Annons

Skräp i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej,
misstänker att jag fått skräp ine i mitt 18-55 objektiv (det som brukar följa med).
Jag har inte gjort rent sensorn ännu så det kan vara där också. Vilket av alternativen är mest troligt?

Om det är i objektivet, kan jag få bort det? Går de att plocka isär?

Jag har inget annat objektiv att prova med. Samsung 50-200 dröjer likt löningen i början på månaden...

Om det är på sensorn, bör man lämna in kameran eller försöka sig på lite blåsning i kameran.
Med bälg? Munnen?

Undrar även om det spelar roll att ha lite damm på objektivets lins. Verkar vara omöjligt att få bort det helt totalt. Har ett UV-filter men det känns inte som jag får bort allt damm innna jag sätter på det. Varken på filtret eller objektivet...

Har någon några tips på vad jag ska göra? Om jag ska lämna in kameran, kan man göra det vart som helst? Behöver jag skicka den till cyberphoto?
 
Troligast är väl damm på sensorn. Det blåser du bort med en gummituta. Använd INTE munnen.

Skräp på/i objektivet ska vara ganska stort för att synas på en bild har jag för mig.

Lägg upp en exempelbild så vi kan se vad du menar.
 
Du kan även kolla i "ögat" när objektivet inte sitter på. Sitter det skräp i "ögat" så är det inte i objektivet. Vad dock försiktig när du gör det så att sensor osv inte får mer skit eller repor sov

Trodde samma som dig men upptäckte till min stora glädje att det inte var i objektivet utan "ögat"
 
Troligen har du damm på sensorn och inte i linsen. Det har varit uppe diskussioner om repor på linsen och i stort sett påstod de flesta att man inte ser repor trots att de är millimeterstora på frontlinsen. Så jag tippar på damm på sensorn.

Vill bara också påpeka att du absolut inte ska använda munen. Jag gjorde det mot bättre vetande och fick några riktigt snygga stänk på sensorn. Det gick att tvätta bort, men oj så sur jag var då jag klantade mig.

Ta någon bild mot en vit yta med minsta möjliga bländare.
 
Mycket osannolikt att du fått smuts i objektivet som syns. Som redan påpekats så syns enstaka skräp på front eller baklinsen inte (undantaget baklinsen på objektiv som sticker in i kamerahuset väldigt långt, vilket inte är möjligt på SLR pga spegeln, samt frontlinsen på makroobjektiv med skärpan ställd väldigt väldigt nära kameran (skulle tro att endast ett makro inte räcker utan att man måste sätta på en eller annan mellanring också i de flesta fallen. Lägger man fokus på frontlinsen så syns den givetvis :)
 
har provat med ett annat objektiv och det ær samma dær så det ær væl på sensorn. jag har dock lite skræp som syns i søkaren. kanska ligge rpå mattskivan? Det borde væl inte synas på bild men ær det skræp på mattskivan så kan det ju vara på sensorn också.
tycker att det ær lite konstigt eftersom det ær rengøring/skakning på sensorn før att ta bort damm osv. hur lite skakar sensorn? kan dammet blivit "fastbrænnt"?
jag hade inte skakningarna aktiverat i børjan men jag bytte å andra sidan inte objektiv då och jag har inte sett "mærkena" tidigare.

om det ær så att jag har skræp på sensorn, ska jag ge mig på att rengøra den sjælv eller læmna in den?

vart læmnar jag den i så fall? inte behøver jag væl skicka den till cyberphoto?

jag har aldrig rengjort en sensor innan men nån gång måste man væl børja :)?
 
Ser du skräpet skarpt i sökaren så är det på mattskivan, ser du det suddigt i sökaren så är det på spegeln. Syns det på den färdiga bilden så är det på sensorn.

Ta en bild på ett vitt papper med minsta möjliga bländaröppning (högt bländartal, t.ex. 22-32) och överexponera t.ex. ett steg så ser du om du har något skräp på sensorn. Vid små bländare (2,8-5,6) kanske det inte syns alls, eller bara som suddiga fläckar.

För rengöring av spegel, mattskiva eller sensor är det alltid bäst att först testa med ren luft från en blåsa, t.ex. Hamas gummiblås. Om det inte räcker så får man gå på grövre artilleri, eller lämna in den för rengöring.

Pentax anti-damm-skakning är inte någon garanti för att inte få något damm alls. Det är en damm-reducering, precis som de andra märkena som har anti-damm. Ingen kan garantera att allt försvinner, men det blir förmodligen lite bättre än utan anti-damm. Hur mycket bättre varierar från fall till fall.
 
Gör om samma bild men ställ fokus på evighet istället. Är det skit på sensorn vilket det ser ut att vara så blir de skarp istället för suddigt då. En blå himmel brukar ge bättre bild än ett vitt papper btw.
 
Var fokus ligger spelar igen roll eftersom smutsen sitter på sensorn. Det är bländaren som avgör om det blir skarpt eller suddigt.

Stor bländaröppning (lågt bländartal) ger suddigt skräp, kanske så suddigt att det knappt syns.

Liten bländaröppning (högt bländartal) ger skarpt skräp.
 
Tack før lænken.
Finns ingen blå himmel just idag hær i norge dær jag ær. Moln med blå sprickor dock. Har testat lite men det blir samma "oskarpa" prickar som du ser på bilden ovan. Inte helt skarpa nær man zoomar på kameras display blir det.
Men skarpt nog tycker jag.
Sedan Roberts kommentar som jag tycker var en bra førklaring. Dammet kan ju vara lite ludigt vilket då kan gøra att det inet blir knivskarpa prickar.
 
Ja det har du rätt i... jag är knappt vaken. Ett litet tankelapsus eftersom det är vid fokus på evighet som man brukar se skräpet men det beror inte på fokuset utan på att det brukar finnas med en blå himmel och att bländaren då har ett högt tal.
 
Det var så jag upptæckte det. høll på och fotade runt lite allt møjligt och såg det som lite suddigt først så jag rengjorde linsen på fram o baklinsen. det hjælpte inte så jag trodde att det var inne i linsen. skakrengørningen tænkte jag skulle ta bort damm men det verkar inte fungera jæmnt. undrar egentligen hur mycket det varit utan den?

vilket gør att jag funderar på hur mycket, eller snarare lite antidamm funktionen ær værd? det var en ganska bidragande orsak till att jag køpte k10d.
 
Chewbacca skrev:
vilket gør att jag funderar på hur mycket, eller snarare lite antidamm funktionen ær værd? det var en ganska bidragande orsak till att jag køpte k10d.

Den är tyvärr inte 100%ig. Dessbättre är det lätt att blåsa bort dammet själv och kanske inte heller fel att någon gång svabba av sensorn med våt rengöring.
 
ja man får væl vara glad før att det finns før nån nytta lær det ju gøra :)

hoppas jag inte behøver ge mig på våtrengøring av sensorn. har aldrig gjort det men nån gång ska vara den førsta :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.