ANNONS
Annons

Skugga i bildens nederkant

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrikaj

Medlem
Har en Sony A200 med originalobjektivet på. Har fungerat bra hittills, men nu har det börjat komma en liten, oval skugga i nederkanten av många bilder. Vad beror detta på? Är det något fel lr bara smuts? Vågar inte riktigt peta runt i kamerahuset :)

Är det när du använder den inbyggba blixten? Då kan det vara objektivet som skuggar. Kan eventuellt fungera om du tar av motljusskyddet.

Är det när du använder den inbyggba blixten? Då kan det vara objektivet som skuggar. Kan eventuellt fungera om du tar av motljusskyddet.

Ja, precis. Testade att ta av motljusskyddet och märkte inte av någon skugga nu iaf, så mkt möjligt att det är problemet. Hur påverkas bilderna av att foto utan detta inomhus? Är nybörjare :)

Sådant syns inte dagtid utomhus då dagstljuset är så starkt.. å detta syns enbart inomhus där man då inte bör ha det på pga av just saker som detta tex.....

Tips är att du vänder motljusskyddet bakofram.. Då tror jag det inte syns om du vill ha det alltid på din optik till hands.... prova så ser du...

Mvh
Tobbe.

Använder du blixt och ligger på de vidaste delarna av objektivet så kan objektivet skugga. Då gäller det att zooma in eller använda extern blixt.

Ja "felet" är detsamma. Blixten skuggas av optiken därför kitoptiken är ganska lång och hamnar därför så att den skuggar tydligen....

Men när du tar bort motljusskyddet.. Blev inte skuggningen mindre då?

Verkar vara olika. När jag testade utan skyddet nu syntes inte skuggan, men förut blev det ungefär likadana skuggor båda gångerna

Beror nog på att du använt olika brännvidd? Vet inte vad du har för objektiv men gissar ett normalzoom. Ju mer vidvinkel du ställer det på, ju större chans/risk att det område på motivet där inbyggda blixten skuggats av objektiv syns i bild. Med motljusskyddet borde det synas snabbare.

Beror nog på att du använt olika brännvidd? Vet inte vad du har för objektiv men gissar ett normalzoom. Ju mer vidvinkel du ställer det på, ju större chans/risk att det område på motivet där inbyggda blixten skuggats av objektiv syns i bild. Med motljusskyddet borde det synas snabbare.

Ja, jag har ett 18-70mm objektiv så det låter som det kan stämma.

Jag hade motsvarande problem och det visade sig vara fel i optiken. Jag hade tidigare tappat kameran i backen. Det mörka partiet uppstod för egen del endast vid korta brännvidder och uppstod från och till.
Det fick bli service på kameran.

I absolut vidaste läget kommer detta lätt som ett "fenomen".. Så zooma ut liiite så är det inget problem..

men helst.. Skaffa en riktig blixt samt bounser om du skall fota mycket med blixt inomhus...... Det gör blixtbilderna till sååå mycket bättre kvalitetsmässigt på alla sätt o vis....

Inbyggda blixten är mer en slags nödlösning enbart på en Systemkamera.. Bra att ha,, men solklart inget som ger kameran rättvisa ifråga om kvalitet...

Om föremålet man fotar är närmare än 100 cm så blir det skugga med kitobjektivet.
Så tänk på avståndet på föremålet du tar med blixt. Står mer om detta i manualen.

Om föremålet man fotar är närmare än 100 cm så blir det skugga med kitobjektivet.
Så tänk på avståndet på föremålet du tar med blixt. Står mer om detta i manualen.

Okej, får hoppas att det är något sånt så det inte är fel på kameran i sig. Har bara bläddrat igenom manualen så får läsa igenom den :)

Vill du övertyga dig så ställ kameran i Av, öppna bländaren helt (lägst F-värde). Ta bilder från samma position med minsta brännvidd, och öka i små steg. Du borde då se hur skuggan försvinner/blir mindre och mindre för varje bild, och därmed bli övertygad. En extern blixt är bra grejjer det, även Sony har säkert fina varianter.

Om nu inte Bossiemans rad övertygade dig :eek:)

Objektivskuggor, slagskuggor och röda ögon är ju ett genomgående problem med inbyggda blixtar. Ett sätt att komma runt alla dessa problem när jag inte orkar släpa med den externa klumpen är att ta ett vitt papper och hålla det framför blixten i 45 graders vinkel så att ljuset studsar i taket eller en vit vägg. Man kan behöva öka blixtkompensationen något eftersom ljuset går en längre väg till objektet än beräknat. Men det löser de tre eländiga problemen med inbyggda blixtar.

Objektivskuggor, slagskuggor och röda ögon är ju ett genomgående problem med inbyggda blixtar. Ett sätt att komma runt alla dessa problem när jag inte orkar släpa med den externa klumpen är att ta ett vitt papper och hålla det framför blixten i 45 graders vinkel så att ljuset studsar i taket eller en vit vägg. Man kan behöva öka blixtkompensationen något eftersom ljuset går en längre väg till objektet än beräknat. Men det löser de tre eländiga problemen med inbyggda blixtar.

Vitt papper som epa-bouncer är bra. Men f.ö. är det fel, TTL blixtar fixar exponeringen alldeles själv med en provmätning före exponeringen. Den bestämmer sen allt för att de områden som belyses av blixten ska få tillräckligt ljus - och skickar exponeringsinfo till kameran. Ökar man blixtkomp så får du för mycket ljus - precis som om man hade riktat blixten rakt på. Väl?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar