Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snälla kan någon förklara vad jag gör för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefanicki

Medlem
Jag har en D7000 och ett makroobjektiv Sigma 105mm f/2.8 EX Macro. Jag har läst igenom hela internet om hur man fotar vattendroppar. Jag har provat massa inställningar, men kameran vill oftast inte ta fotot och den fångar inte droppen överhuvudtaget. Vad gör jag för fel?

Använd AF med en punkt för att göra en grovfokusering, får du ett pip OK från AF så kan du därefter finjustera fokus själv med objektivet, du kan så gott som aldrig få fokus inne i droppen med AF. Jag brukar också använda fokuslåsningen med tummen och då kan jag ta en serie kort utan att behöva få ett accept från kameran varje gång. Tumknappen, beroende på inställning fungerr bra till just makro

Nu har jag testat mig fram i flera timmar. Jag tyckte det blev lika bra/dåliga bilder med mitt ickemakro objektiv. Sen förstår jag inte riktigt om jag har inställt på manuellt på program men ändå autofokus så blir det bättre än att jag har manuellt program och manuell fokus?

Det låter intressant det du sa, men kan du förklara lite närmare hur jag gör?

Nu när jag ska titta på bilderna har kameran sparat de i NEf filer. Varför sparar kameran helt plötsligt i NEFfiler? Den har bytt under dagen?

.NEF är så kallade raw-filer. Du har förmodligen (avsiktligt eller ej) ställt om kamerainställningarna så att du fotar i RAW

Vill du ställa tillbaka till JPEG gör du det i inställningar för bildkvalitét. Annars får du ladda hem någon slags raw-konverterare, alternativt installera det program du förmodligen fick med kameran vid köpet.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Jag har en D7000 och ett makroobjektiv Sigma 105mm f/2.8 EX Macro. Jag har läst igenom hela internet om hur man fotar vattendroppar. Jag har provat massa inställningar, men kameran vill oftast inte ta fotot och den fångar inte droppen överhuvudtaget. Vad gör jag för fel?

Anledningen till att din kamera inte vill ta foto är att den först vill få en bekräftelse på att din autofokus hittat rätt innan den tillåter kameran att trycka av. Det kommer du runt genom att ändra fokuseringsinställningarna a1 och a2 enligt sidan 208 i din manual.

a1/a2: Ändra från "fokus" till "Release"

Nu kommer din kamera att ta foto så fort du trycker ned avtryckaren oavsett om ditt motiv är i fokus eller ej ;)

Om du är van vid att sätta fokus med halvtryck, kan det vara idé att spara de olika sätten att fokusera på U1 resp. U2.

Anledningen till att din kamera inte vill ta foto är att den först vill få en bekräftelse på att din autofokus hittat rätt innan den tillåter kameran att trycka av. Det kommer du runt genom att ändra fokuseringsinställningarna a1 och a2 enligt sidan 208 i din manual.

a1/a2: Ändra från "fokus" till "Release"

Nu kommer din kamera att ta foto så fort du trycker ned avtryckaren oavsett om ditt motiv är i fokus eller ej ;)

Om du är van vid att sätta fokus med halvtryck, kan det vara idé att spara de olika sätten att fokusera på U1 resp. U2.

SUPERTACK! Det är ju priiiimmaaaaa!

Nu ändrade jag till AF-S. Men jag fick lite panik när jag läste avsnittet. För att det står i "manuell fokusering": Använd inte AF-objektiv med objektivets fokuslägesväljare på M och kamerans fokuslägesväljare på AF. Om denna försiktighetsåtgärd görs kan det leda till skada på kameran.

Nu har jag min Sigma och det står AF på det objektivet, fast det är inget AFobjektiv? Vad är det som gäller? Kan jag ha manuell inställning på både program och det andra? Det låter som att kameran jobbar fast jag har på manuell, är rädd att förstöra den?

SUPERTACK! Det är ju priiiimmaaaaa!

Nu ändrade jag till AF-S. Men jag fick lite panik när jag läste avsnittet. För att det står i "manuell fokusering": Använd inte AF-objektiv med objektivets fokuslägesväljare på M och kamerans fokuslägesväljare på AF. Om denna försiktighetsåtgärd görs kan det leda till skada på kameran.

Nu har jag min Sigma och det står AF på det objektivet, fast det är inget AFobjektiv? Vad är det som gäller? Kan jag ha manuell inställning på både program och det andra? Det låter som att kameran jobbar fast jag har på manuell, är rädd att förstöra den?

Först blev jag lite förundrad då du skriver att du har ett AF objektiv som inte är ett AF objektiv. Är det ett helmanuellt objektiv som saknar fungerande autofokus?

Det som avses i manualen är att det är bättre att sätta kameran i "manuell fokus" än att göra det enbart på objektivet.

Jag tror din Sigma har slirkoppling mellan AF och M precis som Nikons AF/M läge, har den det så kan du utan risk ställa in fokus manuellt i AF läge, mitt sigma 150 makro fungerar iaf så. Om det fungerar så märker du att det går lätt att vrida fokusringen i AF läge, inget våld!

Sigma 105 Macro har inte slirkoppling för fokuseringsringen, den är hårt kopplad. Du behöver manuellt skjuta ringen framåt eller bakåt för att koppla ur den mekaniska koppling (ringen ska inte snurra när kameran autofokuserar).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar