Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

smuts i kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

...........

Aktiv medlem
Hejsan, då jag plockar bort objektivet å kikar in i kameran så har jag 2 små svarta korn inne i sökaren, kan inte med blotta ögat se vart dom sitter,, Är de nått som påverkar bilden, och vart tror ni ? att de är dessa små fläckar sitter fast, spegeln ser då absolut ren ut. kameran är en minolta 800 si, är de nått man kan lämna in och få ren gjort ? hälsningar Anna.

Jag tror inte att det är något problem? Ibland så fastnar det lite smuts på okular och spegel men det påverkar inte bilden eftersom spegeln fälls upp när du tar bilden.

Har du provat med ett annat objektiv? Försvinner smutsen då så sitter det i objektivet och inte på kameran. Annars tag en testrulle och framkalla, ser du dist. eller prickar då så får du ju lämna in systemet. Det kan vara bra att lämna in kameran för rengörning lite då och då för optimal prestanda, det gör proffsen.

Som de andra skrev kan du säkert vara lugn!

Smuts som syns genom sökaren sitter någonstans mellan första sökarglaset och spegeln. Dvs. inget som inverkar på negativet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar