Annons

Snö.. infallande ljus & exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

snö ger ju felexponerade bilder. Detta eftersom mätaren ju är kalibrerad för 18% grått. Detta innebär att mät på snö och överexponera med 2 steg ger ungefärligen rätt exponering. Alternativt kan man mäta i handen och exponera efter denna avläsning. Nu till min gamla fundering.. varför har man inte försett kamerorna med en möjlighet att mäta infallande ljus? Obegripligt tycker jag. Vore perfekt om man kunde få kameran att bracketera mellan avläst värde och referensvärde av infallande ljus. Givetvis måste man lära sig att använda funktionen då ju ljusförhållandet vid motivet och platsen för fotografering kan skilja sig åt men detta är ju en relativt enkel fråga. Det känns ju något knepigt när man står med sin fina systemkamera och mäter i handflatan... förresten, fixar F5 detta med sin RGB sensor? dvs förstår F5 att snön är vit eller luras även denna?

Mvh
Johan
 
Har fotat en del under "vita omständigheter" och tycker nog att F5an exponerat de flesta dia bilderna riktigt bra.
 
Visst skulle man kunna utrusta en kamera med en mätare för infallande ljus. Fast skulle det inte se fånigt ut med en vit plastkopp (diffusor) på kameran? Då är nog en handhållen mätare bättre.

Det ideala vore en handhållen mätare med trådlös överföring av EV-talet till kameran. Det skulle ju funka bra ihop med kamerans olika automatiklägen, program-, tids-, osv.

Min handflata ligger +1 steg över gråkortet. Är du sotare, Johan? ;)
 
Det finns faktiskt, Hasselblads mätarprisman PME45 och PME 90 har mätning av infallande ljus (liten vit plastknopp ovanpå).
 
Med dagens avancerade kameror tycker jag det är konstigt att man inte har lyckas få kameran att lista ut att det är snö. En tempgivare tillsammans med exponeringsmätaren borde kunna göra mer eller mindre kvalificerade gissningar och kompencera därefter.

/Maverick
 
Jag körde med min EOS 1 i Sälen för ett tag sedan.. +1 steg blev perfekt. 2 hade blivit för mycket. "Min" snö blev kritvit! Hade mycket väl kunnatänka mig e vit plastkåpa på EOS1! Allt för bekvämlighetens skull! Varför skall man ha en snygg kamera?
 
Hej

designfrågan kan säkert lösas. Vore perfekt att ha möjligheten. Visste väl det att svenska Hasselblad hade förstått behovet - så fel ute är jag ju ej :D

Mvh
Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.