pwrdesign
Aktiv medlem
Hej!
Jag har nyligen fått två st gamla kameror.
Den ena från min morfar och den andra från min farfar.
Här kommer bilder på den ena:
Lägg märke till luckan på baksidan som verkar vara till för att "repa" filmen med den lilla medföljande "rep-stickan" som sitter fast på baksidan med snyggt mönster.
Även bländarvärdena är ganska så roliga
Keep it simple!
Farfar sade att denna kamera borde vara från 1930-talet.
Vad för film ska jag använda i denna?
Farfar sade något om 6x4?
Och här kommer bilder på den andra.
Vad jag slås av med denna kamera är att den har använts flitigt under sina yngre dagar, och är fortfarande i 100%-igt bra skick. Visst, morfar var och är pedant, men man märker hur välbyggda dessa gamla kameror är!
Riktigt skön känsla när man "skjuter" av en bild med avtryckaren som sitter framme vid linsen.
Denna kamera ska ga 6x9 film, så jag tänkte ladda den med vanlig 6x6 120 film och se vad den presterar. Kommer upp bilder i denna tråd senare.
Vore kul om någon hade lite mer info om dessa modeller! Finns det något värde i dem?
Mvh Patrik
Jag har nyligen fått två st gamla kameror.
Den ena från min morfar och den andra från min farfar.
Här kommer bilder på den ena:
Lägg märke till luckan på baksidan som verkar vara till för att "repa" filmen med den lilla medföljande "rep-stickan" som sitter fast på baksidan med snyggt mönster.
Även bländarvärdena är ganska så roliga
Keep it simple!
Farfar sade att denna kamera borde vara från 1930-talet.
Vad för film ska jag använda i denna?
Farfar sade något om 6x4?
Och här kommer bilder på den andra.
Vad jag slås av med denna kamera är att den har använts flitigt under sina yngre dagar, och är fortfarande i 100%-igt bra skick. Visst, morfar var och är pedant, men man märker hur välbyggda dessa gamla kameror är!
Riktigt skön känsla när man "skjuter" av en bild med avtryckaren som sitter framme vid linsen.
Denna kamera ska ga 6x9 film, så jag tänkte ladda den med vanlig 6x6 120 film och se vad den presterar. Kommer upp bilder i denna tråd senare.
Vore kul om någon hade lite mer info om dessa modeller! Finns det något värde i dem?
Mvh Patrik
Senast ändrad: