Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

u66lan

Aktiv medlem
När jag kör på M-läget på min E-500 och kör med blixt, så kan jag sätta på vilken bländare som jag vill, men, jag kan inte vilja vilken slutartid som helst. Maxslutarn med blixt ligger på 1/160, varför är det så? Blixten är till för att frysa bilden, men med en slutartid på 1/160 så kan man ändå darra på handen. Min fråga är alltså varför kan man inte ställa in slutartiden på t.ex. 1/500 när man använder blixt, har jag missat något?

Vid kortare tider är inte hela slutaren öppen under exponeringen, istället exponeras sensorn av en "svepande öppning" i slutaren.

Blixten lyser inte under hela exponeringstiden utan bara en ytterst kort tid. Om då inte hela sensorn får ta emot ljus under den tid blixten lyser så blir det ju bara en remsa av bilden som blir exponerad.

Om det är mörkt (alltså så att du skulle behöva ca 1/30 sek för att fotografera utan blixt) får du inte skakningsoskärpa. Då är det ju blixtens korta ljusstöt som står för hela den verkliga exponeringstiden.

Om det är ljust kan det vara praktiskt att kunna använda längre tider. Det går t ex på äldre kameror med centralslutare i objektivet, eller på en del digitalare som har en hybridslutare som delvis jobbar med sensorn istället för ridån. De flesta kamerafabrikat har också blixtar med ett pulsläge som med reducerad effekt kan lysa konstant under hela exponeringen. Det är dock i regel en manuell process.

Jim menar naturligtvis KORTARE slutartider då det är ljust (och man vill ha blixt som hjälp). En sådan brukar visas med en större siffra (eftersom det är bråkdel av en sekund), men för undvikande av missförstånd, så kan man naturligtvis använda längre slutartider än en 160-del.

Förvirrande om blixtsync: 1/160, 1/180 eller 1/320 sec

Wrotniak har en alldeles utmärkt sida med mycket teknisk och praktisk information om bl.a. E-500.

Så här skriver han om blixtsynken på 1/160 s; Men han har också visat att i manuellt läge, så går det att få med hela blixten på bild utan skuggning, även på tider ner emot 1/320 s.

1/180 s is applicable to the regular, single-burst flash with dedicated units (including the built-in flash); with non-dedicated flashes, full frame coverage is achieved up to speeds of 1/320 s (the camera has to be, obviously, in the manual mode). The manual is wrong, stating that only times speeds up to 1/180 s are possible, see the proof at the left.
With a dedicated flash only shutter speeds up to 1/160 s can be set by hand; this limit can be lowered in 1/3 EV steps down to 1/60 s.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar