Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

smutsiga negativ, hur tvätta?

Produkter
(logga in för att koppla)

didg

Medlem
Hallå

Efter fjällvandringen i somras bestämmde vi oss för att inte beställa några pappersbilder utan bara framkallning av negativen. En av oss hade en splitter ny negativscanner som skulle användas för att scanna negativen. Resultatet blev värdelöst, vi trodde det berodde på felaktigt handhavande.

Sen har vi alla haft mycket att göra hela hösten och inte hunnit ordna upp bilderna. När vi tog tag i det nu i helgen blev resultatet fortfarande dåligt. Vid närmare inspektion visar det sig att alla bilderna har gröna små fläckar på sig, labbet har antagligen inte sköljt ordentligt. Vad kan man göra åt det? Det är ju ett halvår sedan, går negativen att rädda?

/Mats

didg skrev:
Hallå

Efter fjällvandringen i somras bestämmde vi oss för att inte beställa några pappersbilder utan bara framkallning av negativen
Var det så smart? Det går ju att få framkallning+bilder för en femtilapp rullen...
Har man tagit flera rullar och ska scanna av allt och dessutom skriva ut ett antal, har man att göra ett tag. Det är ganska mycket jobb.
Jag anser att scanning är en något man tar till när man vill göra något mer med bilden än att bara visa kort för tjocka släkten.
Att scanna är en hobby som tar tid och kräver mycket kärlek och omsorg :D
Vad gäller negativen så är det nog svårt att göra något annat än att försöka skölja om dem. Försök med en liten remsa. Skölj i 20-gradigt rinnande vatten 10 minuter, torka och se.

När det gäller saker som fastnat på negativen har jag fått tipset att blöta upp dem ordentligt, ett dygn eller så. Har haft problem med s/v negativ som dragit åt sig damm under torkning.

MattiasL skrev:
När det gäller saker som fastnat på negativen har jag fått tipset att blöta upp dem ordentligt, ett dygn eller så. Har haft problem med s/v negativ som dragit åt sig damm under torkning.

Blir inte negativen väldigt ömtåliga av att ligga i blöt så länge? Någon som testat? Har själv problem med fläckar på negativ från några äldre rullar (framkallade av välkänt labb dessutom.) Har testat skölja om, bara blöta några minuter med vätmedel mm men får dem inte kopieringsdugliga på de sätten. Jättetacksam för alla tips.

Om kunder kommer in med fläckiga neg så brukar jag låta de ligga i fingervarm vatten nån minut och sedan gnida lite lätt mellan fingrarna.
Sen är det bara att låta de torka på lägsta effekt med hårtorken. Håll en bit ifrån så det inte blir för varmt bara.

Detta har jag bara provat på färgneg så svartvitt kan jag inte svara på hur man kan gå tillväga med.

Tror jag fick väck smutset på s/v C41 när jag lade det i 45gradigt vatten med vätmedel och tvättade försiktigt med filmsvamp efter någon minut. Hängde dem sedan på tork som vanligt. Kanske ett riskabelt sätt för varma temperaturer gör väl emulisionen känsligare? Iaf funkade det nog men det är inget jag kommer att ta till för småfläckar i framtiden, bara i riktiga krisfall.

Hej.
Vätmedel ska funka bra ( i alla fall på dia) tvätta lite nätt med en bomullstuss eller likn och torka med hårtork eller låt lufttorka.

Det funkade i alla fall för mej när jag hade suttit och monterat dior samtidigt som jag drack kaffe. Kaffet det spillde jag naturligtvis ut över diorna. Förtvivlat drog jag med mej diorna till labbet och efter deras vätmedelstvätt och tork så var dom som nya igen.

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar