pressa din film men det påverkar så mycket mer. Kontrasten och annat i dina negativ. Genom att redan i exponeringsögonblicket exponera efter kontrasten i motivet och sedan anpassa framkallningen efter exponeringen så blir det avsevärt enklare i själva förstoringsarbetet. Dessutom säkerställer du att minimal information försvinner i brus/skuggor eller korn...
 
Det finns en mycket bra bok skriven av Lars Kjellberg i ämnet. Den heter "Avancerad mörkrumsteknik" Finns att låna på biblioteken.

I den förklarar Lars på ett mycket tydligt sätt Zonmetoden som Ansel "uppfann". Han förklarar även en avsevärt enklare variant av denna metod som han kallar femfingersmetoden (eller något sådant). Kommer inte ihåg exakt längre då det var några år sedan jag mer ingående studerade boken.

Det du försöker göra är en variant på detta. I och för sig försöker du bara pressa din film men det påverkar så mycket mer. Kontrasten och annat i dina negativ. Genom att redan i exponeringsögonblicket exponera efter kontrasten i motivet och sedan anpassa framkallningen efter exponeringen så blir det avsevärt enklare i själva förstoringsarbetet. Dessutom säkerställer du att minimal information försvinner i brus/skuggor eller korn...

Den boken ska jag absolut ta en närmare titt på! Det är ju en mindre vetenskap detta, men det är ju det som gör det lite roligt jämfört med att bara plugga in en USB-kabel från DSLR:en i vanliga fall.
Tack för ditt svar!

/Jonas
 
....Filmkänsligeheten är även satt utifrån kontrasten på negativet, den angivna är satt utifrån en förstoringsapparat med mjukljus ex färghuvud, har man kondesorhuvud vilket ger högre kontrast så ska negativet ha mindre kontrast och då fås mindre känslighet.

Minns jag rätt så var halva känsligheten lagom och tid -30% för kondensor....


//Magnus

Visst påverkar apparatval hur man bör exponera (välja känslighet). Men inte så mycket som ett helt steg (halva känsligheten). I alla fall inte med Tri-X. Man kan köra Tri-X efter samma känslighet oavsett apparattyp. En del andra filmer kan dock behöva mera kompensation, även beroende på motivkontrast. Efkes KB25 och KB50 behöver t.ex ganska olika exponering och framkallningstider beroende på motivkontrast och apparattyp. Även Ilfords HP5 plus behöver detta enligt boken "Mörkrumsteknik för fotografer" av Osvalds/Andersson. Där uppger man ett spann mellan 160 - 500 ISO beroende på apparattyp och motivkontrast. Men Tri-X kan exponeras efter 400 ISO enligt samma bok, utom vid högkontrastmotiv och minus-framkallning för kopiering i kondensorapparat, där man rekommenderar 320 ISO. Sen, om du tänker scanna negativet är det rekommendabelt att inte ha för kontrastrika negativ med för mörka (ljusa på positiv bild) högdagrar. Gäller iofs även vid kopiering i mörkrummet.

För att återgå till ursprungsfrågan: Du kan förlänga tiden lite grand, men inte för mycket. Max 30% tror jag ska funka bra. Man kan också prova att minska agiteringen lite samtidigt, då framkallar det mera i skuggorna än i högdagrarna, vilket gör att kontrasten kompenseras lite grand. Agiterar du normalt per halvminut, prova likadan agitering per minut istället.
 
Senast ändrad:
Jag håller med. 30% är bra.
Jag pressade många Tri-X till 1600 ISO och fördubblade framkallningstiden men det blev alltid väldigt kornigt och nästan helt litografiskt (utan gråskala), men ganska effektfullt.
Jag nästan gråter idag när jag ser resultatet från min 5DM2 vid ISO1600, av lycka alltså... men kemifoto är väldigt kul.
 
Hej !

Jag fyller på litteraturlistan:
( Nåt redan nämt )

Avancerad svartvitteknik 1
Lars Källberg
-- Avancerad bok. ( denna finns nog även i "light" version )

Landskapsfotograferiing
Per Lundqvist
-- unigefär samma innehåll, men lite mer lättillgänglig


Några tidigare favoriter:
I Mörkrummet del 1 / 2
Fotolitteratur
Fyra förläggare (Aktuell fotografi)
-- "Hemmahos" reportage om / från ett antal kända fotografer
om deras bildskapande, hur de går till väga, och handgripligt dvs
tider framkallre, skuggning osv



//Magnus
 
Jag håller med. 30% är bra.
Jag pressade många Tri-X till 1600 ISO och fördubblade framkallningstiden men det blev alltid väldigt kornigt och nästan helt litografiskt (utan gråskala), men ganska effektfullt.
Jag nästan gråter idag när jag ser resultatet från min 5DM2 vid ISO1600, av lycka alltså... men kemifoto är väldigt kul.

Då har du nog haft en dålig framkallare eller gammal film.. När jag pressat Tri-x till 1600 har kornet knappt påverkats och bara lite högre kontrast... men det var iofs några år sen..
 
Hej igen!
Nu har jag kommit i gång på allvar med framkallandet hemma och jag har hunnit med rätt många rullar som alla ser bra ut och blir bättre och bättre! :)
Nu har jag också provat det här med att pressa en tri-x 400 till 800 och jag tycker det ser rätt okej ut med korn och allt.
Den är rätt och slätt framkallad i D76 1:1 i runt 12 minuter.

http://farm3.static.flickr.com/2751/4274365716_8fe7dbcf58_o.jpg
Här är ett utsnitt för att se kornen bättre.

Nästa blir väl att se hur det ser ut med iso 1600. Testerna fortsätter...

/Jonas
 

Bilagor

  • elin_800_400.jpg
    elin_800_400.jpg
    52.4 KB · Visningar: 331
Hej

Kul att du har kommit igång med "riktig" foto... Vill dock lägga mig i lite grand vad gäller pressning. Förläng framkallningstiden 15% per steg som du pressat. Sen tycker jag den bilden du visar är för grå. Om du förkortar belysningstiden och ökar kontrasten med högre filter. Alltså 4 istället för 3 tex. Lycka till

L-E
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar