Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Bekännelse

Jag erkänner. Jag fattar ingenting.
Kan någon förklara vad jag kan lära mig av denna tråd? Mer än att det just nu är ganska ogredigt med fakta och allmänt tyckande i en enda röra.
 
Re: Bekännelse

hornavan skrev:
Jag erkänner. Jag fattar ingenting.
Kan någon förklara vad jag kan lära mig av denna tråd? Mer än att det just nu är ganska ogredigt med fakta och allmänt tyckande i en enda röra.

Frågan är nog mer vad vill du lära dig av den här tråden?
För utbildning hänvisas lämpligen till artiklerna på Fotosidan.
 
Hrrmmm

SM0SBI skrev:
Jag fick hem mina barns skolfotografier och det var en berövelse. De var klart mjuka, skärpeplanet låg i nåvå med örat. Ögon och näsan låg klart utanför fokus. Det var även en stor fläck som inte kan vara annat en smuts på sensorn på samma ställe på båda barnens bilder. Detta påtalade jag för företaget som hade tagit bilderna och de svarade bara nonchalant att om det inte passade så var det bara att skicka tillbaka dessa. ÄR DETTA SERIÖST? Är alla skolfotoföretagen lika usla?

Tittade även på gruppbilden, som var hyfsad uppställd men i bakgrunden var det en bokhyllevägg. Rörigare bakgrund som drar till sig blicken kan man nog inte hitta.

Detta skulle de han nästan 400 kr för.....NEJ tack, jag tar nog mina bilder på barnen själv.

Visst är vi fantastiska här på FS?

Det började med ovanstående inlägg från Pontus, tog en sväng om upphovsrätt för att nu mellanlanda på skatteverkets regler om gåvoskatt.

Ingen ska i alla fall påstå att vi inte är dynamiska här...
 
Re: Re: Que ??

JalleS skrev:
Citat från Skatteverket... "Gåvoskatten är slopad fr.o.m. den 17 december 2004." :)

--jalle

Aha ! verkligen bra Staten, det kan tolkas som ett steg i rätt riktning, nu skall dom bara slopa bensin skatten ocskå.

Har man tur kanske man får kopiera HELA 10 BILDER !!! för eget bruk snart.

Men redan nu så räcker det ju att dela med sig till ALLA 7 #%¤&¤ dvärgar & Snövit.

......För att återgå till ämnet, javisst, i år blev skol fotona skiit igen också, så vi köpte grupp fotografierna.

Funderar bara hur många kopior jag skall kopiera av dessa.....skulle jag verkligen bryr mig om detta?
 

Bilagor

  • 3ff2eeac42c4d.gif
    3ff2eeac42c4d.gif
    10.1 KB · Visningar: 435
INJUREDMOOSE skrev:
Jag fotograferar av mina barns skol foton med Tamron SP90 & d70 sensor, blir kanon bra,fläckar tar man bort i datorn om det behövs. Haft tur att våra foton varit skarpa & utan fläckar

Dom spar dom små korten som vi köper för att kunna byta med kompisar osv. Resten skickar vi tillbaka, kankse är det en intresse konflikt.

Kanske det kan tolkas som dålig stil mot fotograferna, & troligen är det brott mot copyright lagen, Hursomhelst brukar både jag, barnen & frugan föredrar utomhus porträtten med lite upplättnings blixt tagna med någon bra Nikkor optik.

Det där skulle jag inte skriva att jag gör..olagligt!
 
Arne S skrev:
Det är väl tillåtet att fotografera av ett annat foto för enskilt bruk? Eller? Jag kanske missuppfattar dig.

Med tanke på alla tidigare inlägg om upphovrätt som jag nu läst ( inte förrut) så finns det iaf i "mitt " skolfoto företag massa finstilt som vill reglera all typ av kopiering =)


Kanske inte är "olagligt" men men ..
 
De STORA skolfotoföretagen tar fram sina egna program..för att det skall passa deras slutprodukter, märke på kameror, mm mm


Vad gäller kvaliten på skolfoto är ju den ohyggligt varierande. Beror förstås på organisationen och kopieringen/trycket lika mycket som på att ni får en erfaren lugn fotograf till er skola. Jag skulle inte vilja släppa ut en van atelje fotograf bland 200st 10åringar. 14 klasser på en dag. Gruppen ska tas och sedan har du ca 45sek per Elevporträtt.

Förutsättningarna är ofantligt dåliga på skolorna ibland ,för att man ska kunna ta bra bilder så snabbt och enkelt som det ska/är..att göra skolfoto. Vid sådana tillfällen kan en ovan skolfotograf bryta ihop eller sälla sig till mängden som klarar "stressen". "Mitt" företag har bara ca 10nya varje år numera. Av dem faller det alltid bort 4st typ.

Det finns vad jag vet idag bara 2 företag som använder RIKTIGA digitalkameror för yrkes användande.
Någon kämpar på med film Och sedan har du en hel drös med stolpskott som fotograferar med 350d lr liknande..samt några på 20d kvalite.

Kan ju minsta sagt säga att de 2 som kör med d2x eller 1Ds sticker ut i kvalite.

Sedan gör ju inte det att uppställningarna blir bättre eller att barnet just denna dag inte vill vara med på bild, inte vill vara så liten och söt som föräldrarna vill/tror saken enklare..
Verkligheten kan ju vara en annan.

Skolfoto är en jätteorganisation MYCKET därför att det måste vara det.. "Mitt" företag plåta ca 185.000 elever 2005. Det är några stycken det.

Att plåta av en skola är väl inget..1000elver på 4-5dar...Men att göra bilderna, hemskick till varje elev, få betalt och en RÄTT katalog ska vi inte tala om vilket jobb det ligger bakom.

Det kan åxå nämnas för er som inte vet vad skolfoto är idag..Katalogerna är ofta inte någon inkomst källa för företagen idag. + - 0kr

Det är den det är konkurens om. Och det syns..såg nyligen en "katalog" som liknade ett 49:90 häfte från åhlens med RUTIGA ansikten på barnen. fotat med 20D..det är skandal tycker jag..Men oinsatta märker det kanske inte ens, fotoansvarig på skolan ORKAR inte bry sig och byta företag mm

Därför "måste" de få göra porträtt och en gruppbilds kopia för att kunna erbjuda skolorna 200 fria kataloger, arkiv mmmm..

När man kört ett antal år med skol och sportfoto inom samma typ av försäljnings sätt finns det inga regler utan undantag...och en sjö av intryck och omständigheter att ösa ur...men allt handlar om en inställning att VILJA leverera högsta kvalitet, tänka långsiktigt, tänka på kund & satsa pengar...för det handlar till sist om pengar.

Om alla skolfoto företag hade råd att köpa in 40 D2x/ 1DS gjorde de väl det.. hoppas jag..

Skolfotografen ska inte bara vara fotografiska genier..utan också psykologer, barnskötare och ha en EQ på 350 för att hantera alla typer av lärare/föräldrar som är ute i skolvärlden.

Skolfoto är oftast skitkul....men klart man blir trött.....
 
Skolfotokatalogen var bara en kul grej för mig minns jag. När man gick i skolan så kollade man inte in kvalitén på bilderna, man snackade snarare om vilka tjejer som var söta etc.

Jag skulle ha blivit sur om min farsa inte köpte katalogen bara för att han skulle haft tyckt att bilderna var av dålig kvalité.

Har ni tänkt på ungarna?

Personligt tycker jag att folk här på fotosidan har för stora krav. Visst, många är proffs och kan sitt område, men man bör kanske tolerera vissa felvärden?
 
Självklart är det så Rozbeh...eleverna tänker inte så mycket på det...men det är föräldrarna och skolan ibland elevrådet.. som bestämmer om vi ska få jobbet =)...

och det är väldigt tydligt att eleverna tycker/vill att det ska vara en kul grej...det värsta är att det finns krav på denna kula grej från vuxenvärlden och därför måste den vara så där stel och tråkig i upplägget..ofta iaf..märks mest på Högstadier och 1a ringare..


mitt lilla inlägg är ju från en annan vinkel...tydligt!


Vi gör ibland dealen om Grattis skolfotokatalog mot sen fotografering, så att alla kan få en..
 
Euroshots skrev:
Det finns vad jag vet idag bara 2 företag som använder RIKTIGA digitalkameror för yrkes användande.
Någon kämpar på med film Och sedan har du en hel drös med stolpskott som fotograferar med 350d lr liknande..samt några på 20d kvalite.

Kan ju minsta sagt säga att de 2 som kör med d2x eller 1Ds sticker ut i kvalite.

Det här var något med det dummaste jag läst på FS det senaste..
På vilket sätt skulle det inte gå att få bra bilder med en 350D eller 20D? Har du tittat runt här på FS och sett alla bilder som är tagna med dessa kameror? Det finns bilder som vida överstiger det jag sett från skolfotografer vad gäller kvalitet och dessa bilder är tagna med vad du kallar för ORIKTIGA kameror..

Förklara gärna..

/Peter
 
Läste någonstans långt tillbaka att någon skrev om att det var skolan som bestämde vilket företag som skulle anlitas.
När jag jobbade som skolfotograf så var det lika ofta föräldrarföreningen eller skolans elevråd som bestämde vilket företag som skulle anlitas.

När det gäller dom suddiga och dåliga bilderna som tråden startade med så tycker jag verkligen att du ska retunera dom till företaget som står för dom. Hur ska dom annars kunna göra ett bättre jobb nästa gång. Berätta att du är missnöjd med väldigt gärna vill ha nya bilder på dina barn. Om ni är flera som drabbats av samma sak så kan du kanske få till en omfotografering.

När det gäller ägande rätten till bilderna så är det företaget i detta fallet som äger bilderna. Inte fotografen som "bara" är anställd. Med andra ord så kan jag inte ägandemässigt slå mig för bröstet för nån av alla dom tusentals bilder som jag tog när jag jobbade.

Och vad det gäller kopieringen för eget bruk så kan du får göra det, efter det att du har betalat för nyttjanderätten till dom. Dvs efter det att du har betalat dom.
Att hålla på att fotografera av dom innan är bara lågt och barnsligt. I detta fallet drabbar det ett företag som tjänar bra. Men skulle du göra samma sak om du gick till den lokala fotografen? Då skulle du verkligen ta brödet ur munnen på den stackaren.
 
Nu har inte jag läst igenom hela tråden men så här tycker jag om skolfoton... Då jag går i skolan så kollade jag ju på utrustningen han hade när han plåtade, han hade en Canon 20D och ett Sigma 18-125mm objketiv. Till det en massa paraplyer, blixtar mm. Bilderna blev skit! Ingen skärpa, blanka reflexer i pannan...inga bilder köpta. Men då mina föräldrar inte fotar så fixar jag själv självporträtt istället. :D
 
Ojoj. Jobbar alla här på APB eller? Vissa verkar bli argare än när min morsa blev halvt överkörd.

Jag ser det så här; När jag fotat så fort man har fått betalt så är bilderna deras. Dom får göra en miljon kopior av den. Dock bilder som jag har på min hemsida där får folk kopiera dom för eget bruk om dom skriver mitt namn.

En sak jag inte förstår är hur ni vill ha betalt för bilder som ni redan har tagit och någon hade lagt ut i en tidning. Ni har ju redan gjort ert och fått betalt. Så ni säljer egentligen inte själva fotograferingen utan några "exklusiva" kopior som dom sedan bara får ha för sig själv?
 
Wizard skrev:
Det här var något med det dummaste jag läst på FS det senaste..
På vilket sätt skulle det inte gå att få bra bilder med en 350D eller 20D? Har du tittat runt här på FS och sett alla bilder som är tagna med dessa kameror? Det finns bilder som vida överstiger det jag sett från skolfotografer vad gäller kvalitet och dessa bilder är tagna med vad du kallar för ORIKTIGA kameror..

Förklara gärna..

/Peter

Är du insatt i branchen ? Har du sett 500 olika kataloger från olika medier...bla från de kameror jag nämner...

Citat Stenmark " he ingen idé att förklara för nån som inte begrip"

Ta det med ro...
 
Euroshots skrev:
Är du insatt i branchen ? Har du sett 500 olika kataloger från olika medier...bla från de kameror jag nämner...

Citat Stenmark " he ingen idé att förklara för nån som inte begrip"

Ta det med ro...

Jag är norrlänning och begrip int heller hur du kan prata sån skit Daniel. Är bilderna dåliga så beror det inte på kameran. Det borde du veta!?
Dessutom har jag varit yrkesfotograf i snart 40 år.
 
hornavan skrev:
Jag är norrlänning och begrip int heller hur du kan prata sån skit Daniel. Är bilderna dåliga så beror det inte på kameran. Det borde du veta!?
Dessutom har jag varit yrkesfotograf i snart 40 år.

Det verkar inte spela någon roll... =)

Det är inte kameran som tar bilden, gör kompositionen, och det har jag inte påstått...

DET jag har SETT å står fast vid är att de kamerorna har svårt att leverera katalogtryck i 400dpi!!! utan att det syns. Motbevisa mig gärna..skicka en katalogsida till mig som e bra. =)

Kopiorna kan de framställa, iaf 20D med bra resultat..men man ser även där skillnad i detalj rikedom mot de bästa...lr är det någon här som tror att man betalar 27000-50000 mer bara för tätningarna i proffhusen???

Det kan vara tryckeriet eller någon ovan person i hanteringen vid något tillfälle som gör fel men inte varenda gång och flera olika företag.

"Mitt" företag gjorde länge och väl gruppbilder från 400iso film...inte heller så snyggt. Det är historia nu som gott och väl är..


Ps: Fortsatta dummaste och skitprat kan ni lyfta ur diskusionen och maila till mig...andra behöver ju inte drabbas av kraftigt olika åsikter, lr?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.