Annons

slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

yracer

Medlem
hej
har precis hämtat ut min nya d4 igår så idag va jag och fota motocross inomhus, fick problem med att hur långa slutartider jag än använde så fick jag inte rörelse oskärpa på hjulen (använde blixt sb 910).
Har fotat med min d300s och sb 900 innan och fått den oskärpa jag är ute efter på slutartider runt 200.
handlar det om inställningarna på blixten eller kameran??

Med blixten som ljuskälla så är det blixtens lystid som ger exponeringstiden oavsett vad du ställer in för slutartid om det är blixten som är den dominerande ljuskällan.
Blixtens lystid varierar med dess uteffekt och är som regel kortare än ca 1/1000 s. Studioblixtar kan dock ha en längre lystid.

hej
har precis hämtat ut min nya d4 igår så idag va jag och fota motocross inomhus, fick problem med att hur långa slutartider jag än använde så fick jag inte rörelse oskärpa på hjulen (använde blixt sb 910).
Har fotat med min d300s och sb 900 innan och fått den oskärpa jag är ute efter på slutartider runt 200.
handlar det om inställningarna på blixten eller kameran??

Spontant tycker jag det låter som olika blixtinställningar. Har du någon aning om vad din SB-910 var inställd på, resp. vad du brukade ha din SB-900 på? Du kanske använde balanseringsläge (BL) tidigare.

Sedan förstår jag inte att du inte kunde få rörelseoskärpa oavsett vilka slutartider du valde. Hur långa slutartider provade du och vad hade du för inställningar i övrigt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar