Annons

Skulle ett objektiv med mera vidvinkel förbättra denna bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Skulle ett objektiv med mera vidvinkel och göra den här bilden bättre, om fotografen samtidigt tog ett par steg fram? Jag skulle vilja komma närmre tjejen utan att tappa miljön. Tips? Är det någon som har en lämplig bild att ladda upp för att illustrera det ena eller det andra?

Bilagor

• 138_3844bj.jpg
    138_3844bj.jpg
    53.2 KB · Visningar: 748
Nej, mer vidvinkel är nog inte nödvändigt.

Jag tror du skulle kunna gå närmare utan att förlora miljökänslan. Ofta räcker det att bara delar av miljön finns med i bild för att det ska ge rätt stämning.
En annan variant är att låta tjejen ta ett par steg fram mot kameran, hon måste ju inte stå alldeles intill väggen. Och hela tjejen behöver inte synas på bilden, skor och ben kanske kan undvaras.

Att fota porträtt med vidvinkel kan få ganska "dråpliga" konsekvenser. Modellens näsa blir överdrivet stor och öronen förkrympta, på bilden alltså, inte i verkligheten :)

Strunta i tekniken. Fota tjejen på det avstånd du vill ha henne. Antingen flyttar du dig, eller så flyttar hon sig.

Krångligare är det inte.

Gå ner lite i fototillfället å flytta henne lite närmre, sedan kan du kapa lite i vänstra kanten tycker jag.

Andreas_H skrev:
Skulle ett objektiv med mera vidvinkel och göra den här bilden bättre, om fotografen samtidigt tog ett par steg fram? Jag skulle vilja komma närmre tjejen utan att tappa miljön. Tips? Är det någon som har en lämplig bild att ladda upp för att illustrera det ena eller det andra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar