Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Är väl en välkänd historia för Er experter men jag önskar upplysning om vilken slutartid som är den snabbaste där "förridån" har lämnat sensorn innan "slutridån" börjar stänga igen på en 5D2?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så är det nog, borde tänkt på det.Bör med största sannolikhet vara densamma som snabbast möjliga "synktid" för blixt (dvs utan speciallösningar som "high speed"-lägen på blixten).
Tror att det är 1/200 på 5D mkII.
...
Detta i sin tur innebär att måste jag använda 1/8000 del för att "frysa" ett snabbt objekt borde objektet bli förvridet på bilden. Marginellt men ändå.
...
Glöm bixt i denna diskusion. Jag menar att ett objekt som förflyttar sig så snabbt att det fordras 1/8000 dels sek måste hinna förflytta sig något medan den smala slutarspringan sveper över sensorn eftersom svepet tar så lång tid på sig som 1/200 del sek = 40 gånger den tid som man behöver för att objektet ska se fryst ut på detaljnivå. Springan är alltså vid 1/8000 bar 1/40 del av sensorhöjden/bredden. Jag vet inte i vilken riktning svepet går men jag gissar att det är vertikalt?Inte riktigt säker på vad du menar med att frysa ett snabbt objekt.
Men till att börja med så har de flesta blixtar riktigt korta brinntider.
Inte minst gäller detta professionella studioblixtar.
Förekommer brinntider på t.ex. 1/4000.
Vad det gäller att frysa snabbar rörelser, utan blixt.
Så funkar det t.ex. helt ok med en slutartid på 1/800 på elitseriehockey.
Ett antal bilder med den slutartiden finns här:
http://blogg.photo-it.net/
Där krokade Du av mig.Hmm. Det fanns en övergångsperiod när kameror hade två olika synk-tider.
FP-synk. Ofta 1/60 s
X-synk. Ofta 1/125 s.
Men det innebär ju knappast att ridån gick olika fort i de olika lägena
Petter ...