Annons

Smörja stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Ancon

Ny medlem
Har precis rengjort mitt stativ, men när jag skulle sätta ihop det igen så slog det mig att det kan nog vara bra att smörja gängorna. Men eftersom det både är aluminium och metall som kommer komma i kontakt med smörjmedlet fungerar inte vilken olja som helst.
Så vad skulle ni rekommendera för smörjmedel till gängorna på stativbenen?

Har precis rengjort mitt stativ, men när jag skulle sätta ihop det igen så slog det mig att det kan nog vara bra att smörja gängorna. Men eftersom det både är aluminium och metall som kommer komma i kontakt med smörjmedlet fungerar inte vilken olja som helst.
Så vad skulle ni rekommendera för smörjmedel till gängorna på stativbenen?

Åtminstone Gitzo har en utförlig beskrivning på nätet (någonstans) hur man tar isär, rengör, återfettar och sätter ihop stativet efter t.ex en dag på stranden.

Jag tror att man ska hålla sej borta från molybdensulfidfett, det är ett fantastiskt smörjmedel förvisso, men om det läcker ut så svärtar det ner och ger fula fläckar.
Silikonfett ska undvikas, orsakar problem om det hamnar på fel ställe och är svårt att avlägsna..
Min rekommendation är vaselin som fett och WD40 eller låsolja med teflon som olja. Sparsamhet är en dygd även i de här sammanhangen, torka av om det blir för mycket pålagt.

Jag tror att man ska hålla sej borta från molybdensulfidfett, det är ett fantastiskt smörjmedel förvisso, men om det läcker ut så svärtar det ner och ger fula fläckar.
Silikonfett ska undvikas, orsakar problem om det hamnar på fel ställe och är svårt att avlägsna..
Min rekommendation är vaselin som fett och WD40 eller låsolja med teflon som olja. Sparsamhet är en dygd även i de här sammanhangen, torka av om det blir för mycket pålagt.

Vaselin har en smältpunkt på 37 grader så det hade inte jag velat ha. MoS2, dvs moldybdenfett är det jag läst rekommenderas pga dess egenskaper. Smörjes varsamt och överflödet tas bort direkt. Ska inte synas egentligen.

Det är inte särskilt kritiskt vilket smörjmedel man använder, bara man ser till att inte lägga på för mycket. Man bör så klart också välja något som inte stelnar och i stället blir som klister.

Men det går alltså bra med smör, stearin, skidvalla, och en himla massa andra saker, bara man ser till att det inte lägger sig där man inte vill ha det. Vi undviker en del smörjmedel för att de kladdar, färgar och smutsar ner, exempelvis grafit. Också PTFE har den olägenheten, men det syns vanligen inte när det har flagat eller dammat. Däremot är dammet väldigt olämpligt att få på sensorn.

Men som sagt, det är inte kritiskt vad du smörjer med, bara du ser till att det inte kommer utanför.

Skulle påstå att visst är det viktigt. Som du påpekar så finns det flera paramtrar, ex klistrihet.
Men bästa glidet vinner och känns bäst. Det ska inte smälta eller stelna och därför kan man inte ta vad som helst. Det funkar så klart bra där man smärjer det, men ska man ut så ska det ju hålla för väder och vind och temperaturväxlingar. Och som sagt, ska kännas att det "flyter" på bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar