ANNONS
Annons

Skulle vilja ha lite info om 2 gamla kameror...

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen fått två st gamla kameror.
Den ena från min morfar och den andra från min farfar.

Här kommer bilder på den ena:
Lägg märke till luckan på baksidan som verkar vara till för att "repa" filmen med den lilla medföljande "rep-stickan" som sitter fast på baksidan med snyggt mönster.

Även bländarvärdena är ganska så roliga :)
Keep it simple!
Farfar sade att denna kamera borde vara från 1930-talet.

Vad för film ska jag använda i denna?
Farfar sade något om 6x4?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Och här kommer bilder på den andra.
Vad jag slås av med denna kamera är att den har använts flitigt under sina yngre dagar, och är fortfarande i 100%-igt bra skick. Visst, morfar var och är pedant, men man märker hur välbyggda dessa gamla kameror är!
Riktigt skön känsla när man "skjuter" av en bild med avtryckaren som sitter framme vid linsen.

Denna kamera ska ga 6x9 film, så jag tänkte ladda den med vanlig 6x6 120 film och se vad den presterar. Kommer upp bilder i denna tråd senare.

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

26.jpg

27.jpg

28.jpg

Vore kul om någon hade lite mer info om dessa modeller! Finns det något värde i dem?

Mvh Patrik

Senast ändrad:
Melker Humala skrev:
Hittade denna länk när jag googlade:

http://licm.org.uk/livingImage/VPK1920.html

det verkar vara ett mycket tidigt "databack" inbyggt. Svincoolt med sådana gamla lösningar :)

Synd bara att det inte finns autographic-film längre, men kameran bör kunna använda "vanlig" 127-film, som finns att köpa från Photax.

Den i länken ovan har Rapid Rectilinear-objektiv, men jag tror att Patriks kamera har ett enklare objektiv, troligen en akromat.

pwrdesign skrev:
Denna kamera ska ga 6x9 film, så jag tänkte ladda den med vanlig 6x6 120 film och se vad den presterar. Kommer upp bilder i denna tråd senare.

För att krångla till det lite med äldre termer:

6x9-film = B2 = 120-film. Ger åtta 6x9-bilder på en rulle (eller tolv 6x6-bilder).

6x6-film = B1 = 117-film. Ger sex 6x6-bilder på en rulle (eller fyra 6x9). Har inte tillverkats sedan 1949.

Det är bara spolarna som skiljer sig åt mellan 120-film (B2) och 117-film (B1). Från början hade de endast nummer på skyddspappret för specifikt bildformat. Senare började man även trycka numren för de övriga bildformat som kunde användas på 120-film. (6x6, 4,5x6 och 6x9). 6x7, 6x8, 6x12 och andra format kräver dock mekaniskt räkneverk.

Du frågade även om värdet. Dessa kameror är ju enklare amatörkameror som tillverkades i stora upplagor, så värdet är ringa. Men inget klår det sentimentala värdet av grejer som funnits i släkten! :)

Senast ändrad:
pwrdesign skrev:

Du använder 127-film. Tyvärr kan du inte använda skrap-pennan, eftersom autographic-film inte finns längre.

Hittade den här sidan:
http://www.eastman.org/fm/mees/htmlsrc/mE13000637_ful.html

Som jag skrev innan så verkar din kamera ha en tvålinsig akromat, men kameran fanns även med trelinsig anastigmat.

Det finns visst ett trick för att öppna objektivet till 6,8 för att få riktigt softade bilder:
http://www.cosmonet.org/camera/vestan_e.htm

Hej Patrik!

Tack för dina svar!

Jag var och köpte en vanlig svartvit 400iso 120-film, som jag laddade den stora kameran (nettar'en) med. Har tagit halva rullen :)
Ska ta resten idag, så får vi se vad det blir hehe

Tror ärlgt talat att jag låter den lilla kameran förbli ett samlarföremål för min del :)
Har just nu 4 kameror igång med film, börjar bli lite för många...

Mvh P

Kul med sådana här trådar. Gamla kameror är alltid fascinerande och när kunskapskällor som t.ex J.Patric sprider ljus över fotosidan är det extra roligt att läsa.

Lovade lite bilder :)

Här kommer några bilder tagna i helgen med Nettar'en!

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=135940

Har en liten fråga ang linjerna....
Antar att dom kommer ifrån de två rullar som filmen rullar mot. Jag har gjort så att jag trätt in filmen under dessa rullar på båda sidorna innan dom går in till rullen. Ska man göra så eller ska filmen ligga fritt?

MvH P

pwrdesign skrev:
Hej!

Jag har nyligen fått två st gamla kameror.
Den ena från min morfar och den andra från min farfar.

Här kommer bilder på den ena:
Lägg märke till luckan på baksidan som verkar vara till för att "repa" filmen med den lilla medföljande "rep-stickan" som sitter fast på baksidan med snyggt mönster.

Även bländarvärdena är ganska så roliga :)
Keep it simple!
Farfar sade att denna kamera borde vara från 1930-talet.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Och här kommer bilder på den andra.
Vad jag slås av med denna kamera är att den har använts flitigt under sina yngre dagar, och är fortfarande i 100%-igt bra skick. Visst, morfar var och är pedant, men man märker hur välbyggda dessa gamla kameror är!
Riktigt skön känsla när man "skjuter" av en bild med avtryckaren som sitter framme vid linsen.

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

26.jpg

27.jpg

28.jpg

Vore kul om någon hade lite mer info om dessa modeller! Finns det något värde i dem?

Mvh Patrik

Värde!?
Kolla med Erik på LP-foto....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar