Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivhuvudrengöring - Epson SC-P600

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det händer att jag behöver bry mig om min skrivare ibland och nästan alltid handlar det om svart - denna gång Light Light Black. Det sker nästan alltid när det är torr väderlek och det har vi haft långa perioder denna våren.

Jag är lite tveksam till "Nozzle Clean" i min SC-P600 då jag antar att den processen spiller en massa bläck i onödan av alla de andra färgerna än den jag har problem med. Det är möjligt att deras nyare skrivare är smartare, men det är alltså inte min. Av det skälet börjar jag alltid med att riva av ett par rutor hushållapapper som jag viker tre ggr så de passar mellan skrivarhuvudets gejder och jag lägger den konvexa sidan upp mot skrivarhuvudet. Sedan lägger jag på AJAX Fönsterputs så det blir dyngsurt innan jag frigör skrivhuvudet och drar det fram och tillbaka några gånger innan jag stänger locket och låter AJAX:en dunsta och verka någon timme. Idag gjorde jag det två ggr och den andra gången släppte en hel del färg. Vid uppstart körs sedan alltid en uppstartscykel och efter den funkade allt som det skulle igen vid en Nozzle Check. Detta gör jag alltså för att slippa köra Nozzle Clean upprepade ggr i värsta fall och ödsla en massa bläck i onödan.

Så till min fråga: Varför har det tagit så lång tid innan tillverkarna ens började tänka på smartare rensningsrutiner som bara rensar den färg som inte funkar istället för alla? För fyra fem år snackade Epson om sin nya smarta skrivarteknik Precision Core som kontinuerligt skulle analysera hur skrivhuvudena funkade och automatiskt åtgärda problemen. Den skulle alltså känna av om skrivhuvudet blivit igensatt i enskild färgkanal fattade jag det som. Ni som har de nyare modellerna, har ni koll på om rensningen i era skrivare är smartare än den som finns i gamla P600 och P800?

Jag har, ska också sägas, aldrig haft några större problem med min P600 och färgerna hittills, som jag inte kunnat fixa själv men jag har aldrig varit särskilt imponerad av rensningsfuntionerna och deras bristande träffsäkerhet och notoriska bläckspill. Det känns så korkat att fixa fel med de färger som det inte finns några fel med bara för att rensa ett problem med en enda färg av 8 eller 9, beroende på hur man räknar.
 
Senast ändrad:
Hur frigör man skrivarhuvudet? Är det ett handgrepp eller är det något i menyn?

Jag har sällan problem med min P600 men när jag har det så har jag kört Nozzle Clean och det har funkat bra. Det går ju åt lite bläck men inte alls så mycket som tidigare skrivare jag har haft. Jag är mycket intresserad av att lära mig din metod.
 
I början gjorde jag som du med min P800; försökte spara.
Det blev problematiskt, med många onda tankar mot Epson som följd.
Sedan tyckte min kollega att vi skulle låta skrivaren sköta rengöringen automatiskt. Sedan dess (ett par år) har den rullat på utan konflikter.
Jag har inte märkt någon förhöjd bläckförbrukning.
 
I början gjorde jag som du med min P800; försökte spara.
Det blev problematiskt, med många onda tankar mot Epson som följd.
Sedan tyckte min kollega att vi skulle låta skrivaren sköta rengöringen automatiskt. Sedan dess (ett par år) har den rullat på utan konflikter.
Jag har inte märkt någon förhöjd bläckförbrukning.

Det är bra om ni är nöjda med er metod och att den funkar för er. Jag har dock valt en annan. Jag gillar inte riktigt att ha elektriska apparater på hela tiden utan att jag använder dem.

Vad menar du med "att låta skrivaren sköta rengöringen automatiskt? Menar du att ni har skrivaren påslagen hela tiden då? Jag läste i en annan tråd att någon Canon-skrivaranvändare klagade just på färgåtgången vid skrivarens autorensningar när den stått länge. De lämnade tydligen också detta helt till skrivaren som även i det fallet alltid var påslagen.

När skrivaren sköter detta så gör den det genom att köra rengöringscykler automatiskt. Det jag gör är att printa ut en "Nozzle Check" någon eller några ggr i månaden beroende på användning och det räcker normalt. Det jag är skeptisk till är att skrivaren inte bara rensar de färger som inte printar som de ska utan helt ointelligent spiller ut bläck rakt av från alla färgkanaler till ingen som helst nytta, i de fall alla kanaler utom en faktiskt funkar som de ska, som i mitt aktuella fall.

Det är ytterst sällan jag haft dåliga "nozzle patterns" för mer än en färgkanal åt gången och normalt är det alltid "Photo Black" som möjligen har mest pigment. Jag vet hur jag ska hantera detta vare sig det gäller igensatta ventiler eller skitiga munstycken och det jag vänder mig emot är inte att "nozzle cleans" måste köras automatiskt eller manuellt utan hur maskinerna hanterat detta. Oavsett hur detta sköts så kan vad jag vet ingen rensning ske riktat mot en enda färgkanal och det tycker jag är uselt idag.

Att inget skett med detta under så många år måste ju bero på att användarna inte fattat hur detta sköts av skrivarna och inte klagat särskilt aktivt och att Epson faktiskt får sälja mer bläck. Som jag ser det är det rena medberoendet att vi inte ställer större krav än vi gjort hittills på tillverkarna.
 
Senast ändrad:
Hur frigör man skrivarhuvudet? Är det ett handgrepp eller är det något i menyn?

Jag har sällan problem med min P600 men när jag har det så har jag kört Nozzle Clean och det har funkat bra. Det går ju åt lite bläck men inte alls så mycket som tidigare skrivare jag har haft. Jag är mycket intresserad av att lära mig din metod.

Först öppnar du locket så du kan se huvudet. Sedan tar du tag i skrivarens elkabel. Tryck sedan på startknappen och när du ser att skrivhuvudet flyger ut från sitt viloläge, så rycker du bara ut kabeln. Sedan kan du dra huvudet manuellt som du vill, för då blir det helt frikopplat. Huvudet kopplas in igen när du slår på strömmen igen. Jag brukar ställa det i parkerat läge innan jag slår på strömmen.

Om du kollar längst in efter gejderna mot parkeringsläget när huvudet är frigjort och ute, så ser du också de pads som suger upp överflödigt bläck. Jag brukar passa på att rengöra även dessa med AJAX så att huvudet inte utsätts för onödiga bläckrester.

Under de fem år jag haft min P600 har jag haft två fall av igensättning av patronmunstycken för Photo Black. Även det är enkelt att fixa. Problemet visar sig så att man helt tappar den igensatta färgen, vilket ses vid "nozzle check". Ta bara bort patronen (kasta denna!) och ta fram en vanlig knappnål. Dränk den spetsiga ventilen med AJAX och låt verka. Använd sedan nålen för att rensa de fyra pyttesmå hål som finns i ventilen. Sätt sedan dit den nya patronen och ställ huvudet i viloläge och starta som vanligt.

Det är inget konstigt. Jag har aldrig hittills misslyckats med att få igång P600:an med dessa enkla metoder. Jag tror många som varit upprörda över problem med Epson-skrivare (och andra fabrikat också) möjligen bortsett från att alla maskiner behöver service för att fungera som de ska över tid. Bläck torkar som bekant och jag är faktiskt förvånad över att vi inte har större problem än vi har idag med våra skrivare. De flesta har insett att deras bilar behöver servas och det visste de redan innan verkstäderna tvingade på dem service. Ingen tvingar på folk skrivarservice på liknande sätt som med bilarna och resultatet av det är kanske inte alltid så lyckat.
 
Senast ändrad:
Skönt att inte köra Epson längre. Fick rycka sladden på min första skrivare som skrev a3 sedan på 7800 och 7900.
Stefan Olsson tipsade om att använda en luftfuktare men det funkade sådär. Nu har jag kört Canon pro 1000 i 3år o aldrig fått en enda rand inte ett igensatt munstycke. Funkar hur bra som helst o man slipper frigöra skrivhuvet,använda fönsterputs o leka tekniker med nålar.
När ska epson lära sig göra skrivare som inte geggar igen?
Dessutom pajar skiten kostar det skjortan att få någon hjälp, med flera av Canon skrivare kan du köpa en nytt skrivhuvud för vettiga pengar o byter det själv.
Nu när Canon kommit ifatt sedan länge i utskriftskvalitet så finns det ingen som helst anledning att använda epson.
 
Skönt att inte köra Epson längre. Fick rycka sladden på min första skrivare som skrev a3 sedan på 7800 och 7900.
Stefan Olsson tipsade om att använda en luftfuktare men det funkade sådär. Nu har jag kört Canon pro 1000 i 3år o aldrig fått en enda rand inte ett igensatt munstycke. Funkar hur bra som helst o man slipper frigöra skrivhuvet,använda fönsterputs o leka tekniker med nålar.
När ska epson lära sig göra skrivare som inte geggar igen?
Dessutom pajar skiten kostar det skjortan att få någon hjälp, med flera av Canon skrivare kan du köpa en nytt skrivhuvud för vettiga pengar o byter det själv.
Nu när Canon kommit ifatt sedan länge i utskriftskvalitet så finns det ingen som helst anledning att använda epson.

Kanske det men det var ju just Canon-användare som verkligen ondgjorde sig över att de automatiska rengöringscyklerna drog väl mycket bläck för ett tag sedan. Med tanke på att det kostar nästan 3000 spänn med ett bläckbyte idag med de bläckpriser som råder, så tycker jag det har en viss relevans hur bläcket används. Jag ser hellre att det hamnar på bilderna än i spillhanteringen.

Epson har haft en mer avancerad skrivhuvudteknik än Canon och Precision Core har lovat mycket. Det är just därför jag nu lyfter frågan för den tekniken borde kunna göra just det jag efterfrågar, nämligen att automatiskt rensa enbart den färgkanal som verkligen har igensatta munstycken utan att spilla bläck på samtidig rensning av de övriga åtta som det inte är något fel på. Om de fått till det så kan det vara ett argument att uppgradera om man tröttnar på rensningsspillet.

Det finns två olika huvudriktningar kring hur man löser färghanteringen och antingen har man som i R1800 färgpatronerna sittande direkt på det rörliga skrivhuvudet eller så sitter patronerna statiskt någon annanstans och färg matas via skangar till skrivarhuvudet. Om patronerna sitter på huvudet så ökar den rörliga massan i detta och möjlig storlek begränsas, vilket kan vara ett problem. En fördel kan dock vara att man då han ha munstycken inbyggda i patronerna och då byts dessa när man byter patroner vilket kan vara en fördel.

Rent allmänt kan man väl tycka att det skulle kunna vara enklare att byta skrivhuvuden även på Epsonskrivare men det borde också sippra ner att om man inte använder sin skrivare frekvent, så borde man nog faktiskt inte ha någon. Att bläck torkar oavsett tillverkare kan nog ses som en naturlag och det är som bekant både förutsättningen för att kunna få beständiga utskrifter överhuvudtaget och att oanvända skrivare oavsett fabrikat beckar igen om de inte används.
 
Senast ändrad:
Jag har haft min canon skrivare oanvänd upp till 2 månader utan problem. När epson krånglade med ränder gick det åex antal rengöring o testbilder så det gick åt mycket bläck tack vare det.
Dessutom så diffade det bara 30% på priset på bläcket mellan epson storformat skrivare jag hade. Har man det i åtanke att varje patron till den kostade 1500 kr o det var 11 st om jag minns rätt så gick ett komplett bläckbyte på över 15000 kr, samt bläck är färskvara o ska helst förbrukas inom 1 år. Ett komplett bläck byte till canon kostar 6000 kr o det räcker nästan i ett år för mig.

epson har sämre teknik än Canon o är inte alls samma driftsäkerhet. Mängder av kollegor jag känner har lämnat epson. Jag körde epson i massa år o bildkvalitén var det inget fel på, men allt strul hade man gärna varit utan.
 
Jag tror inte alls att Epson skulle ha sämre teknik idag. Det är nog mest yesterdays news. Idag gäller till skillnad från förr PrecisionCore.

Att jag inte använt min skrivare på två månader är mer regel än undantag och jag brukar heller aldrig ha några problem med det normalt, men det innebär inte att det aldrig händer. Jag tycker inte det är särskilt betungande heller att göra rent när det behövs. Numera tar det inte mer än fem minuter praktiskt arbete och sist behövdes inte ens en manuell körning av Nozzle Clean. Jag spiller numera sällan eller aldrig bläck på manuella körningar, eftersom de slösar bläck av alla kulörer till ringa nytta. AJAX-ångning är mycket effektivare och mycket billigare. Få saker löser skrivarfärg effektivare än just AJAX-fönsterputs.

P600 OCH 800 hann inte få den då nya PrecisionCore-teknikens som dagens skrivare bör ha fått. Så vi ska nog inte helt säkert ha synpunkter på Epson idag utifrån hur det fungerat i gamla modeller. Det är fem år sedan PrecisionCore lanserades. Den tekniken ska vara mycket smartare då den alltså är självdiagnosticerande och självkorrigerande när det detekterar ökad viskositet i bläck och tendenser till igensättning upptäckts. Munstyckena ska enligt uppgift numera rensas on the fly där felen upptäcks. Det borde i den bästa av världar göra mycket av egen manuell körrning av nozzle clean obsolet. Sker upptäckt under printning väljs alternativa munstycken och upptäcks det av diagnossystemet så rensas den delen av skrivhuvudet som har problem och inte alla andra också som inte har det, som med de äldre skrivarna. Förmodligen gör väl den rensningen automatiskt vid uppstart inför printning. Det är ju just detta jag tycker vi skulle haft redan i P600

Epson skriver:

NOZZLE VERIFICATION TECHNOLOGY
The revolutionary new Nozzle Verification Technology improves reliability, extends the life of the print head and overall print quality. Piezo crystals eject the ink directly onto the labels, instead of using heating elements, therefore reducing the risk of blocked nozzles. The printer's software can also detect a blocked or even partially blocked nozzle, and initiate a cleaning cycle for the specific area of the print head. In the event of this happening during production a 'self-healing' system will use alternative nozzles to compensate for any blockage.

Även Canon använder ju alternativa munstycken om det av något skäl skulle behövas.

Så de som har de nya skrivarna har nog betydligt färre skäl att själva bry sig om skrivhuvudunderhåll än vi som har äldre skrivare. PrecisionCore kom tyvärr lite tidigare i volymmodellerna WorkForce. SEIKO/Epson lär ju ha investerat miljarder i PrecisionCore och det är den plattformen som nu lär användas i alla deras skrivare från de enklaste Workforce-skrivarna till de största industriella skrivarna man tillverkar. Mycket talar alltså för att helt nya villkor gäller idag.

Med de nya fotoskrivarna (efterföljarna till P600 och P800) behöver inte heller Photoblack och Matteblack switchas för att de delar samma fysiska kanal utan nu har båda bläcken egna kanaler som alla andra färger och maskinen behöver inte längre spola ur kanalerna som förr innan användning. Jag har själv haft ett stopp vid ett sånt byte när jag aktiverade en länge oanvänd Matte Black. Jag kör numera bara matt så det är faktiskt en ickefråga nu även med min P600 :). PrecisionCore bör även ha minskat Epsons bläckrelaterade supportproblem avsevärt. Mycket av det blr vara historia nu.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.